MH17 a informačná vojna

Keď sme 18. júla prinášali správy z pádu Boeing 777 nad územím Donbassu, bolo všetko ešte príliš horúce, informácia striedala informáciu, bolo ťažké sa v tom vyznať. Napriek tomu ani dnes s odstupom 10 dní nie je situácia jasná.

18. júla sme napísali tézu, že za pád Boeingu je v prvej línii zodpovedná ukrajinská strana, pretože navigovala civilné lietadlo do zóny kde prebiehali letecké vojenské operácie – bombardovanie a následná činnosť jednotiek protivzdušnej obrany.

A neboli sme sami, čo si to myslia. Na vysokej odbornej úrovni spracoval problematiku navedenia Boeingu do vojnovej zóny 24. 7. 2014 Andrej Kováč na DespiteBorders.

Uviedli sme preklad správ od „Carlosa (údajný španielsky dispečer, ktorý už roky pracuje na letisku Borispoľ v Kyjeve)“. Samotná existencia Carlosa bola neskôr mnohými spochybňovaná (a my preto kritizovaní) s tým, že sa jedná len o komunikáciu na Twitteri. Pozoruhodné bolo, že nejeden s tých, čo existenciu „Carlosa“ spochybňovali „lebo Twitter“, nemali problém odôvodniť svoje presvedčenie o tom, že povstalci vlastnia systém protilietadlovej obrany Buk práve fotkami s Twitteru.

Ak by aj Carlos neexistoval, uviedol 2 zaujímavé fakty, ktoré sa neskôr potvrdili:

– ukrajinské vojenské lietadlo v blízkosti Boeingu („Carlos“ uvádzal dve)

– že informácie o zostrelení lietadla vydali ukrajinské orgány v čase, keď ešte osud lietadla zďaleka nebol jednoznačný, mohlo ísť o poruchu radarov a komunikačného systému.

Existencia „Carlosa“ bola braná vážne aj na medzinárodnej úrovni, o čom svedčí otázka č. 8 z desiatich otázok adresovaných ukrajinskej vláde od vlády Ruska .

Od začiatku je jasné, že 2 svetové veľmoci Rusko a USA majú toto územie pokryté tak, že nie je možné zostreliť lietadlo vo výške 10 000 metrov bez toho, aby ich technické prostriedky nezaznamenali dôležité skutočnosti.

21. 7. 2014 usporiadalo Ministerstvo národnej obrany tlačovú konferenciu kde predložili materiály ohľadom zostrelenia lietadla. Predkladal ich generál Andrej Kartapolov.

Závažné skutočnosti z nich vyplývajúce:

– čas straty kontaktu ruských radarov s lietadlom udáva na 17:23 moskovského času, pád väčšiny trosiek na zem na 17:25 moskovského času

– Boeing opustil medzinárodný letecký koridor smerom na sever (až o 14 km) a tak sa dostal priamo nad územie najväčších bojov. Prečo sa tak stalo, odpoveď na to môžu poskytnúť záznamníky

– „čierne skrinky“ Boeingu, prípadne komunikácia riadiaceho strediska s posádkou lietadla

– ruské prieskumné prostriedky evidovali v tom čase v predmetnej oblasti okolo Donecku 4 pozície protilietadlových striel Buk M1 ukrajinskej armády. Podľa predloženej mapy mali dosah na pravdepodobné miesto zostrelu dosah 2 z nich (jedna ale len okrajovo, takže ostáva podozrivá jedna)

Generál Kartapolov predložil verejnosti snímky z vojenských družíc zo dňa 14. 7. 2014, kde sú odfotené batérie ukrajinských Buk M1:

– na prvej snímke (zo 14. 7. 2014) generál ukázal kompletnú batériu vojenských síl Ukrajiny Buk M1 8 km severne od Lugansku. Kompletná batéria pozostáva z nosiča rakiet, nezávisle mobilného rádiolokátoru a veliteľského vozidla.

– na druhej snímke (zo 14. 7. 2014) je takáto batéria v blízkosti Donecku (5 km severne)

– na tretej snímke (zo 14. 7. 2014) je zaznamenaná iná batéria Buk M1 v blízkosti Donecku.

– potom predložil snímky zo 17. júla. Tam nie batéria ktorá bola 14. júla na tretej snímke.

– na piatej snímke ukazuje batériu Buk M1 ukrajinských síl pri obci Zaroščenske (pozn. 8 km južne od Šachťorsku, kde dnes 27. 7. 2014 prebiehajú prudké boje. Práve táto batéria je najviac podozrivá).

Generál Kartapolov položil otázku, čo robila takáto batéria takmer priamo na línii frontu a to práve v deň zostrelenia malajzijského lietadla. Ukázal tiež graf výsledkov monitorovania aktivít radarov ukrajinských Buk 1M, zjavné je, že práve 17. 7. boli v najintenzívnejšej činnosti.

Na ďalšom obrázku ukázal, aké lietadlá v tom čase leteli nad Donbassom:

– Boeing 778 na trase Dillí – Birmingham vo výške 12 100

– Boeing 778 na trase Paríž – Taipej vo výške 10 100 m

– lietadlo na linke Kodaň – Singapur vo výške 9600 m

17:23 zostrelený Boeing 777 vo výške 10 100 m. V jeho blízkosti bolo zaznamenané ukrajinské vojenské lietadlo (vo výške 10 000 m), pravdepodobne SU 25 o 17:21:30 moskovského času. To sa priblížilo k malajzijskému lietadlu na vzdialenosť 3 – 5 km. Toto lietadlo môže niesť rakety vzduch – vzduch.

Boli ukázané záznamy z ruských radarov, ktoré potvrdili existenciu ukrajinského vojenského lietadla v danom čase a na danom mieste. Tým bolo vyvrátené tvrdenie ukrajinskej strany o tom, že v tom čase tam žiadne lietadlo nemala. Lietadlo sa pohybovalo v mieste zostrelenia Boeingu a mohlo situáciu prinajmenšom monitorovať.

Pozn. Prečo ukrajinské orgány nepovedali pravdu ? Zároveň z radaru vyplýva možnosť, prečo „Carlos“ spomínal 2 armádne lietadlá. Blízko bolo ešte jedno civilné dopravné lietadlo.

V reakcii na medializované správy o tom, že orgány USA majú k dispozícii záznamy špionážnych družíc dokazujúce, že Boeing zostrelili povstalci, zástupcovia ruského ministerstva obrany vyzvali, aby tieto snímky predložili verejnosti. Ruské ozbrojené sily vedia, že v tom čase nad tým územím prelietala americká špionážna družica.

Zároveň zástupcovia ruského ministerstva obrany uviedli jeden z mnohých prípadov mediálnej manipulácie, video údajného presunu povstaleckého Buk-u. Reklamný billboard na snímke však ukázal, že sa jedná o ukrajinský Buk prevážaný v ukrajinskom tyle cez Krasnoarmejsk.

Zástupcovia ruského ministerstva položili tiež otázky:

– ktorá zo zostáv Buk M1 ukrajinských síl to je?

– odkiaľ a kam ju viezli?

– kde je teraz?

– prečo nemá kompletnú zostavu rakiet?

– kedy posledný krát vystrelila?

Záverom zástupcovia ruského ministerstva obrany vyhlásili, že z Ruska povstalci neobdŕžali žiaden systém Buk M1 ani iné typy výzbroje. Toľko z tlačovej konferencie ruského ministerstva obrany.

USA odpovedali kresbou na stránkach svojich veľvyslanectiev, ktorá mala naznačiť, že za zostrelením stáli povstalci. Kresba sa ale nestretla s veľkým pochopením u vnímavých čitateľov, jeden dobre prepracovaný názor je tu. Vyberáme z neho: „US kresbička je na smiech a funguje za predpokladu, že povstalci mali k dispozícii Buk M2. Ruské fotky sú už výrazný krok vpred. Z okolia Šachtjorska, kde je zachytený (pozn. ukrajinský) BUK M1 sa lietadlo dá v pohode zostreliť. Dokonca je táto poloha v tupšom uhle voči letu lietadla omnoho výhodnejšia“

Najnovším poznatkom je informácia, že dopravné lietadlo bolo zostrelené omylom pri cvičení síl ukrajinskej protivzdušnej obrany. Túto informáciu od agentúry RIA Novosti prevzalo aj niekoľko slovenských denníkov.

Cvičenie vykonával 156. protilietadlový pluk, ktorý dostal nariadenie vykonať cvičenie s cieľom podpory pozemných vojsk na predmestí Donecka, čo si vyžadovalo nácvik rutinného sledovania a ničenia cieľov raketami Buk-M1. Skutočné odpálenie rakiet však podľa neho nebolo súčasťou cvičenia. Napriek tomu však mali velitelia k dispozícii skutočné aktivačné kľúče. Na cvičení sa podľa zdroja zúčastnili aj dve bojové lietadlá Su-25 (opäť teda „Carlos“ sa možno nemýlil). Je pravdepodobné, že sa dráhy letov jedného stroja Su-25 (predstavoval cvičný cieľ) a malajzijského Boeingu prekryli. Systém si automaticky vybral väčší cieľ. Príslušníci SBU (Ukrajinskej bezpečnostnej služby), zadržali veliteľa batérie s posádkou.

Avšak dôvod neoprávneného odpálenia rakety táto informácia neobjasňuje, rovnako neobjasňuje dôvod vybočenia Boeingu z letového koridoru. Tiež nevysvetľuje prečo sa drahý protilietadlový systém Buk M1 pri cvičení „vysunul“ až tak do blízkosti frontu, že sa poľahky mohol stať cieľom povstaleckej prieskumnej skupiny alebo delostrelectva.

Informácii k udalosti bolo publikovaných veľa. Nemá význam riešiť celú tú mediálnu mašinériu čo sa následne spustila s tým, že lietadlo zostrelili povstalci. Čo sa babe prisnilo, to sa babe stalo, to sa dá v tejto súvislosti povedať o nejednom médiu či vysokopostavenému politikovi. Publikované články, analýzy či politické prejavy v mnohých prípadoch hovorili viac o ich autorovi, o jeho emotívnom rozpoložení vo vzťahu k „Putinovi“, než o skutočnostiach okolo zostreleného civilného lietadla.

PREDPLATNÉ ZEM&VEK 2022

 

Náš časopis sa chce vymaniť z bežných stereotypov nielen svojím obsahom a spracovaním, ale aj tým, že nebude publikovať inzerciu a reklamy. K predplatnému síce neponúkame zľavy v hypermarketoch a kozmetických štúdiách, ale našim najúprimnejším poďakovaním za Vašu priazeň je rozšírenie Vášho časopisu. Ostávame aj naďalej bez akejkoľvek reklamy a preto sa nemusíme spovedať žiadnym sponzorom, inzerentom ani politickým stranám. Práve toto je jediným a skutočným kritériom nezávislosti, vďaka ktorej môžeme slúžiť iba Vám, čitateľom. Aj z tohoto dôvodu sme výlučne závislí iba na predaji a predplatnom. Srdečne ďakujeme za Vašu podporu.

 

OBJEDNAŤ PREDPLATNÉ

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Leave a Reply