Ako Ukrajina na celé desaťročia zabrzdila rozvoj čínskeho vojenského letectva

Foto: The Military Watch Magazine

„Vytvorenie medzikontinentálneho leteckého parku Číny bolo na dlhé desaťročia oneskorené kvôli Ukrajine“, tvrdia analytici amerického časopisu The Military Watch Magazine. Čím to argumentujú? Pripomínajú, že po rozpade Sovietskeho zväzu Kyjev získal väčšiu časť sovietskych strategických bombardérov Tu-160. Technológia výroby týchto unikátnych a pre nepriateľa mimoriadne nebezpečných bojových strojov sa mohla dostať do rúk čínskych konštruktérov, ale podľa názoru analytikov amerického časopisu, iba vďaka tomu, že Západ včas v tejto otázke zasiahol, väčšia polovica ukrajinského vojenského leteckého parku bola utilizovaná koncom 90-tych rokov. A preto sa Čína nedostala ku strategickým bombardérom Tu-160.

Analytici The Military Watch Magazine uvádzajú, že Vojenské letectvo Ukrajiny získalo 19 bombardérov Tu-160 a poukazujú na to, že tieto sovietske stroje sú podľa všetkých parametrov lepšie, ako americký strategický bombardér B-1B Lancer. Podotýkajú, že existovala veľká pravdepodobnosť, že sovietske stroje „pristanú“ v Číne, pretože Peking sa zaujíma o modernizáciu svojich Ozbrojených síl a veselo nakupoval najnovšie armádne systémy, vyrobené v ZSSR. Napríklad, Kyjev odovzdal Číňanom prototyp viacúčelovej stíhačky Su-33 a nedokončený krížnik „Varjag“, čo, ako podčiarkujú americkí analytici, posilnilo strategické možnosti čínskej Ľudovo-oslobodzovacej armády.

Podľa názoru autorov článku, ruský Tu-160 mohol značne zvýšiť silu diaľkového vojenského letectva Číny, základ ktorého vtedy tvorili modernizované kópie sovietskeho prúdového bombardéra Tu-16, ktoré sú v Číne známe ako H-6. Ukrajinské Tu-160 mali nielen posilniť čínske Ozbrojené sily, ale mali byť dôsledne prebádané domácimi expertami, aby čínski odborníci mohli pripraviť podobné projekty, takmer rovnaké kópie a aby sa tieto lietadla vyrábali priamo v Číne, v domácich podnikoch vojenského priemyslu.

Podľa amerických analytikov, by sa takto Číne podarilo vytvoriť najväčšiu flotilu bombardovacieho letectva na svete, dokonca väčšiu ako v Rusku. „Spojené štáty a ich európski spojenci sa pokúsili zabrániť tomu, aby Ukrajina podpísala dohodu o predaji a poskytli kyjevskej vláde, ktorá pociťuje nedostatok finančných prostriedkov, peniaze na utilizáciu ukrajinského parku bombardérov, aby tieto bombardéry nepredala Číne“, vysvetľujú autori článku v časopise The Military Watch.

Uvádzajú, že podobné „balíky pomoci“ zároveň s mohutným tlakom USA a EÚ využívali na to, aby donútili ukrajinskú vládu a úrady, aby zlikvidovali svoje jadrové zbrane, alebo ich odovzdali Rusku. Podľa amerických analytikov, v dôsledku toho, že zasiahol Západ, Čína ešte aj v súčasnosti pociťuje nedostatok strategických medzikontinentálnych lietadiel a čínske letectvo môže likvidovať iba regionálne ciele.

Likvidácia ukrajinských bombardérov Tu-160 podľa autorov článku, pribrzdila rozvoj čínskeho bombardovacieho letectva na dlhé desaťročia. Väčšina Tu-160 vojenského letectva Ukrajiny bola utilizovaná v rámci amerického programu Nunna – Lugara „Kooperatívne znižovanie hrozieb“ /Nunn–Lugar Cooperative Threat Reduction/. Osem lietadiel odovzdali Moskve výmenou za dodávky plynu.

Americkí analytici prizvukujú, že bombardéry Tu-160 aj dodnes zostávajú jednými z najmocnejších a najúčinnejších zbraní ruskej armády. Pripomenuli, že sa tieto stroje využívali, aby Rusko mohlo demonštrovať svoju silu pred celým svetom – od vysoko presných útokov proti džihadistom v Sýrii až po hliadkovanie Arktídy a Indického oceánu a návštevu letísk vo Venezuele a Južnej Afrike.

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

CHCEM PODPORIŤ

 

Zdroj: Did China Almost Field the World’s Strongest Bombers? How a Tu-160 Acquisition Was Thwarted By Western Intervention, Military Watch Magazine, 26.9.2021

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected]

 

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

PREDPLATNÉ ZEM&VEK 2022

 

Náš časopis sa chce vymaniť z bežných stereotypov nielen svojím obsahom a spracovaním, ale aj tým, že nebude publikovať inzerciu a reklamy. K predplatnému síce neponúkame zľavy v hypermarketoch a kozmetických štúdiách, ale našim najúprimnejším poďakovaním za Vašu priazeň je rozšírenie Vášho časopisu. Ostávame aj naďalej bez akejkoľvek reklamy a preto sa nemusíme spovedať žiadnym sponzorom, inzerentom ani politickým stranám. Práve toto je jediným a skutočným kritériom nezávislosti, vďaka ktorej môžeme slúžiť iba Vám, čitateľom. Aj z tohoto dôvodu sme výlučne závislí iba na predaji a predplatnom. Srdečne ďakujeme za Vašu podporu.

 

OBJEDNAŤ PREDPLATNÉ

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár