Zoštátňovania strategických podnikov vo svete ako opatrenie pred korona-krízou

· Čas čítania: 6 min.
foto: archív

Krízová situácia spojená s pandémiou koronavírusu otvorila aj staro-nové riešenia post-krízových problémov prostredníctvom prevzatia kontroly strategických podnikov štátom. Situácia sa vyhrocuje a preto dokonca aj západné krajiny pristupujú k tomu krajnému riešeniu 

Znárodnenie je na programe dňa aj Nemecku. Ako uvádza denník Pravda„Nemecko zvažuje okrem finančnej pomoci firmám priamo znárodnenie, viaceré vlády chcú zavádzať cenové stropy pre rúška a ochranné pomôcky.“ Nemci podporujú dočasnú podporu a nevylučujú znárodnenie. „O zoštátňovaní, ako jednom z možných krokov v prípade strategických podnikov hovoril podľa týždenníka Der Spiegel aj nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier… Nemecký minister financií Peter Altmaier podľa týždenníka Der Spiegel už minulý týždeň uviedol, že zoštátnenie by mohlo byť jednou z variant pri záchrane dôležitých podnikov. Na otázku, či je potrebné, aby štát dočasne vstúpil do dôležitých podnikov, ako je napríklad Deutsche Telekom alebo Siemens, minister neskôr na tlačovej konferencii odpovedal, že zatiaľ to potrebné nie je,“ uvádza ČTK (zdroj). 

O znárodnení sa hovorí aj vo Francúzsku: Francúzsko je pripravené v prípade potreby veľké firmy aj znárodniť (zdroj). S nápadom prišiel francúzsky minister financií Bruno Le Maire (zdroj). Francúzsky automobilový priemysel je na kolenách, preto sa Francúzi rozhodli siahnuť po finančnej pomoci (investícia 300 mld. €), a nevylučujú ani znárodnenie.  Francúzsky úrad Autorité des marchés financiers (AMF) zakázal predaj nakrátko 92 akcií v snahe upokojiť zmätok na trhu. Zákaz sa týka akcií kľúčových francúzskych spoločností, ako je napríklad banka BNP Paribas, automobilka Renault či letecká spoločnosť Air France KLM. Všetky zaznamenali v minulých dňoch prudký pokles hodnoty akcií. Francúzska vláda je pripravená využiť všetky možnosti na podporu veľkých firiem, ktoré ohrozujú otrasy na finančných trhoch. V prípade potreby pristúpi vláda aj k ich zoštátneniu. Uviedol to v utorok francúzsky minister financií Bruno Le Maire. (zdroj).

Taliansku za rozhodli znárodniť leteckú spoločnosť Atalia, ktorá sa dostala do hospodárskych ťažkostí v dôsledku koronavírusovej krízy. Ide o súčasť vládneho balíka hospodárskej pomoci (zdroj). Ďalej, ako uvádza ČTK, „Talianska vláda plánuje zriadiť novú spoločnosť, ktorú bude úplne ovládať ministerstvo hospodárstva a financií, prípadne založí spoločnosť vo väčšinovom vlastníctve štátu, uviedol kabinet v komuniké zverejnenom v noci na dnes. … Talianska vláda sa chystá prevziať zadlženú leteckú spoločnosť Alitalia. Tá sa nedokáže vyrovnať s problémami už roky. Rím ale k nezvyčajnému kroku prikročil až v kontexte núdzových opatrení proti dopadom pandémie spôsobenej koronavírusom. Časové a ďalšie podrobnosti zoštátnenia Alitalie talianska vláda nespresnila. Podľa médií chystá Rím pre sektor letectva, v ktorom najväčší podiel zastupuje práve Alitalia, záchranný balíček za 600 miliónov eur. Ku koncu roka analytici vyčíslili, že Alitalia už spálila zhruba deväť miliárd eur, ktoré dostala z peňazí daňových poplatníkov. Firma už záchranným programom prešla dvakrát, v roku 2008 a potom znova v roku 2014 (zdroj).“

