
Zrejme ste si všimli ste, že Vaše obľúbené produkty sa postupom času zmenšujú. S týmto javom sa stretávajú zákazníci po celom svete, ale nie všade sa ho pokúšajú riešiť. So zaujímavým riešením prišli Francúzi už minulý rok po tom ako známa značka sirupov znížila objem svojich fliaš o 15 centilitrov a zvýšila cenu o 12 %, takže cena za liter vyskočila o 37 %. Vyšetrovanie, klamania spotrebiteľov, ktoré spustila ministerka Olivia Grégoire, pokutovalo približne štyridsať predajných miest z 340 kontrolovaných počas niekoľkých týždňov. „Keď pri kontrole zistíme a zistíme, že prevádzky nezmenili cenovky za kilogram, udeľujeme pokutu,“ pripomenula ministerka pre France Info.
Francúzsky supermarket Carrefour tento týždeň umiestnil na svoje regály nálepky, ktoré varujú nakupujúcich pred touto praktikou. Lipton Ice Tea, čokoláda Lindt a zmrzlina Viennetta patria medzi označené produkty. Nakupujúcim sa len oznamuje, že je objem balenia menší. Carrefour uviedol, že chce vyvíjať tlak na výrobcov, aby držali ceny nižšie. „Je zrejmé, že cieľom stigmatizácie týchto produktov je vedieť povedať výrobcom, aby prehodnotili svoju cenovú politiku,“ povedal Stefen Bompais, riaditeľ komunikácie so zákazníkmi v Carrefoure.
Carrefour identifikoval 26 produktov, ktoré sa zmenšili bez zníženia ceny vyrobených potravinárskymi gigantmi vrátane Nestle, PepsiCo a Unilever. Carrefour napríklad uviedol, že dojčenská mliečna výživa Guigoz vyrábaná spoločnosťou Nestlé sa zmenila z veľkosti balenia 900 g na 830 g. Fľaša ľadového čaju Lipton Ice Tea s broskyňovou príchuťou bez cukru, ktorý vyrába PepsiCo, sa scvrkla na 1,25 litra z 1,5 litra, uviedol supermarket. Viennetta, vyrobená spoločnosťou Unilever, sa scvrkla z 350 g na 320 g. Carrefour, druhý najväčší francúzsky obchodník s potravinami, zvýrazňuje príslušné produkty nápismi na regáloch: “Tento produkt zaznamenal pokles objemu/hmotnosti a cena účtovaná dodávateľom vzrástla.” Unilever, Pepsico a Nestlé sa k tomuto kroku nevyjadrili. Francúzski maloobchodníci a výrobcovia potravín sa dostali pod tlak na zníženie cien, rovnako ako napríklad v Spojenom kráľovstve, keďže nakupujúci zápasia s prudko rastúcimi cenami.
Podľa experta na maloobchod Geda Futtera je však nepravdepodobné, že by supermarkety v Spojenom kráľovstve nasledovali kroky Carrefouru, pretože touto stratégiou riskujú pokazenie vzťahov medzi maloobchodníkmi a potravinárskymi firmami. Supermarkety podľa neho používajú inú taktiku s výrobkami, ktoré predávajú pod vlastnou značkou s cieľom dodržať určitú cenovú hranicu, napríklad 1 libru, zavedením lacnejších prísad aby zvládli rastúce náklady.
Hovorca Lindt & Sprüngli, ďalšej značky, ktorú Carrefour označil etiketou, uviedol, že jej ceny vzrástli v priemere o 9,3 % v súlade s rastúcimi nákladmi na suroviny. Ale informácie o veľkosti produktu boli vždy jasné, povedal hovorca. „Vždy dodržiavame zákony a nariadenia o označovaní, ktoré vyžadujú objektívne informácie o množstve produktu v balení, vrátane údajov o čistej hmotnosti, veľkosti porcie a údajov o porciách v balení. Spotrebitelia môžu tieto informácie použiť na presné a informované nákupné rozhodnutia o množstve produktu, ktorý kupujú.”
Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.
Zdroj:
(1) France’s Carrefour puts up ‘shrinkflation’ warning signs, com, 14.9.2023
(2) «Shrinkflation» : une quarantaine de points de vente épinglés , lefigaro.fr,10.2022
Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].
UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.