Do roku 2030 bude možno viac než polovica Američanov obéznych, čo si vyberie svoju daň na zdraví národa a spôsobí zníženie produktivity krajiny o 500 miliárd dolárov. Avšak potravinársky priemysel robí všetko preto, aby verejnosť držal v pasci – bez ohľadu na to, za akú cenu.
USA sú „najtučnejšou“ krajinou v rozvinutom svete. Jeden z troch dospelých je klinicky obézny a 40 percent detí má oficiálne diagnostikovanú nadváhu. S narastajúcou krízou verejného zdravia bude v priebehu nasledujúcich dvoch desaťročí rýchlo stúpať výskyt chorôb ako napríklad cukrovka, ochorenia srdca, mŕtvice a rakovina, pričom systém zdravotnej starostlivosti, už teraz napätý na prasknutie, sa ocitne na pokraji zrútenia.
Pre výrobcov potravín, ktorí majú záujem o udržanie lojality zákazníkov a zároveň o maximalizáciu svojich ziskov, sa však záujmy zdravia verejnosti budú pravdepodobne pohybovať na spodných priečkach.
“Čo títo potravinárski vedci urobili je, že išli do laboratória a vytvorili tieto chemické odvary, ktoré sú veľmi sladké, veľmi mastné a veľmi slané. A nazývajú to bodom slasti. Čo znamená, že sme vytvorili návykové potraviny, ktoré budú držať spotrebiteľov v pasci a títo sa budú chcieť vrátiť pre ďalšie a ďalšie potraviny” povedala pre RT Elizabeth Kucinich z Výboru lekárov pre zodpovednú medicínu.
A zatiaľ čo kritici by mohli tiež poukazovať na problém sebaovládania, potraviny, ktoré sú najmenej zdravé sú aj najlacnejšie. Aj keď táto realita je viac dôsledkom zlyhania vládnej politiky ako nevyhnutnosti.
V roku 1980 ešte nikto nepočul o kukuričnom sirupe s vysokým obsahom fruktózy. Dotácie do poľnohospodárstva však veľmi skreslili trhové ceny, čím spôsobili vzostup použitia lacnej kukurice, ktorá je hlavnou plodinou vysoko spracovaných potravín, ako sú nealkoholické nápoje a množstva ďalších z tých, čo sa nájdu na regáloch supermarketov.
V rokoch 1985 až 2010 cena nápojov sladených kukuričným sirupom s vysokým obsahom fruktózy klesla v reálnych hodnotách o 24 percent. Americké deti skonzumujú z nealkoholických nápojov navyše priemerne 130 kalórií denne.
A ako by toho nebolo dosť, štúdia Princetonskej univerzity zistila, že potkany, ktoré mali prístup ku kukuričnému sirupu s vysokým obsahom fruktózy, pribrali podstatne viac, než tie s prístupom k stolovému cukru, aj keď ich celkový kalorický príjem bol rovnaký.
Avšak, plán starostu New York City Michaela Bloomberga na obmedzenie veľkosti pohárov nealkoholických nápojov na 16 uncí (1 unca = cca 28 gramov) sa stretol s výsmechom, hoci boli zrejmé zdravotné prínosy takéhoto zákazu pre verejnosť.
A nie je to len kukurica. Kazeín, mliečny proteín bežne používaný v spracovaných potravinách, má takisto návykové vlastnosti, ktoré vedú k prejedaniu.
“Mliečny proteín… kazeín, sa po rozložení v našom tráviacom systéme zmení na kazomorfín, ktorý je príbuzným morfínu – droge” povedal pre RT Kenneth Kendrick, špecialista na bezpečnosť potravín. “Dáva trochu stimulácie nášmu mozgu a trochu potešenia”
Kendrik dodal, že dôvod, prečo je jedlo v USA také návykové a naložené v tuku, cukre a soli je jednoduchý.
“Povedal by som to jedným slovom, chamtivosť. Peniaze jasne kladieme nad verejné zdravie” uviedol. “Rovnako ako v prípade cigariet, chceme, aby boli ľudia závislí. Porovnávam to s tým, čo urobil cigaretový priemysel. Zámerne chcel dať do predaja veci, ktoré sú návykové, pretože to ťahá predaj a bude naďalej podporovať budúce predaje”.
Tak ako pútavé a ničím neobmedzené marketingové kampane umožňujú podnikom plnú kontrolu nad tým, aké výrobky uvádzajú na trh pre americkú verejnosť, neúspech kalifornského návrhu č. 37, ktorý by v prípade jeho zavedenia vyžadoval označovanie všetkých potravín obsahujúcich geneticky modifikované organizmy dokazuje, že chcú plnú kontrolu nad informovaním o tom, čo americkí spotrebitelia dostávajú do svojich tiel.
“Zatiaľ čo európske krajiny vyžadujú, aby geneticky modifikované potraviny boli označené, v USA biotechnologický priemysel a podniky, ako sú Pepsi Cola a Coca Cola minuli vlani milióny, aby Kalifornskú iniciatívu pre označovanie Geneticky modifikovaných organizmov porazili” uviedla Kucinich.
Je to prepracovaný systém kontroly nad označovaním návykových potravinárskych prídavných látok a neuveriteľne efektívny marketing, ktorý vedie Ameriku cestou k epidémii obrovských rozmerov.
Preklad z RT