Prečítané 49270x | 34

Americký záujem o ukrajinskú černozem


Americký záujem o ukrajinskú černozem

Obilnica Európy, tretí najväčší vývozca pšenice a piaty najväčší vývozca kukurice. Reč je o Ukrajine, ktorá sa pravdepodobne stane novým „rajom“ pre geneticky upravené plodiny.

Podľa Oaklandskeho inštitútu, sídliaceho v Kalifornii, za pomoci Medzinárodného menového fondu a Svetovej banky, spoločnosti ako Monsanto a DuPont vstupujú do poľnohospodárstva Ukrajiny, využívajúc jej novú prozápadnú orientáciu.

Oaklandsky inštitút zverejnil správu, podľa ktorej Medzinárodný menový fond a Svetová banka ešte koncom roka 2013 poskytla Ukrajine pôžičku vo výške 17 miliárd dolárov, s podmienkou, že sa krajina otvorí pre trh s GMO.

Vtedajší prezident Ukrajiny Viktor Janukovyč dohodu viazanú pôžičkou od MMF odmietol a namiesto toho si vybral balík pomoci z Ruska vo výške 15 miliárd dolárov. Vláda sa však zmenila a MMF v apríli minulého roku pôžičku vo výške 17 miliárd dolárov Ukrajine schválil.

Krajina mala zo zákona pestovanie geneticky modifikovaných plodín zakázané. Avšak podľa správy Oaklandskeho inštitútu zverejnenej v júli minulého roku je v dohode medzi Európskou úniou a Ukrajinou klauzula, podľa ktorej budú obe strany spolupracovať na rozšírení a používaní biotechnológií.

Frederic Mousseau, ekonóm a politický riaditeľ Oaklandskeho inštitútu v stĺpčeku pre Inter Press Service píše: „Vzhľadom na to, že Ukrajina neumožňuje používanie GMO v poľnohospodárstve, Článok 404, ktorý sa týka poľnohospodárstva, obsahuje klauzulu, ktorá prešla bez povšimnutia: obe strany budú pri rozšírení biotechnológií spolupracovať.“

Ako uviedol Michael Cox, riaditeľ výskumu investičnej banky Piper Jaffray, Ukrajina a v širšom meradle východná Európa patrí medzi „najsľubnejšie trhy pre poľnohospodárske stroje a zariadenia gigantov ako je Deere, rovnako ako výrobcov osív Monsanto a DuPont.“

Frederic Mousseau tiež hovorí, že podiel pozemkov vlastnených zahraničnými spoločnosťami rastie v krajine veľmi rýchlo, viac než 1,6 milióna ha bolo v posledných rokoch prevedených na podniky so zahraničnou majetkovou účasťou.

05.02.2015 21:30 | Zo zahraničia 34


Veronika Mráziková
"V jednej ruke kniha, v druhej pero, s myšlienkami na druhom konci sveta a s túlavými topánkami na nohách..."


Najnovšie príspevky

buko | 05.02.2015 22:21 1

konečne sa pochválili o čo tým americkým zmrdom vlastne išlo na tej ukrajine . ešte ich ekonomicky zničiť rozparcelovať pre seba a na národ nasrať nech skape aspoň budu mať pokoj. A ten náš prezident ešte podporí tých vyj..cov amrecko- židovských.


Argo | 06.02.2015 11:31 0

Buko chápem tvoju rozhorčenosť, ale toto nie je cesta. Aby nedošlo k omylu. Je užitočné sa "správne naštvať" a poukazovať na nekalosti, ktoré sa vo svete aj u nás dejú (a niečo s tým robiť). No ak sa až moc nad tým rozčuľujem, nadávam, vkladám do toho silné a negatívne emócie, len podporujem to, na čo sa toľko pajedím. A to predsa nechcem, práve naopak. Skús si prečítať napríklad knihu "Dohoda z nemocí 1" od V. Sineľnikova. Je to tam zaujímavo vysvetlené.

Sokrates4612 | 06.02.2015 18:11 -2

Fakty sú v poriadku, ale závery sú podľa môjho názoru cielene prekrútené. Ostáva mi len dúfať, že autorovým cieľom nebolo podpraho podsunúť čitateľovi ospravedlňovanie Ruskej agresie na Ukrajine ako niečoho čo je vlastne len v záujme samej Ukrajiny. To by bola učebnicová propaganda.

Je pochopiteľné, že krajina rozvinutá poľnohospodársky bude v trhovej ekonomike nakupovať veľa poľnohospodárskych strojov a osív, a nielen od spomenutých firiem z USA. Ukrajinci si sami budú môcť vybrať od koho si čo kúpia, kde čo zasejú a prípadne komu svoju pôdu predajú. Prostredie voľného trhu už je raz také.
Ešte šťastie, že pôda sa nedá ukradnúť a aj po kúpe hocikým z hociakej krajiny zostáva stále územím Ukrajiny a platia na nej Ukrajinské zákony.

Škoda, že Krym dopadol horšie. Mentalita suseda na východe je trochu zaostalejšia a jeho správanie krutejšie. Rusko ho anektoval a Ukrajina z toho nedostala ani rubeľ.

rado | 07.02.2015 07:35 0

len ci to prospeje tvojmu zdraviu.

Sokrates4612 | 08.02.2015 16:31 -1

Škodlivoť GMO je predmetom diskusie, ale Američania nezomierajú ako hnilé hrušky a tam GMO povolené vo viacerých štátoch sú pokiaľ viem.
V každom prípade, to nedáva rusom právo rozpútavať na Ukrajine vojnu. Aspoň toto by niekto mohol uznať.

rado | 08.02.2015 17:16 1

predmetom diskusie to bude vzdy mozno u teba a tych co si na tom stavaju biznis, kazdopadne na zaklade odbornych studii a testov mnozstvo vlad po celom svete uplne zakazali gmo.
a to druhe miesas hrusky s jablckami, nikto nikdy netrvdil ze rusi zautocia na ukrajinu kvoli gmo, odkial si k tomu prisiel?

Sokrates4612 | 10.02.2015 21:16 0

Skús byť trochu objektivnejsi. ak je gmo v mnohých štátoch povolené a nikomu to preukázateľne neublížilo tak je jasné že sa škodlivosť zatiaľ nepreukazala. samozrejme môže sa ukázať neskôr. a nemusí.

Prečítaj si môj iný prispevok v tejto diskusii kde som písal o leightmotive článku.

rado | 13.02.2015 06:14 0

nastuduj si problematiku gmo, nech ta diskusia s tebou ma hlavu a patu

Dedo | 07.02.2015 18:43 1

"Drahý" Sokrates ! Sokrates sa v hrobe prevracia po prečítaní Tvojho príspevku ! Krym bol odjakživa ruský !Keby sa teraz demokraticky nepripojil k RF bola by tam nedemokraticky americká základňa ! Na Ukrajine je agresia USA pod rúškom NATO-a . Žoldnieri a fašisti tam vraždia a znásilňujú , rozobrerajú padlých na orgány a kšeftujú s nimi ! ukrajina by mala platiť Rusku za užívanie Krymu , Doneckej aj Luganskej oblasti .Obe spomenuté oblasti "podaroval" Stalin v r. 1920 Ukajine a Krym jej zas "podaroval" Nikita Sergejevič Chruščov ! Na týchto dejinných skutočnostiach nič nikto nezmení, ani Ty ani ja ! Prosím Ťa, nabudúce, keď budeš písať snaž sa rozmýšlať / nebolí to / alebo si zmeň pseudonym -Sokrates si to zaslúži !

Sokrates4612 | 08.02.2015 16:29 -1

Ak Krym niekomu niekedy patril tak Krymským Tatárom.
Je to ako píšeš, Chruščov im Krym darovali a nikto na týchto dejinných skutočnostiach nič nezmení, ani Putin.
Ruskú propagandu o Kryme by si si mal preverovať nie všetky nekriticky preberať.

jupii | 13.02.2015 11:36 0

To že čoskoro budeme jesť geneticky modifikované potraviny nieje propaganda ale realita! Krym mi pritom môže byť úplne ukradnutý...

magdala | 09.02.2015 10:24 1

Clanok nema autora,ale autorku - citaj pozorne.
Si vasnivy diskuter - diskutujes nie pre vychodiska , ale len pre diskusiu. Nesuhlasis zo zasady. Nahanas si vlastny chvost a mlatis prazdnu slamu. Vyledkom budu znechuteni diskuteri, neochotni prispievat k tvojmu uspokojovaniu.

Sokrates4612 | 15.02.2015 14:19 0

Nevymýšľaj si o mne. Nemám problém uznať, že GMO sú škodlivé, ak sa to preukáže. Rovnakú pripravenosť očakávam aj od kritikov GMO - ak sa preukáže že škodlivé nie sú, mali by to uznať a nebyť proti len "zo zásady" ako píšeš.
Vytvorila si si o mne falošný obraz a vyvŕšila si sa na ňom - logická chyba straw man fallacy.

Viac než samotný problém s GMO je podľa mňa to čo nám podsúva článok medzi riadkami. Zlé USA chcú ovládnuť Ukrajinu kvôli tomu aby si z nich spravili obilnicu GMO. Pre človeka "znalého veci", teda toho, čo poslušne papá alternatívnu propagandu, je potom jasné čo si má myslieť o konflikte na Ukrajine - dobrý Putin zachraňuje svet pred hroziacim morom GMO z USA.
Jednoduchá otázka, jednoduchá odpoveď.
Čienobiele videnie sveta až strach.

A pri tom je to holý nezmysel.

Veľmi zvláštne je, že nikto nenapadol moje argumenty, všetci to posúvajú len do osobnej roviny. Smutné.

magdala | 15.02.2015 20:28 0

Som vystudovana geneticka a molekularna biologicka. Nevytvorila som si o tebe falosny obraz. Po vsetkych tych komentaroch od teba mam o tebe obraz jasny. Ty tieto stranky nevidis ani len ciernobiele ty ich vidis len a len cierne. Zatiel si absolutne s nicim nesuhlasil- cisty hater. Po tom vsetkom sa mam s tebou pustat do diskusie o GMO? Sak to desat zivotov by mi nestacilo. K nicomu by sme nedospeli. Ty si apriori proti- doposial stale. Ja ta ineho nepoznam. Prave som vyhadzala vsetok hrach na stenu - malo to vacsi efekt. Naco napadat tvoje argumenty? To cloveka bavi raz dvakrat a dost. Argumentuj haterom. Neviem si predstavit s cim ty vlastne suhlasis. Skus to vyriesit a mozeme diskutovat dalej.

Tak skus vydrzat pri tomto:

https://www.youtube.com/watch?v=buwb6TMahW0

Tak dopln oponentsku energiu a bud proti.

Sokrates4612 | 15.02.2015 23:20 0

Moja kritika je celkom prirodzená magdala. Tento web je plný nekritických obdivovateľov a považujem za moju psiu povinnosť vyvolať rozruch tým, že s niečim nesúhlasím. Aby nebodaj čitatelia nemali dojem, že tie články berie každý tak nekriticky aj žerie to aj s navijakom, ako to z reakcií vyzerá.
Prečo ma nazývaš hejterom a nie len alternatívnym názorom? Že by selektívna "logika"?
Neverím, že ťa uspokojuje diskusia, kde sa každý len potľapkáva po pleci: "ako sme tých židov v pozadí parádne odhalili a teraz im to vytvmavíme".
To je podľa mňa haterstvo.

Ak si vyštudovaná biologička a genetička, vieš mi dať odkaz na relevantnú vedeckú štúdiu, ideálne publikovanú nejakým karentovaným časopisom, kde je dokázané (a väčšina vedeckej obce to akceptuje) že GMO sú životu nebezpečné?
Alebo: Aké negatíva boli relevantne preukázané v krajinách, kde sú povolené GMO?

