Nemusíme mať židov radi na to, aby sme ich rešpektovali

Michal Havran je protestantský teológ a jeho prístup k roduverných Slovákom tomu zodpovedá. Ráno tento rebel – iba kvôli pocitu, že má od ostatných navrch, napácha proti národu kolosálne hriechy, na obed, po fackách, ktoré od národa za to utŕži, sa „spamätá“, večer zájde do ošarpanej kaplnky svojej duše, vezme pero, napíše svoju spoveď a s pocitom ľahkosti bezhriešneho človeka si líha do postele. A takto sa jeho život vlečie už celé roky – a myslím si, že on sám je z toho zúfalý.  Reálny život sa totiž takto nežije.

Má pravdepodobne pocit, že keď študoval teológiu na prestížnej škole a má v hlave o pár historických informácií navyše, že je niekým. V skutočnosti stojí pred národom veľkých Slovanov úplne nahý, pretože to, čo Havran v svojej úbohosti robí, je stále pre národ roduverných Slovákov zdrvujúce. Rebeluje proti slovanskosti, kolaboruje s tretím sektorom, odmieta sa pokloniť múdrosti našich slovanských predkov a z toho prameniacej historickej správnosti konania Slovákov.

Nedávno napísal spoveď a nazval ju: „Ako Ľudovít Štúr pohol krajinou dopredu“, pretože cítil, že po hanebných urážkach a ponížení štúrovcoch ju potreboval.

Citujem Havrana: „K polemike o antisemitizme niektorých štúrovcov existuje v reformovaných cirkvách príhodná paralela. […] Martin Luther totiž nebol iba zakladateľom moderny, ale aj prvým systematickým antisemitom. Jeho odporné texty o vtedajšom židovstve vychádzajú zo stále živej legendy o tom, že židia ukrižovali Ježiša, neprijali ho a mali robiť všetko preto, aby sa jeho učenie nerozšírilo. Popritom sa zabudlo, že celá prvá generácia jeho nasledovníkov bola vrátane jeho samého, židovská. […] Lutherove texty teda spôsobujú problém, no vďaka odvahe a práci súčasnej teológie sa podarilo z jeho textov dostať a zhodnotiť to, čo viedlo k reformačnej revolúcii a zároveň  podrobiť kritike jeho antisemitizmus.”

Inými slovami Havran hovorí, že nie len štúrovci boli antisemiti, ale aj luteráni s reformátorom Lutherom na čele. Ale z ich cirkví sa to časom podarilo vykoreniť. Vlastne nás nabáda, že to máme urobiť aj my.

Tu ma zarazila hlavne jedna vec a napadá mi pritom zásadná otázka. Ako kto sa nám Havran prihovára? Ako kňaz? Ako predstaviteľ tretieho sektoru? Ako národovec? To ťažko, pretože národovec by štúrovcov „zaprdenými hlupákmi” nenazval. Vychádzajme teda s premisy, že nám to hovorí ako rebelujúci kňaz. Druhá zásadná otázka je: Komu je vlastne jeho teologický odkaz adresovaný? Slovákom – ako rímskym katolíkom alebo Slovákom – ako národovcom? Pýtam sa, lebo keď k národu hovorili štúrovci, presne sme vedeli, za čie ideály bojujú. Ale dnes? Kto z vás presne vie, začo luteránski kňazi ako Havran bojujú?

Schválne! Skúsme sa sami seba pýtať, za čo dnes niektorí samozvaní hodnotitelia slovenského národa bojujú? Napríklad taký prezident Kiska? Za koho bojuje? Za Slovákov? A za ktorých? Za tých dobrých alebo za tých zlých? Je dôležité sa to pýtať, pretože ľudia ako Kiska, Havran a spol. národ rozdelili. Tak za koho kopú? A prečo?

V dnešnej dobe si „utrie svoju papuľu” o slovenský národ a jeho dejateľov hocijaký „žvachan” a takmer nikto ani nevie, o čo mu v skutočnosti ide. Nemáte ten pocit? Ja často áno. Napríklad nedávno som čítala sieťový profil nejakej umeleckej pseudo osobnosti, volá sa Peter Kalmus a ten napísal: „Jemne doplním Michala Havrana, pokiaľ ide o Štúra, pred pár rokmi som si dal tú námahu a preštudoval Štúrove súborné dielo. Ten človek nie len, že bol odporný antisemita, on neznášal veľmi radikálne ani pragmatizmus, ani humanizmus, ani osvietenstvo. Dokonca v jeho obdive Ruska koketoval, „kokoteval”, nadradiť ruský jazyk nad slovenský. Antisemitizmus, rasizmus a iné, fašizoidné názory nie sú tolerovateľné v žiadnej dobe.” Neviem, kto ten človek vlastne je a v podstate to nie je ani dôležité, ale škandalózne na ňom je, že po naštudovaní si Štúrovho súborného diela vôbec nepochopil jeho podstatu. Akoby to ani nečítal Slovák, ale nejaký Eritrejčan.

Nikto doteraz tiež nemal potrebu analyzovať, kto je vlastne Havran a ako kto sa ku nám vlastne prihovára. Proti komu alebo čomu bojuje? Zaujímavé, pretože mne táto treťosektorová manipulácia neurčitých osobností najviac pripomína hru na slepú babu, kde národ má pásku na očiach a ľudia ako Havran, či ten druhý splašený odľud do nás strkajú a posmešne po nás pokrikujú. Veď toto je čistý národný lynč Slovákov z ich vnútra. Štúrovci totiž zastávajú úlohu najvýznamnejších osobností národa. Keď dovolíme popierať ich podstatu, ako národ zomierame. Meníme sa na niečo úplne iné, radikálne iné, pretože búrame chrám našej slovenskej duše. Búrame základy, na ktorých sme postavili všetko národné a štúrovci sa toho stali symbolom. Na čom budeme ďalej stavať, keď zničíme pevný základ našej identity? Nedáva to logiku. Môžeme sa samozrejme zmeniť, ako nás nabáda Havran s jeho čudným priateľom, ale to už nebudeme my. To bude niekto iný. Niekto úplne iný.

Načo sme tie slovenské tradície pestovali tisíc rokov? Načo sme za našu, často tvrdohlavú nezlomnosť zomierali celé veky? Aby sme ju dnes odhodili ako špinavé ponožky – lebo Kalmus a Havran povedali? Preboha. Do akého bodu národného rozvratu sme sa to dostali?

Ďalej Havran píše: „Takýto prístup (národná sebareflexia – poznámka autorky) nám chýba vo vzťahu k významným postavám našich dejín. Zo strachu, že ich bolo málo, alebo by sme ich pripravili o úctu, odmietame kriticky skúmať ich intelektuálne pozadie a tak ľudí šokuje, keď sa dočítajú, že Vajanský bol extrémne protižidovský, že Štúr odmietal osvietenstvo, čoho dôsledkom je aj slabá imunita krajiny voči hlúposti, že Francisci bol silným ópiomanom etc. To, že Luther, Vajanský, alebo neskôr Céline, alebo Heidegger boli antisemitami z nich však nerobí menej zaujímavých ľudí, nikto dnes predsa neupiera napríklad Hemingwayovi genialitu aj napriek jeho nekončeným škandálom so ženami a alkoholom. Snahy vyrábať z historických postáv fetiše a vynucovať im bezpodmienečnú úctu sú cestou k totálnemu znehodnoteniu ich autentického pôsobenia.”

Tu som zásadne proti. V kontexte národovectva a základov nášho národa nie je možné, aby niekto prirovnával štúrovcov k spisovateľovi Hemingwayovi, pretože to nebol národný dejateľ a z pohľadu národovectva už vôbec nebol osobnosť takého formátu ako bol Štúr. To je iba ďalšia Havranova čitateľská manipulácia. Ľudovíta Štúra možno principiálne porovnať s americkým Abrahámom Lincolnom, alebo inými velikánmi a národnými dejateľmi.

Povedzme si, o čo úprimnému človeku pri spovedi ide. Má oľutovať svoj hriech. A to práve Havran v svojej spovedi na sieti nerobí. On iba cúvol z primitívneho označovania štúrovcov – pretože to prestrelil na plnej čiare a katapultoval sa tak medzi tureckých nájazdníkov, ktorí pľundrovali Slovensko a snaží sa dehonestovať štúrovcov inak – sofistikovanejšie, cez prirovnávanie k ožratým, bohémskym spisovateľom s neobvyklým talentom na písanie.

Uzavrieme tému štúrovcov naveky. Sú totiž slovenskou svätyňou a Achillovou pätou národa zároveň. „Chrámom nedotknutým” musia zostať navždy, pretože ten, kto tento chrám slovenskosti zbúra, poľahky zničí Slovenskú republiku, ako sme ju založili a ako ju poznáme. A o to ľuďom ako Havran ide.

Odstraňovanie neduhov štátu, či  pozitívne zmeny v spoločnosti sa predsa nemôžu robiť tak, že zakaždým sa vzdáme svojej podstaty. Naopak! Skutočne sa môže zmeniť k lepšiemu iba ten, kto je na seba hrdý. Odporných lúzrov – na svoj obraz, z nás chcú urobiť iba ľudia ako Kalmus, ktorí sa ale nikdy nezmenia. Vždy budú iba národnými lúzrami, aj keby sa stali svetovo uznávanými umelcami. Kto by veril, že môžu pretvoriť národ k lepšiemu svojou protinárodnou rebéliou, ten je idiot.

Nemáme radi židov? No a? Prečo by sme mali? Sme predsa úplne rozdielne národy. Ale to vôbec nevadí, pretože medzi „mať rád” a „ublížiť niekomu”, je dosť miesta, kde sa dá zmestiť. Nemusíme mať židov radi na to, aby sme ich rešpektovali. My ich môžeme kritizovať, dokonca zaznávať – tak ako zaznáva časť slovenského národa napríklad Číňanov, či Severných Kórejcov. To však neznamená, že nimi budeme pohŕdať, alebo ich nenávidieť a tak sa ku nim prejavovať. A od roku 1945 až do doby, kedy ľudia ako Havran či Kalmus v slovenskej spoločnosti začali verejne burcoval ľudí, to tak aj bolo. Nemali sme radi židov, ale rešpektovali sme ich. Odsúdili sme všetky hriechy, ktoré boli voči židom spáchané. A takto to zostane naveky, pretože to sme my. Slováci. A hrdí.

 

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

PREDPLATNÉ ZEM&VEK 2021

 

Náš časopis sa chce vymaniť z bežných stereotypov nielen svojím obsahom a spracovaním, ale aj tým, že nebude publikovať inzerciu a reklamy. K predplatnému síce neponúkame zľavy v hypermarketoch a kozmetických štúdiách, ale našim najúprimnejším poďakovaním za Vašu priazeň je rozšírenie Vášho časopisu. Ostávame aj naďalej bez akejkoľvek reklamy a preto sa nemusíme spovedať žiadnym sponzorom, inzerentom ani politickým stranám. Práve toto je jediným a skutočným kritériom nezávislosti, vďaka ktorej môžeme slúžiť iba Vám, čitateľom. Aj z tohoto dôvodu sme výlučne závislí iba na predaji a predplatnom. Srdečne ďakujeme za Vašu podporu.

 

OBJEDNAŤ PREDPLATNÉ

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár