RTVS poskytuje priestor ľuďom, ktorí hanobia národných dejateľov

Add Comment

Najvýznamnejšia postava slovenského národného obrodenia a kodifikátor spisovného jazyka Ľudovít Štúr (1815 – 1856) patrí spolu so spisovateľom, literárnym kritikom a šéfredaktorom Národných novín Svetozárom Hurbanom-Vajanským (1847 – 1915) medzi kľúčové osobnosti našich dejín. Na tomto historickom fakte prevláda celonárodná zhoda, ktorá má nadčasový, nadpolitický a nadkonfesionálny charakter. Žijú však medzi nami ľudia, ktorí slovenčinu ako dorozumievací prostriedok v dennom styku síce používajú, no príslušnosť k národnej entite, s ktorou je bytostne previazaná, im dokopy nič nehovorí.

O to viac potom pobúri, keď voči najväčším dejateľom a buditeľom národa, bez ktorých by nebolo slovenskej prítomnosti, nemajú jediného slova úcty a ušľachtilé nehmotné dedičstvo, ktoré nám tu pred poldruha storočím zanechali, banalizujú, spochybňujú, znevažujú.

Je legitímne pýtať sa na príčiny antisemitizmu?

Takto sa totiž najnovšie vyznamenal „neoliberálny intelektuál“ Michal Havran, moderátor diskusnej relácie o spoločenských fenoménoch Večera s Havranom (RTVS), ktorý v reakcii na úvahu KLIN ŽIDOV MEDZI SLOVANMI z pera šéfredaktora časopisu Zem&Vek Tibora Eliota Rostasa, kde sa spomína viera štúrovcov v silu slovanského ducha zbaveného všetkých príživníkov a utláčateľov, na svojom facebookovom statuse napísal:

„Rostas si myslí, že ak bol Vajanský a čiastočne aj Štúr antisemitom, tak ním môže byť aj on a celá tá nazi zberba, že to je vlastne oukej, že iba nadväzujú na nejaké tradície a tie ich chránia. Lenže, v 19. storočí mal antisemitizmus už síce za sebou pogromy, no v zásade sa nevymykal z kultúrnych rámcov náboženskej nenávisti. Jej obeťami boli protestanti, valdenskí, albigenskí, v istej miere františkáni, husiti, prenasledovaní a vraždení židia boli počas celého stredoveku iba jednou z nenávidených skupín. Rostas a spol zrejme nechápu, že priemyselné vyvražďovanie európskych židov, Rómov, etc zmenilo náš pohľad na už aj tak ohavný antisemitizmus a urobilo z neho zločin. Prečo Rostas? Lebo Vajanský bol v tejto téme iba zaprdený hlupák zotročený poverami o detských obetiach, no príslušníci NSDAP a SS vlastnými rukami vraždili a vraždili milióny ľudí. Tak preto ty môj jazdec po šírych obzoroch plochej zeme nedokážeš svoj súčasný antisemitizmus zamaskovať, ani vyviniť odkazmi na ešte staršie hlúposti Štúra a Vajanského a nijako ťa to neochráni pred zákonmi. Zarážajúca dialektika idiotov.“

K veľkému množstvu ľudí, ktorých Havranove slová rozhorčili, patrí aj známy signatár Charty 77 a účastník bratislavskej Sviečkovej manifestácie (28. 3. 1988) Vladimír Pavlík. „Tak sa nám Havran vyjadril o Štúrovi, že bol antisemita a Vajanský zaprdený hlupák. Rozmýšľam, prečo sa takto vyjadril? A taktiež rozmýšľam, že pokiaľ by všetci tí, ktorí sa samopasovali za najslovenskejších Slovákov a najnárodnejších národniarov, riadili nie rečami, ale skutkami oboch menovaných, ktorí žili v omnoho drsnejšom období, riskujúc vlastné životy, ako je dnešok, a napriek tomu dokázali bojovať proti presile cez svoju hrdosť a vlastenectvo. Nepoužívali výhovorky tzv. ponovembrových národniarov a tzv. Slovákov sediacich v parlamente, že ich je málo, že aj tak sa nič nezmení. Aj to je jeden z dôvodov, že zaprdený Havran a jemu podobná polointelektuálna luza z čeľade kaviarenskych povaľačov, si môže dovoliť hanobiť tých, ktorí majú pevné miesto v slovenskej histórii,“ napísal na svojom profile Pavlík.