Rakúsko (Sebastian Kurz) pripravuje pre ekonomiku balík v hodnote štyroch miliárd v reakcii na blížiacu sa krízu.  Cieľom je „zabezpečiť solventnosť v spoločnostiach, zabezpečiť pracovné miesta a pomoc v núdzi“, oznámil v sobotu vo Viedni spolkový kancelár Sebastian Kurz (ÖVP). Rakúsko chce podporiť malé a stredné podniky, ktoré postihla epidémia koronavírusu. Krízový fond má byť však iba prvým krokom. Rakúsko taktiež vytvorilo program pre krátkodobú prácu, aby tak zabránila katastrofálnym následkom krízy. (zdroj). Rakúšania už historicky siahli aj po zoštátňovaní. Bolo to hneď po Druhej svetovej vojne a počas krízy v roku 2008. K znárodňovania v Rakúsku došlo už počas monarchie (oblasť pôst a železníc), keď sa finančne neúspešné železnice zoštátnili počas krízy v roku 1873. Pokusy o zoštátnenie iniciovali socialisti (Otto Bauer) na začiatku 20. storočia. Po kríze v roku 1931 došlo ku krízovému znárodneniu – znárodnená bola časť rakúskeho priemyslu. Po druhej svetovej vojne došlo k znárodňovaniu spoločností v nemeckom vlastníctve. Rakúšania prijali prvý zákon o znárodnení v roku 1946 – ovplyvnil najmä bankovníctvo, železiarsky a oceliarsky priemysel. Ďalším obdobím znárodňovania boli roky 2007-2009. Vláda vtedy v dôsledku finančnej krízy vyčlenila 15 miliárd € na čiastočné znárodnenie bánk (pozri 12). Ako sa s krízou vysporiadajú Rakúšania teraz, uvidíme… 

V minulosti sa tiež znárodňovalo aj Škótsku. Roay Bank of Scotland bola znárodnená taktiež v reakcii na krízu v roku 2008 (zdroj).

Deutsche Welle (Euractiv) uvádza, že Corona vírus otvoril možnosť zoštátnenia ako poslednú možnosť: „Taliansko to robí, Francúzsko to oznámilo a Nemecko pravdepodobne nebude mať inú možnosť,“ píše Thomas Cohlman. O znárodnení píše aj web derFunke, ktorý kriticky dodáva: „Keď buržoázni politici, ktorí kázali a propagovali desaťročia privatizácie a hospodárstvo s voľným trhom, hovoria o znárodnení, nemajú prirodzene na mysli socialistické princípy ani samosprávne modelové spoločnosti. V konečnom dôsledku sa jedná o vládne intervencie na udržanie kapitalistického systému.

Diskusiu o zoštátňovaní otvorila na Slovensku ľavicová intelektuálna skupina DAV DVA. Tá vydala výzvu o otvorení diskusie na tému zoštátňovania. Davisti, teda okruh socialistických spisovateľov a vedcov, vydali prehlásenie, v ktorom apelujú na alternatívu zoštátnenie strategických podnikov v reakcii na blížiacu sa krízu. Pod výzvu sa podpísal poslanec NRSR Ľuboš Blaha, akademici Ladislav Hohoš, Vladimír Manda, Karol Ondriaš a napokon zakladatelia DAVu DVA. „Krízová situácia spojená s pandémiou koronavírusu opäť otvorila možnosti spoločenskej objednávky po kolektívnom riešení ekonomicko-spoločenských problémov prostredníctvom tzv. znárodnenia/zoštátnenia podnikov, ktorým pod vplyvom hospodárskej krízy hrozí krach alebo kolaps,“ píšu v prehlásení. Noví davisti v prehlasení pripomínajú, že znárodňovanie je racionálnym riešením v čase krízy a diskutuje sa o ňom aj na západe.  Taktiež zdôrazňujú, že Európska únia inštitucionálne zlyhala a opätovne sa vracia otázka krízového riešenia prostredníctvom suverénnych národných štátov, ktoré ako jediné zareagovali pohotovo a adekvátne. Taktiež ocenili plánované riešenie aplikované v Činskej ľudovej republike. 

Na výzvu k diskusii o zoštátnení strategických podnikov už zareagovalo niekoľko osobností. Karol Ondriaš zdôraznil na stránke DAVu príklad čínskeho riešenia problému a taktiež odhalenie podstaty ceny ľudskej práce, Juraj Janošovský uvažuje nad vytvorením petičného výboru a ešte pred vydaním výzvy upozornil na možnosť zoštátňovania aj Ľuboš Blaha v rozhovoroch Tri otázky pre Ľuboša Blahu. Na výzvu zareagovali aj právnik a odborník na geopolitiku Branislav Fábry a politológ Roman Michelko. Každý z nich, iným spôsobom. Diskusia na DAVe naďalej prebieha, pokračujú v nej signatári David Diczhazy a Marian Moravčík. Skupina za týmto účelom vytvorila nové diskusné fórum. V diskusii poukázali aj na to, že sa v roku 1998 sa konalo referendum, ktorého otázka znela:„Ste za to, aby NR SR prijala ústavný zákon, ktorým sa zakáže privatizácia týchto strategických podnikov: 1. Západoslovenské energetické závody, š.p. Bratislava 2. Stredoslovenské energetické závody, š.p. Žilina 3. Východoslovenské energetické závody, š.p. Košice 4. SPP, š.p. Bratislava 5. Slovenské elektrárne, a.s. Bratislava 6. Transpetrol, a.s. Bratislava.“  

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

CHCEM PODPORIŤ

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

 

 

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár