Relácia TA3 obnažila biedu slovenskej žurnalistiky

Napriek či – lepšie povedané – vďaka ustavične rastúcej nespokojnosti so stavom a celkovou úrovňou slovenskej žurnalistiky dosiahla sledovanosť nedeľňajšej relácie V politike (27. 11.) spravodajskej televízie TA3 rekord. Popri moderátorovi Norbertovi Dolinskom i samotnom výbere tematických blokov sa o takýto výsledok zaslúžila atraktívna zostava diskutujúcich: premiér Robert Fico (Smer-SD), minister financií Peter Kažimír (Smer-SD), podpredsedníčka NR SR Lucia Ďuriš Nicholsonová (SaS), poslanci NR SR Veronika Remišová (OĽaNO-NOVA), Miroslav Číž (Smer-SD), Karol Farkašovský (SNS) a politický analytik Ján Baránek.

Aj keď na našej webovej stránke – internetovom pendante printového časopisu Zem&Vek – dávame prednosť geopolitickým súvislostiam a pohybom veľkých celkov na úkor domácich, hierarchicky často podružných žabomyších sporov, posledný blok spomínanej relácie TA3 s názvom Politici o novinároch priniesol svojím obsahom i priebehom zaujímavú pridanú hodnotu, ktorá v slovenských podmienkach nebýva všedná.

„Máme tu nejaké kontrolné mechanizmy, ale otázkou zostáva, kto stráži strážcov,“ povedal politológ a exnovinár Ján Baránek na margo novinárov, ktorí sú podľa neho do veľkej miery nekontrolovateľní. Jestvujúci stav, keď mladí žurnalisti (často iba čerství absolventi univerzít alebo stáží kdesi v Británii) prídu domov a doslova zo dňa na deň chcú „robiť politiku“, mu na slovenských médiách veľmi prekáža. „Na rozdiel od rozvinutých krajín, ako sú Spojené štáty, Nemecko či Rakúsko, na Slovensku sa 25-roční novinári snažia robiť politiku, čo je úplne zlé,“ poukázal Baránek na fenomén, ktorý predstavuje v istom zmysle slovenské špecifikum a zároveň svetový unikát.

„Korektne a nekorektne vedená diskusia je v odbornom prostredí odhaliteľná okamžite,“ poznamenal Miroslav Číž a uviedol prípady, keď novinár permanentne skáče politikovi do reči, dáva mu provokatívne otázky a chová sa k nemu dehonestujúco. Nie s cieľom hľadať pravdu, ale vyviesť ho z psychickej kondície. „Vzťah politik a novinár je ako mačka a myš. Obaja sa potrebujú k životu a vládne medzi nimi isté napätie, čo je prirodzené, pretože politik je volený zástupca ľudu a médium zase predĺžená kontrolná ruka verejnosti. To neznamená, že nemôžu spolunažívať. Ale základné pravidlo, ktoré musí aj jedna aj druhá strana dodržiavať, je korektnosť,“ nadviazal Karol Farkašovský a uviedol príklad relácie nemenovanej televízie, do ktorej si moderátor pozval ministra zahraničia Miroslava Lajčáka. Zo 16,5-minútového vysielacieho času dostal šéf diplomacie 7,5 minúty, zatiaľ čo 9 minút zabrala samoprezentácia moderátora.

Súhlasiť s tvrdením, že odpovedať na novinárske otázky je „psia povinnosť premiéra tejto krajiny“ (L. Ďuriš Nicholsonová), isteže treba. Nie však v prípade, keď sú kladené nezdvorilo, sugestívne či dokonca manipulatívne, s úmyslom znevážiť respondenta, nech je ním politik či ktokoľvek iný. Naproti tomu „psou povinnosťou novinára“ (ak máme ostať pri rovnakom type slovníka) je zachovať všeobecnú kultúru prejavu, rešpekt k politicky rôznorodému adresátovi svojho komunikátu a neuchyľovať sa – či už voľbou samotných slov, štylistikou, intonáciou, zjavne ani latentne – k invektívam.

Treba sa spýtať aj diváka, či ho tlačové besedy prebiehajúce v znamení sebapredvádzania redaktorov skrytých za objektívmi stacionárnych kamier v konečnom výsledku informačne uspokojujú. Na novinárku, ktorá štýlom žiačky prvého stupňa ZŠ omieľa premiérovi do omrzenia jednu a tú istú otázku (čím znemožňuje zástupcom ďalších médií dostať sa k slovu), ani na jej staršieho kolegu, ktorý ju morálne podporuje hlasným vykrikovaním, nie je nikto zvedavý. Nadišiel čas, aby si tak politici, ako aj predstavitelia „siedmej veľmoci“ urobili vo vlastných radoch poriadok a usmernili tých, ktorí im svojím vystupovaním robia zlé meno.

Celú reláciu televízie TA3 V politike odvysielanú 27. 11. 2016 si môžete pozrieť – TU.

PREDPLATNÉ ZEM&VEK 2022

 

Náš časopis sa chce vymaniť z bežných stereotypov nielen svojím obsahom a spracovaním, ale aj tým, že nebude publikovať inzerciu a reklamy. K predplatnému síce neponúkame zľavy v hypermarketoch a kozmetických štúdiách, ale našim najúprimnejším poďakovaním za Vašu priazeň je rozšírenie Vášho časopisu. Ostávame aj naďalej bez akejkoľvek reklamy a preto sa nemusíme spovedať žiadnym sponzorom, inzerentom ani politickým stranám. Práve toto je jediným a skutočným kritériom nezávislosti, vďaka ktorej môžeme slúžiť iba Vám, čitateľom. Aj z tohoto dôvodu sme výlučne závislí iba na predaji a predplatnom. Srdečne ďakujeme za Vašu podporu.

 

OBJEDNAŤ PREDPLATNÉ

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Leave a Reply