Ak som taký hlúpy že to nevidím, dokáž mi to, pokor ma.
Ale to asi nebude také ľahké, kedže už dnes je v EU GMO povolené, viď napr tu:
http://www.bezpecnostpotravin.cz/povolene-gm-potraviny-a-krmiva-v-eu-ke-dni-22-7-2013.aspx

Takže strašiť ľudí, ktorí hlcú Zem a Vek nekriticky že tu na nich chystá niekto nejakú novú apokalypsu v podobe GMO, je prinajmenšom scestné.

magdala | 16.02.2015 19:22 0

O akej apokalypse to hovoris? To ze nie je dokazana bezpocnost GMO este neznamena, ze sposobia apokalypsu? Preco by som ta mala pokorit? To vobec nie je mojim cielom. Zacni tym, ze si pozries dokument, ktory som ti odporucila.

magdala | 16.02.2015 19:25 1

To ze nie je dokazana bezpocnost GMO este neznamena, ze sposobia apokalypsu. (tam mala byt bodka nie otaznik)

Sokrates4612 | 17.02.2015 23:55 0

O akej apokalypse hovorím? Hovorí ti niečo literárna hyperbola?
Takže GMO problém nie sú?
Nelegálne praktiky Monsanto samozrejme odmietam a pôjdem proti nim pochodovať kedykoľvek aj ja.

magdala | 18.02.2015 09:40 1

Co sa tyka apokalypsy, ani autorka ani ja ju nespominame, skor ako o literarnu hyperbolu ide o ( citujem ta):

"Vytvorila si si o mne falošný obraz a vyvŕšila si sa na ňom - logická chyba straw man fallacy. "
Ani ja ani autorka netvrdime nic co by potvrdzovalo spravnost vyroku (citujem ta):
"Takže strašiť ľudí, ktorí hlcú Zem a Vek nekriticky že tu na nich chystá niekto nejakú novú apokalypsu v podobe GMO, je prinajmenšom scestné."

Ziaden seriozny lekar, genetik ani nikto iny dnes nemoze potvrdit ani vyvratit zdravotne rizika GMO. Na to aby sa nieco potvrdilo musi prebehnut pokus (na ludskej populacii) s minimalne dvoma vzorkami a korektnym vyhodnotenim a samozrejme cas. V tomto pripade ide o jednu celu generaciu, teda 80 az 90 rokov. Robia sa samozrejme aj pokusy na laboratornych zvieratach. Niektore z nich vykazovali fatalne nasledky na vzorkach, ktorym bola podavana GMO potrava, ine nie. Takze v dnesnom nejasnom stave, ak by som si mala vybrat ci dam dietatu potravinu klasicku alebo GMO, vyberiem si urcite tu klasicku.

Inak ta vitam v klube konspiratorov. Uz mas nalepku aj ty, rychlo musis zmenit tento nazor (citujem ta):
"Nelegálne praktiky Monsanto samozrejme odmietam a pôjdem proti nim pochodovať kedykoľvek aj ja."
Pripajam link, ktory ti osvetli (mainstream ma v tomto jasno), ze proti Monsantu demonstruju len konspiratori, ze svet podla Monsanto je super - co vyplyva uz z nadpisu a vsetky namietky voci nemu su cisto konspirativne:

http://marianjanos.blog.sme.sk/c/339932/Co-je-horsiesvet-podla-Monsanta-ci-ten-podla-anti-GMO-aktivistov.html



Sokrates4612 | 18.02.2015 22:51 0

Ale tá literárna hyperbola sa netýkala teba, pretože ty si ten článok, predpokladám, nepísala. Týka sa samotného článku, ktorý straší Monsantom a GMO. Ja som si z teba Straw Mana nespravil. Ja kritizujem článok, ktorý robí strašiaka z GMO a Monsanta.

Postol som link na GMO potraviny, ktoré sa dnes už bežne predávajú aj v EU. Čo hovoríš na to? Existuje nejaká štúdia, že to drastickým spôsobom poškodilo ľudských konzumentov? Prečo nie?

Chápem a vítam tvoju opatronosť pri GMO, zvlášť pri tom ako hovoríš o tom, že niečo relevantné môžeme povedať tak najskôr o 80-90 rokov. Asi nám len zostáva počkať.

magdala | 19.02.2015 09:08 1

Tak teda inak. Seba vynecham.
Co sa tyka apokalypsy, autorka ju nespomina, skor ako o literarnu hyperbolu ide o ( citujem ta):

"Vytvorila si si o mne falošný obraz a vyvŕšila si sa na ňom - logická chyba straw man fallacy. "
Autorka v clanku netvrdi nic co by potvrdzovalo spravnost vyroku (citujem ta):
"Takže strašiť ľudí, ktorí hlcú Zem a Vek nekriticky že tu na nich chystá niekto nejakú novú apokalypsu v podobe GMO, je prinajmenšom scestné."
Ono je to tak, ze ked niekto prispieva do ZaV hoc len kritikou spolocnosti Monsanto, okamzite ma nalepku konspirator, automatickym zovseobecnovanim je mu prisudene ze je proti GMO, sniva o apokalypse, popripade veri na mimozemstanov , reptilianov a dutu Zem - takato vazba genov ale neexistuje. Tomu sa hovori automaticke myslenie, zovseobecnovanie a zaujatost. Prosto spravil si si nespravny obraz vlastnami konstrukciami.
Preto o tom, ze by si isiel pochodovat proti Monsantu hovor len medzi nami blaznami. Normalni ludia z teba urobia odporcu GMO snivajuceho o apokalypse, toho co veri v mimozemstanov, reptilianov a v dutu Zem. A to by si ty nepredychal, to dokazeme len my blazni. Ale tesi ma tvoja ucast v klube.

Ku GMO som sa uz vyjadrila - prazdnu slamu mlatit nebudem.

Zelam ti pekny den, dobru chut a pevne zdravie.

Sokrates4612 | 21.02.2015 09:31 0

Autorka apokalypsu nespomína ale podsuva medzi riadkami:
"Obilnica Európy... sa pravdepodobne stane novým „rajom“ pre geneticky upravené plodiny.... spoločnosti ako Monsanto a DuPont vstupujú do poľnohospodárstva Ukrajiny...podiel pozemkov vlastnených zahraničnými spoločnosťami rastie v krajine veľmi rýchlo, viac než 1,6 milióna ha bolo v posledných rokoch prevedených na podniky so zahraničnou majetkovou účasťou."

Písať o takejto hrozbe v Ukrajine, keď reálne jej cudzí štát územie priamo anektoval a ukrajuje z jej východnej hranice je prinajmenšom divné.
To je téma, nie GMO.

magdala | 21.02.2015 13:51 0

Tak predsa len apokalypsu nespomina! No huraaaa!
Inak citala som prave na HN, ze spolocnost RegioJet prerazila na nas trh. Podla tvojej logiky som si teda medzi riadkami precitala, ze autor clanku je konspirator poukazujuci na smrtelne nasledky chudakov cestujucich, ktori vyuziju ponuku tejto spolocnosti - no hotova apokalypsa.

Sorry, zabudla som ze RegioJet nie je tema.

