Prečítané 5494x | 1

Ľudská a technická chyba hlavnými teóriami pre tragédiu Tu-154


Ľudská a technická chyba hlavnými teóriami pre tragédiu Tu-154Foto: shutterstock.com

V nedeľu ráno sa lietadlo ruského ministerstva obrany typu Tupolev Tu-154 zrútilo do vôd Čierneho mora, krátko po doplnení paliva na letisku Soči (časť Adler). Väčšina cestujúcich boli umelci armádneho zboru ruských ozbrojených síl, známeho ako Alexandrovci, ktorý cestoval z Moskvy na leteckú základňu Khmeimim v Sýrii kvôli vianočnému koncertu pre nasadených vojakov.

Na palube bolo aj deväť žurnalistov ruských televíznych staníc a humanitárna aktivistka Elizaveta Glinkova. Dopravný Tu-154 mal na palube 92 ľudí (84 cestujúcich a 8 členov posádky). Tragédiu, ktorá zahŕňa obete ruskej národnosti, (ako obvykle) neminuli ani hyenistické komentáre mediálneho priestoru („Alexandrovcov papajú rybičky – ďalší symbol komunizmu padol“; „havária armádneho lietadla ríše zla a krajiny štátneho terorizmu nie je tragédia“; „karma“) alebo stupídne hádzanie viny na iný štát bez riadneho vyšetrovania (podobné okamžitým mainstreamovým záverom napr. o 9/11, MH-17 atď).

 Najpravdepodobnejšie teórie o dôvode havárie Tu-154 nezahŕňajú teroristický čin. Podľa ruského ministra dopravy Maksima Sokolova mohol „technický problém alebo chyba pilota“ viesť k tejto katastrofe. „V tejto chvíli, hlavné teórie neobsahujú možnosť teroristického aktu. Zdôrazňujem, že až dôkladné vyšetrovanie spolu so špeciálnou technickou komisiou ministerstva obrany nám dajú istú odpoveď,“ povedal v správe pre médiá.

Lietadlo malo pôvodne tankovať v meste Mozdok (v severnom Osetsku), ale kvôli zlému počasiu bolo presmerované, „teda nikto nemohol vopred vedieť, že stroj dotankuje v Soči/Adler,“ povedal bezpečnostný zdroj pre agentúru TASS. Po prílete prišli na palubu „len dvaja príslušníci pohraničnej stráže a jeden colník, jeden z navigátorov nakrátko opustil lietadlo pre kontrolu tankovania,“ dodal.

Hľadanie v Čiernom mori pokračuje a záchranári postupne odhaľujú telá obetí, trosky a úlomky. Ako uviedolnámestník ministra obrany Tsalikov: „V nedeľnú noc bolo nájdených a prenesených do márnice v Soči jedenásť tiel. Za úsvitu sa hľadanie obnoví a bude pokračovať vo väčšom rozsahu. Identifikované úlomky trupu sa zatiaľ nachádzali do vzdialenosti 1,5 km mimo pobrežia, v hĺbke 50-70 metrov.“ Pátracích operácií sa zúčastňuje približne 3000 záchranárov a 100 potápačov, 30 plavidiel, bezpilotné lietadlá a helikoptéry. Ruské mi nisterstvo dopravy, súčasne boriace sa s ďalšou drámou vyhrážania sa bombovými útokmi na vlakové stanice, vyhlásilo, že doteraz záchranári nenašli žiadnych preživších.

Tupolev Tu-154 je trojmotorové dopravné lietadlo stredného doletu navrhnuté v 60.rokoch. Je schopné niesť do 180 cestujúcich, v závislosti na verzii. Existuje asi 50 typov a zostáva v prevádzke po celom svete, pričom ruské vzdušné sily majú najväčšiu flotilu. Stroj, ktorý havaroval v blízkosti Soči, bola modernizovaná verzia s podnázvom B-2. Podľa online registru lietal od roku 1983 a dosiahol 6689 letových hodín. Jednou z najviac medializovaných nehôd (a zároveň dostatočne mysterióznou), v ktorej hral úlohu Tupolev, bola tragédia pri Smolensku v roku 2010, kedy zahynul poľský prezident Lech Kaczynski s celým svojim sprievodom a dôležitými osobami vtedajšej poľskej garnitúry.

 

Kondolencia Zem&Vek

Vážený pán veľvyslanec, vážení pracovníci veľvyslanectva Ruskej federácie, vyjadrujeme Vám hlbokú sústrasť v súvislosti s leteckou tragédiou Vášho lietadla a jej obetí. Na Slovensku je nás veľa, ktorí takéto drámy vnímame rovnako otrasení, ako pri všetkých nešťastiach - nezávisle od toho, kde sa udejú.
Česť pamiatke zosnulých.
Tibor Eliot Rostas
šéfredaktor
Zem&Vek

27.12.2016 16:58 | Zo zahraničia 1


Richard Strážan
(*1969, Bratislava) Geopolitický a spoločenský analytik dlhodobo pôsobiaci, bádajúci a študujúci vo viacerých mestách Európy a Ázie; konfrontuje korene, poznatky a vplyvy historických, filozofických a kultúrnych vied, smerov a náboženstiev na spoločnosť a jej pohyb v priebehu storočí...


Najnovšie príspevky

| 30.12.2016 20:10 0

Problemom padu Ruskeho lietadla bola zle vypocitana centraz lietadla .
V praxi to znamena ze ked vzlietol zistil ze je tazky na chvost a nemal sancu
chybu korigovat . Samozrejme ze dnes Rusi nemozu priznat co bolo v loznom
priestore vojenskeho lietadla . To ze hladaju obsah kufra v pocte 3500 ludi
je uplne prirodzene ved si len predstavme keby to nasiel niekto skor .
Samozrejme piloti nemali ziadnu komunikaciu kedze okamzite vedeli kde je problem
Klapky Flaps / sa na vzlete nastavuju na 10 . Vynimocne 20. co je samozrejme vzdy v kompetencii kapitana lietadla . Aj ked ich nestiahnem po vzlete nic sa nedeje mozem na nich
letiet 1000 mil lietadlo mi bude letiet samozrejme bude natiahnute obrovska spotreba paliva ale urcite nie pad .

Pre pridávanie komentárov a reagovanie na ne sa prihláste alebo zaregistrujte.