Osobitnou kapitolou sú lekcie z antisemitizmu, ktoré „Rostasovi a spol“ – rozumej všetkým, čo s ním nesúhlasia – Havran udeľuje. Predstavujú exemplárny, no dávno obohratý príklad odvádzania pozornosti od skutočného jadra problému. Môže byť legitímne pýtať sa na všetky príčiny antisemitizmu? „Havran a spol“ si to zrejme nemyslí. My naopak áno a hodláme túto otázku nastoľovať bez ohľadu na to, či sa to niekomu páči alebo nie. Tabuizácia akejkoľvek témy a zákaz slobodne o nej diskutovať vyvolávajú práve opačný efekt a prispievajú k rastu napätia, extrémizmu a spoločensky nebezpečných javov, medzi ktoré patrí aj problematika zaškatuľkovaná pojmom antisemitizmus.

Nápravy sa musia dožadovať daňovníci a koncesionári

Všimnime si tiež Havranov slovník: nazi zberba, zaprdený hlupák, dialektika idiotov. Aj keď sa nedá označiť za vyslovene vulgárny či primitívny, svedčí jasne o prekrývaní argumentačnej nedostatočnosti negatívnymi emóciami. „Psychiatria by nemala byť továrňou na nadávky, ale na to, ako se jej termínov chopí spoločnosť, má naozaj len veľmi malý dosah. Považujem však za veľmi nešťastné, keď sa takto vyjadrujú politici,“ uviedol 11. 5. pre bulvárny portál Topky.sk psychiater Michal Patarák.

Ak sa jeho slová môžu vzťahovať aj na verejne činných ľudí vystupujúcich pred TV kamerou, potom k tým, čo už dostali v RTVS dištanc, treba určite priradiť aj Michala Havrana. Pokiaľ ho spolu s Jánom Benčíkom za propagandu vyznamená Nadácia otvorenej spoločnosti, dá sa to označiť za jej vec. Nedá sa to však urobiť v prípade verejnoprávnej televízie. Pripomeňme, že v roku 2014 jej vedenie ukončilo pracovný vzťah s moderátorkou športového spravodajstva Kristínou Kormúthovou za zverejnenie statusu s motívom hanobiacim rasu. Prečo RTVS nekoná rovnako v prípade rafinovaného – nepriameho hanobenia národa?

Poskytovať vysielací čas niekomu, kto si trúfa častovať najväčšie postavy slovenskej histórie znevažujúcimi prívlastkami, by si dozaista nedovolila ani jedna zo súkromných v slovenčine vysielajúcich TV staníc. Jednak by si tým sama vypálila rybník, pretože by to mohlo nezvratne poškodiť jej sledovanosť, jednak by sa vystavila morálnej diskreditácii. Paradoxom ostáva, že verejnoprávna RTVS, ktorú finančne udržiavajú pri živote daňoví poplatníci a koncesionári „v jednej osobe“, s tým ako jediná problém nemá. Možno práve preto, že o svoj stabilný príjem nemusí zvádzať s nikým tvrdý konkurenčný boj. Namiesto toho, aby si plnila svoje zákonom stanovené funkcie, medzi ktoré patrí zachovávanie a šírenie národného kultúrneho dedičstva a tvorba nových hodnôt v oblasti televíznej produkcie, naháňa sledovanosť, čo jej neprislúcha. To je aj dôvod nespokojnosti premiéra Roberta Fica s jej terajším vedením, ktorá nedávno pichla ako tŕň do oka predstaviteľov Medzinárodného tlačového inštitútu (IPI).

Je teda namieste otázka, čo s inštitúciou, ktorá si svoje poslanie už dlhé roky nevykonáva dobre, ba najnovšie sa dokonca prepožičiava ľuďom šíriacim extrémizmus, ku ktorému treba zaradiť aj urážanie a zneucťovanie najvýznamnejších postáv slovenských národných dejín. Je nevyhnutné, aby sa očisty verejno-právneho priestoru od nich bezodkladne dožadovali jeho skutoční majitelia – daňovníci a koncesionári. Oni sú tí, kto by mal podávať – individuálne či skupinovo – sťažnosti na Ministerstvo kultúry SR, Radu pre vysielanie a retransmisiu, Radu a generálneho riaditeľa RTVS, nesúcich zodpovednosť za poskytovanie vysielacieho času takejto neštandardnej a nereprezentatívnej „vzorke“.

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na zemavek@zemavek.sk.

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Juraj Pokorný
Zopár slov o autorovi...

Pridaj komentár

& Časopis