Jedno jablko denne udrží lekára preč

Add Comment

Existuje dôvod, prečo sa hovorí „Ak zjete jablko denne, nemusíte chodiť k lekárovi.“ (An apple a day keeps a doctor away.) Je to preto, že jablká sú úžasne prospešné pre ľudské zdravie. Považujú sa za jednu z najzdravších potravín na svete. Tu sú niektoré dôvody:

1. Sú nabité antioxidantmi. Obsahujú látky dôležité pre boj s chorobami – fenoly. Pôsobia ako veľmi silný antioxidant. Neutralizujú voľné radikály, ktoré prichádzajú do styku s telom skôr, než majú šancu poškodiť DNA a bunky.

2. Dokážu zlepšiť funkciu pľúc. Jedna austrálska štúdia z roku 2009, ktorej sa zúčastnilo 1 600 dospelých, zistila, že konzumácia jabĺk môže pomôcť znížiť riziko vzniku astmy. Tiež zistili nižší výskyt astmy u konzumentov stravy s vysokým obsahom kvercetínu. Iná štúdia zistila, že mužom, ktorí jedli jedno jablko denne, sa zlepšil výkon pľúc.

3. Povzbudia váš imunitný systém. Jablká obsahujú aj rozpustnú vlákninu zlepšujúcu fungovanie imunitného systému. Tá mení vlastnosti imunitných buniek, ktoré pomáhajú rýchlejšie sa zotaviť po chorobe alebo infekcii.

4. Udržujú zdravie vášho tráviaceho systému. Koža z jablka obsahuje nerozpustnú vlákninu, ktorá je prospešná pre uľahčenie a urýchlenie priechodu potravy žalúdkom a črevami a pomáha v prevencii zápchy. Mať zdravý a hladko fungujúci tráviaci systém pomáha pri predchádzaní divertikulóze a rakovine hrubého čreva.

5. Zlepšujú funkciu nervového systému. Štúdia zistila, že kvercetín pomáha zabrániť smrti buniek oxidačným stresom, odstraňovať jej následky a pomáha aj zmierňovať a odstraňovať zápal neurónov. Pitie jablkovej šťavy dokáže zvýšiť produkciu neuroprenášačov, ktoré pomáhajú zlepšiť pamäť. Hrá tiež dôležitú úlohu pri znižovaní rizika vzniku neurodegeneratívnych porúch ako je Alzheimerova choroba.

6. Znižujú hladinu cholesterolu. Rozpustná vláknina, ktorú jablká obsahujú, pomáha znižovať vysokú hladinu LDL, tzv. „zlého“ cholesterolu. Rozpustná vláknina blokuje vstrebávanie cholesterolu, takže ho telo spotrebuje namiesto toho, aby ho ukladalo.

7. Znižujú riziko vzniku srdcovocievnych ochorení a upchávania tepien. Majú aj vysoký obsah antioxidantov, ktoré tiež pomáhajú bojovať proti zlému cholesterolu. Rozpustná vláknina a antioxidanty navzájom spolupracujú pri udržiavaní zdravia srdca.

Existuje viacero spôsobov obohatenia každodenného jedálneho lístka o jablká: pridajte si ich do šalátov, pomocou sušičky potravín si z nich vyrobte prírodné jablkové čipsy (dajú sa sušiť aj na radiátore), upečte si ich, pečte z nich dezerty, pridajte ich do ovsených vločiek.

Silvia Benková
Robiť dobro je ako striekať parfém na druhých, trochu vône vždy zostane aj na vašich vlastných rukách.

Pridaj komentár

& Časopis