Králik a had alebo Kto chce zhltnúť Volkswagen

1 Comment

Na začiatku bolo Badensko-Wűrtembersko: Zákaz jazdy pre dieselové automobily od roku 2018 má vyhnať zo Stuttgartu domnelých znečisťovateľov vzduchu. Aj ostatné veľkomestá nasledujú, Berlín a Mníchov chcú odsúhlasiť podobné nariadenia. Odbyt osobných dieselových automobilov tento rok klesne asi o 20%. Viceprezident nemeckého automobilového zväzu ADAC Ulrich Klaus Becker varoval v priebehu marca 2017: „Vytlačenie 13 miliónov dieselových áut z našich miest pôsobí ako vyvlastnenie.“ Namiesto zákazov odporúča nasadiť dôsledne už dávno existujúce technológie s výfukovými plynmi a realizovať premyslené dopravné koncepty.

„Predajte váš diesel, pokiaľ to ešte ide,“ vyzýval časopis Die Welt začiatkom marca. „Dieselové motory vraj nie sú jednoducho dobré(…) ani pre človeka, ani pre zviera.“ Časopis Auto-Bild otextoval fotku nespočetných predaných vozidiel ako „cintorín podvodných dieselov“. Rekviem nemeckej úspešnej technológii priniesol Michael Műller-Gőrnert z Dopravného klubu Nemecka (VCD) – zelenej konkurencie ADAC. Začiatkom mája 2017 vyhlásil: „Diesel už nie je možné zachrániť.“

Kronika jednej aféry

Prvé náznaky aféry sa objavili začiatkom roka 2014. Vtedy odhalil ICCT (International Council on Clean Transportation) – podľa vlastných údajov prospešný úrad životného prostredia s hlavným sídlom vo Washingtone, ktorý je financovaný predovšetkým americkým veľkokoncernom Hewlett-Packard – vysoké hodnoty splodín pri niektorých modeloch firmy Volkswagen (VW). Po silnom ostreľovaní zo všetkých strán sa odvážil bývalý šéf predstavenstva Martin Winterkorn začiatkom roku 2015 na  protiútok a odštartoval odvolávaciu akciu. Ešte nie je reč o veľkom škandále, no už sa črtá, že na samotnom americkom trhu je postihnutých asi pol milióna vozidiel. Vyšetrovania prebiehajú ďalej, až kým Úrad pre životné prostredie (EPA) a tzv. Air Resources Board v polovici septembra 2015 nezverejnia v trojstránkovom liste svoje obvinenia voči predstavenstvu VW v USA.

Krátko nato sa Volkswagenu podlomili nohy. „Robili sme haraburdy,“ vyhlásil šéf VW v Amerike. Skrúšene pôsobiaci boss Volkswagenu Winterkorn, ktorý musí 23. 5. 2015 vypratať svoje miesto a je nahradený bývalým šéfom Porsche Mathiasom Műllerom, vyhlási pre Die Welt: „Je mi to nesmierne ľúto.“ Akcie Volkswagenu sa zrútili v priebehu niekoľkých hodín o vyše 30%.

Aj vo Švajčiarsku, Taliansku, Belgicku a Francúzsku sa zastavuje predaj dotknutých typov motorov s označením EA 189, ktoré sú prestavané nielen v modeloch VW, ale aj Škoda a Audi. Na zvládnutie krízy sa vydalo vyše 6 miliárd eur. Ale čoskoro je jasné, že to nebude stačiť. V polovici októbra 2015 situácia začína byť napätá. Spolkový úrad motorových vozidiel núti Volkswagen na stiahnutie asi 2,5 miliónov osobných vozidiel z trhu.

Žalobcovia v USA viackrát silne kopnú. Ako prvý renomovaný Massachusettes Institut of Technology koncom októbra 2015. Podľa jeho štúdie by v USA predčasne zomrelo 59 osôb kvôli zvýšenému zaťaženiu škodlivinami zapríčinenými vozidlami VW. Očakávané škody sa hodnotia na 450 miliónov amerických dolárov. Vo VW sa chopia núdzových opatrení, prepustia dočasných pracovníkov. Aj skrátenie pracovného času má preklenúť problémy. V niektorých závodoch občas stoja celé prevádzky. Hrubý výsledok: „Volkswagen chce v budúcich 9 rokoch škrtnúť pracovné miesta. Pod tlakom dieselového škandálu a po miliardových investíciách má byť podľa Závodnej rady odbúraných 23 000 pozícií pri základnej značke VW v Nemecku,“ píše Rheinische Post koncom novembra 2016.

Masové médiá hrajú pri škandalizovaní aféry hlavnú rolu. Kanály NDR, WDR a noviny Sűddeutsche Zeitung produkujú stále nové správy, ktoré sa pýtajú, kto ako manipuluje a tušuje, kto kedy čo vedel alebo mohol vedieť a prečo nebolo niečo od niekoho skôr a podrobnejšie vysvetlené. Silno sa do toho zamieša aj Nemecká pomoc životného prostredia (DUH). Na webovej stránke tejto organizácii je to strhujúce: „Rok Diesel-Gate. Výrobcovia áut produkujú i naďalej dieselový smrad s aktívnym vypínacím zariadením.“ Šéf DUH Jűrgen Resch : „Dieselový škandál so splodinami vykazuje črty organizovanej kriminality. Bossovia autokoncernu spôsobujú úmyselné telesné zranenia, v mnohých tisícoch prípadoch so smrteľnými následkami.“ Takto sa až dodnes udržiava negatívne spravodajstvo…

Škandalizácia namiesto riešenia

V celej afére sa nespomenie ani slovom, že na celom zaťažení splodinami nesú autá len zlomok zodpovednosti. Podľa Spolkového úradu životného prostredia (Umweltbundesamt) je v tvorbe jemného prachu doprava až na treťom mieste (energetika vytvára ročne 358 miliónov ton emisií CO2, priemysel 181 miliónov ton, doprava160 miliónov ton a domácnosti 85 miliónov ton), a teda diesel nemá v rukách Čierneho Petra. Pričom do pojmu „doprava“ je zahrnutá okrem cestnej aj železničná, letecká a lodná doprava.

Ešte začiatkom novembra 2015, po tom, čo Volkswagenu prišlo druhé varovanie z amerického Úradu pre životné prostredie EPA, sa vysvetlilo, že vraj ide o bežný a legálny systém pri regulovaní výfukových plynov, ktoré sú ale v USA zjavne nedovolené. Neverilo sa tomu, namiesto toho sa podstrčil podvod. A skutočne, čo sa v médiách a v politike javí ako veľký podvodný manéver autovýrobcu, vidia odborníci ako technicky zmysluplné elektronické riadenie výfukových plynov, ktoré môžu katalyzátory vypnúť a zapnúť podľa potreby. Je možné, že Američanom nebol dôkladne vysvetlený spôsob funkcie riadenia motora, a možno nebol dostatočne registrovaný, tým sa dostalo vypínacie zariadenie do juristickej šedej zóny a bolo v kampani „eko-loby“ označené ako manipulačný softvér. No dalo sa to regulovať, keby všetci zúčastnení, najmä Zelení a štváči v USA, chceli. V EÚ v každom prípade, ako argumentuje VW, je „ilegálny manipulačný softvér“ riadne registrovaný a tým úplne legálny.

Peter Mock, šéf ICCT pre EÚ, ktorého kolegovia do veľkej miery rozpútali škandál, vysvetlil v rozhovore pre  Manager Magazin už koncom septembra 2015, ako pri dobrej vôli, predpokladajúc ju na všetkých stranách, by bolo možné problém riešiť: „Technicky to nie je žiadny problém, udržať emisný štandard. Väčší filter pri JETTE by spôsobil malé náklady.“ Keď sa neskoršie prezentovali tieto opatrenia, ukázalo sa, že P. Mock mal pravdu. Megakríze sa dalo zabrániť, keby sa na mieste namontovala vzduchová mriežka do nasávacieho traktu a urobil update softvéru. Náklady len pár eur na jedno vozidlo.

Skryté motívy

Frankfurter Allgemeine Zeitung napísal začiatkom marca chytrý komentár, že autopriemysel sa správa ako králik pred hadom: „Ukazuje sa ako neschopný reagovať na polemiku svojich odporcov.“ Jeho teória tvrdí, že o diesel ide len naoko. V pozadí stojí odmietanie áut a individuálnej dopravy ako celku.

Prezident Info-inštitútu pre hospodársky výskum Hans-Werner Sinn načrtáva motívy USA. Tamojší producenti sa pokúšali už desiatky rokov „držať malé a účinné dieselové motory pre osobné autá mimo trh, pretože sami neovládajú túto technológiu“. Nasvedčuje tomu aj to, že práve kalifornská Komisia pre udržanie čistoty vzduchu v roku 2016 odmietla ponuku VW technicky prestavať prinajmenej 15 000 „postihnutých“ vozidiel s 3-litrovým motorom. Radšej mať peniaze, donútiť koncern k odkúpeniu vlastných automobilov, vytlačiť z trhu dieselové vozidlá a zlomiť chrbticu nemeckého autopriemyslu.

Autor: Marc Dassen

Preložené z: Compact 6/2017 /www.compact-online.de/

 

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na zemavek@zemavek.sk.

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Mária Hutirová
Zopár slov o autorovi...
One Response to "Králik a had alebo Kto chce zhltnúť Volkswagen"

Pridaj komentár

& Časopis