Strašenie brexitom na Toyotu a ďalšie automobilky nezaberá

Tagged With: , , , , , Add Comment

Toyota, nadnárodná automobilka so sídlom v Japonsku, sa pripojila k iným výrobcom osobných vozidiel, ktorí sa rozhodli nepresúvať výrobné linky z Veľkej Británie len preto, že na budúci rok odíde z Európskej únie.

Toyota ostáva a investuje

Tlačové oddelenie britskej pobočky Toyoty zverejnilo 28. februára oznámenie európskej divízie tohto druhého najväčšieho výrobcu automobilov na svete. Potešilo Spojené kráľovstvo a sklamalo eurokratov v Bruseli. Toyota sa po rokovaniach s vládou jej Veličenstva rozhodla pokračovať vo výrobe modelu Auris vo svojom závode Burnaston. Nachádza sa v rovnomennej obci ležiacej v grófstve Derbyshire neďaleko mesta Derby. Výrobný komplex má takmer tri tisíc zamestnancov a z jeho pásov vychádzajú modely Auris, Avensis a Corolla. Motory ale vyrába v severowaleskej obci River Dee vzdialenej asi hodinu a pol jazdy autom na západ. Továreň v Burnaston vyexpedovala 144 tisíc vozidiel a väčšinu z nich do zahraničia.

Na tomto rozhodnutí je najdôležitejšia skutočnosť, že Toyota rozbehne v Burnaston produkciu novej, tretej generácie modelu Auris. Automobilová verejnosť ho uvidí tento mesiac na Ženevskom autosalóne. Mal by to byť dvojlitrový hybrid. Bližšie informácie sú tu.

Japonskí financmajstri Toyoty nalievajú do modernizácie závodu v Burnaston 240 miliónov libier (269 miliónov eur). Nový Auris bude postavený na univerzálnej platforme Toyota New Global Architecture (TNGA) pre danú triedu kompaktných vozidiel. „Global“ v jej názve naznačuje, na čom trvalo predstavenstvo automobilky na rokovaniach so zástupcami britskej vlády. Žiadalo – a dostalo – ubezpečenie, že Londýn vykompenzuje Toyote nejakým spôsobom zvýšené náklady na export z Británie v prípade, že by rokovania o odchode ostrovnej monarchie z Európskej únie (brexite) stroskotali a Spojenému kráľovstvu by sa nepodarilo udržať v európskej zóne voľného obchodu.

Neodíde Nissan, ani BMW

O tomto princípe Londýn debatoval už dávnejšie aj s ďalšími svetovými autovýrobcami, aby udržal ich prevádzky v Británii. Žiaden z nich neberie strašenie hospodárskou kataklizmou ostrovného kráľovstva po vystúpení z únie s kontinentom vážne. Protibrexitová kampaň médiami hlavného prúdu je určená pol miliarde obyvateľov EÚ, aby ich prešla odvaha nasledovať britský príklad a vystupovať z únie. Pre nadnárodné korporácie, akými sú dnes prakticky všetky veľké svetové automobilky, predstavuje otázka ponechania výrobných kapacít na britskom území po brexite príležitosťou pumpnúť Londýn o vyššie stimuly, veľkorysejšie úľavy a štedrejšie zvýhodnenia. Premiérka Theresa Mayová si je vedomá taktickej hry, ktorú veľké korporácie rozohrávajú s Londýnom v súvislosti s brexitom. O nič zásadného v skutočnosti nejde. Všetci vedia, že bez dohľadu bruselskej eurobyrokracie sa im bude v Británii podnikať ľahšie, jednoduchšie a svižnejšie.

Neprekvapuje preto, že japonský Nissan sa už koncom októbra rozhodol vyrábať a anglickom Sunderlande nové modely Qashqai a X-Trail. Pragmatický bavorský autoproducent BMW prejavil dôveru ostrovnej monarchii a jej priaznivému podnikateľskému prostrediu ešte skôr. Už koncom júla 2017 oznámil, že bude v Oxforde vyrábať nóvum. Ide o model Mini, ale na elektrický pohon, čiže e-Mini. Bavoráci dokonca uprednostnili továreň v Oxforde pred prevádzkami v Holandsku a Nemecku. Výroba áut na elektrický pohon je jednoduchšia ako vozidiel so spaľovacími motormi. Hnaciu jednotku pre chystaný trojdverový e-Mini budú vyrábať v nemeckom Dingolfingu and Landshute a expedovať na montáž do Oxfordu. Prípadné prekážky zo strany EÚ v podobe ciel a tarifov nebudú problém. Zvýšené náklady Mníchovu zrejme vykompenzuje Londýn.

 

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na zemavek@zemavek.sk.

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Patrik Sloboda
Zopár slov o autorovi...

Pridaj komentár

  & Časopis