Sokrates4612 | 21.02.2015 14:00 0

Nie autorka apokalypsu nespomína. Gratulujem, máš pravdu. Vyhrala si.
Len škoda, že pointu mojich príspevkov, najmä toho prvého, si s ľahkosťou dieťaťa ignorovala a nikdy si sa k nej nevyjadrila. Obula si sa do jedného pojmu, ktorý mal slúžiť len na farbisté dokreslenie . Pointu toho, čo chcem povedať, ignoruješ.
Je to tvoj svet.

magdala | 21.02.2015 14:19 0

Odporucam ti nastudovat si vyrokovu logiku, je to jednoduchy system. On dokonca zahrna aj vyroky so skrytym vyznamom ( zmysel medzi riadkami). Na taketo vyroky mozme tiez reagovat, ale aj nasa reakcia musi obsahovat prvok skryteho vyznamu ( zmysel medzi riadkami). Pravdivost takychto vyrokov sice nedokazeme, ale mozeme si pekne pokecat- to je na tom super. Ano je to moj autisticky svet.
Hlavne som vsak chcela poukazat na to co som uz spomenula:
Ono je to tak, ze ked niekto prispieva do ZaV hoc len kritikou spolocnosti Monsanto, okamzite ma nalepku konspirator, automatickym zovseobecnovanim je mu prisudene ze je proti GMO, sniva o apokalypse, popripade veri na mimozemstanov , reptilianov a dutu Zem - takato vazba genov ale neexistuje. Tomu sa hovori automaticke myslenie, zovseobecnovanie a zaujatost.

Sokrates4612 | 21.02.2015 17:40 0

Zase straw man, Magdala. Kde v mojom príspevku som niekoho onálepkoval za konšpirátora, vieru v mimozemšťanov, reptilianov a dutú Zem? Aj apokalypsu som spomenul len ako literárnu hyperbolu...
To že je autor proti GMO sa dá vyvodiť z tónu článku, ktorý GMO interpretuje ako hrozbu.

Ja som napísal citujem: "...podpraho podsunúť čitateľovi ospravedlňovanie Ruskej agresie na Ukrajine ako niečoho čo je vlastne len v záujme samej Ukrajiny."

Ale prosím, ako som povedal, o svojom svete rozhoduješ sama.

magdala | 21.02.2015 17:57 0

Zase straw man, Sokrates:

"To že je autor proti GMO sa dá vyvodiť z tónu článku, ktorý GMO interpretuje ako hrozbu."

Cisto subjektivny nazor - nastuduj si tu vyrokovu logiku.

Sokrates4612 | 21.02.2015 23:33 0

To je všetko na čo sa zmôžeš?
Niečo čo naštrbí to, o čo mi naozaj išlo sa nenájde? Kedy sa už konečne vyjadríš k pointe a k tomu o čo mi naozaj išlo?
A prestaň ma mentorovať, že si mám naštudovať toto, alebo tamto. Si prvá, ktorá má zásadné medzery v rétorike a už by si sa konečne mohla vyjadriť k veci a nie sa len zadrapovať do nepodstatností.

magdala | 21.02.2015 17:59 0

Inak, je to autorka.

magdala | 21.02.2015 18:18 0

Vybiehame z lesa.
Tak cauky, brat konspirator. Krasna slobodna krajina, nie je nad to spokojne si zakonspirovat, ze.
Vidime sa buduci vikend na pochode proti Monsanto.
Pekny vikend ti.

Sokrates4612 | 22.02.2015 21:43 0

Inak ďakujem za ten článok o Monsanto:
http://marianjanos.blog.sme.sk/c/339932/Co-je-horsiesvet-podla-Monsanta-ci-ten-podla-anti-GMO-aktivistov.html
Opäť som si pri ňom uvedomil, že prikyvovať ako ovca niečomu len preto, lebo to znie bombasticky a nevypočuť si pri tom opačný názor je cesta do názorovej tmy.

Klára | 19.02.2015 17:50 0

nechajte tak, samozvaný filozof nechce a ani nikdy nepochopí...

jupii | 13.02.2015 11:33 0

Tak tu už nezostáva nič, len si želať aby Putinovy praskli nervy čo najskôr, aby to svinstvo nestihli ešte aj zasadiť! Nenažraný imperialisti!
To svinstvo sa ku nám dostane cez hranice určite veľmi skoro.

charon | 12.03.2015 21:26 0

Doporučujem dok.film Jedlo s.r.o.

Pre pridávanie komentárov a reagovanie na ne sa prihláste alebo zaregistrujte.