Farmaceutické firmy vynakladajú väčšie výdavky na marketing ako na vývoj

Farmaceutický priemysel často odôvodňuje vysoké, resp. zvýšené ceny medicínskych preparátov vysokými výdavkami na výskum. Pohľad do účtovnej súvahy podáva vskutku iný obraz. V marketingu platí staré známe: „ čím menej človek nejaký produkt potrebuje, tým viac prostriedkov sa na jeho propagáciu uvoľňuje.

Pred takmer 20 rokmi uverejnili vedci z newyorskej univerzity štúdiu, podľa ktorej výdavky na marketing prevyšujú výdavky na výskum. V roku 2004 podľa autorov vynaložili americké farma-firmy na propagáciu 57,6 miliárd dolárov. Na výskum „len“ 31,5 miliárd. Tieto čísla môžu byť v skutočnosti ešte vyššie, pretože nie všetky položky sa podarilo vedeckým inštitúciám zaznamenať.

Tento trend má rastúci charakter a farma firmy rok čo rok vydávajú stále viac peňazí na marketing. Zoberme napríklad firmu Novaris. Náklady na výskum tvorili zhruba 9 mld. dolárov , zatiaľ čo náklady na propagáciu prekročili 12 mld. Za posledné 4 roky investoval Novaris do reklamy o 20 percent viac, ale náklady na výskum stagnujú. Tento negatívny trend sa týka všetkých „big farma“ koncernov. Výnimku tvorí firma Roche, ktorá drží pomer výdavkov marketing/výskum 50:50. Firma Pfizer, momentálne svetový líder v dodávkach vakcín, v roku 2014 vynaložila 11,4 mld. dolárov na propagáciu, ale len 6,6 mld. na výskum. Podobne je na tom aj GlaxoSmithKline, kde pomer výdavkov je 2:1 v neprospech výskumu. Slovenský NCZI dva krát do roka vydáva „ Sumárne správy o výdavkoch na propagáciu“. Ide o prehľad výdavkov jednotlivých farma-firiem na marketing. Podľa štatistík za prvý polrok 2020 najviac financií na propagáciu dal francúzsky gigant Sanofi, cez 2 milióny eur.  Johnson and Johnson 700 mil. eur a americký Pfizer takmer milión.

Názorný príklad ako efektívne pracuje farma marketing, skvele poslúži liek remdesivir. Veľa z Vás si spomenie aká kampaň v prvých mesiacoch sprevádzala spomínaný liek. Titulky slovenských, českých novín a portálov zneli fantasticky „Remdesivir zabíra po pěti dnech, Giled oznámil pozitivní testy léku“ (iDnes.cz 29. 4. 2020). Liek, do ktorého mnohí vedci vkladajú nádej.(Markíza, 3. 4. 2020) Sám si dobre spomínam na prvý prípad úspešnej „liečby“ týmto liekom v Čechách, hotová hystéria. Média vždy hľadajú senzáciu, a inak to nebolo ani pri uzdravenom pacientovi. Šesť dňová liečba vyšla na 2340 dolárov. Zaujímavá je britská analýza, ktorá tvrdí, že cena za jednu dózu remdesiviru sa môže pohybovať na úrovni 8 euro. Firma vysokú cenu zdôvodňuje skutočnosťou, že investovala obrovské sumy do výskumu. BBC 1. júla 2020 priniesla správu „ Coronavirus: US buys neraly all of Gilead´s Covid-19 drug remdesivir.“ Celkovo išlo asi o 500 000 dávok. Nadšenie pominulo a o niekoľko mesiacov neskôr, 20. novembra 2020, WHO uviedla na svojej stránke text s názvom „ WHO recomends against the use of remdesivir in COVD-19 patients“. Voľne preložené, WHO neodporúča liek remdesivir pre pacientov s Covid-19. Slabú alebo takmer žiadnu účinnosť remdesiviru na úmrtnosť zistili aj ďalšie štúdie. Nevadí, firma vsadila na strach z neznámeho a za rok 2021 zinkasovala za predaj tohto preparátu 5,6 mld. dolárov.

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

CHCEM PODPORIŤ

 

Zdroje:

cochrane.de/news/remdesivir-wenig-oder-keine-auswirkung-auf-sterblichkeit-bei-covid-19

who.int/news-room/feature-stories/detail/who-recommends-against-the-use-of-remdesivir-in-covid-19-patients

science.hnonline.sk/medicina/2172223-stanovili-cenu-lieku-proti-covid-19-nebude-pre-vsetkych-rovnaka

nczisk.sk/Statisticke_vystupy/Zverejnovanie_podla_zakona_liekoch_zdravotnickych_pomockach/Sumarne_spravy_o_vydavkoch/Pages/default.aspx

deutsche-apotheker-zeitung.de/news/artikel/2016/05/12/ausgaben-fur-arneimittelwerbung-steigen

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected]

 

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

PREDPLATNÉ ZEM&VEK 2022

 

Náš časopis sa chce vymaniť z bežných stereotypov nielen svojím obsahom a spracovaním, ale aj tým, že nebude publikovať inzerciu a reklamy. K predplatnému síce neponúkame zľavy v hypermarketoch a kozmetických štúdiách, ale našim najúprimnejším poďakovaním za Vašu priazeň je rozšírenie Vášho časopisu. Ostávame aj naďalej bez akejkoľvek reklamy a preto sa nemusíme spovedať žiadnym sponzorom, inzerentom ani politickým stranám. Práve toto je jediným a skutočným kritériom nezávislosti, vďaka ktorej môžeme slúžiť iba Vám, čitateľom. Aj z tohoto dôvodu sme výlučne závislí iba na predaji a predplatnom. Srdečne ďakujeme za Vašu podporu.

 

OBJEDNAŤ PREDPLATNÉ

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Leave a Reply