Otázniky okolo malajzijského letu MH17

Add Comment

Čo vieme s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou? To, že malajzijský Boeing 777 spadol v oblasti severne od mesta Torez, pri obci Grabove. Letel ponad Čerkassy, Gorlovku, Jenakijevo a keby šlo všetko normálne, za pár minút by bolo v ruskom vzdušnom priestore. Vieme, že z radaru zmizol vo výške 10 000 metrov a roztrhalo ho vysoko vo vzduchu pretože trosky sú na veľmi veľkom priestore.

Prečo je civilné lietadlo navedené na dráhu ponad oblasť najprudších bojov posledných dní? Nad oblasť, v ktorej operatívne pôsobí ukrajinské bombardovacie letectvo – čerstvo zbombardované Snežne susedí s Torezom. Stačilo letieť o 100 km južnejšie alebo o 100 km severnejšie a lietadlo by bolo absolútne mimo bojovej zóny. 100 km naľavo či napravo je nebadaná zmena kurzu pri medzikontinentálnom lete.

Zaujímavé na celej veci je, že trasa tohto letu ponad Donbass nebola trasou obvyklou. Server Voicesevas.ru (Hlas Sevastopoľu) si dal záležať a monitoroval trasy letu v predchádzajúcich dňoch. 7. až 11. júla lietal let ďaleko od vojnovej oblasti, ponad Azovské more. 12. júla výnimočne letel nad južným pobrežím Krymu a nasledujúce dni lietal opäť štandardne nad Azovským morom. A 17. júla urobil nad Varšavou neobvyklý manéver, ktorým sa stočil viac na sever a smeroval priamo nad Donbass.

Nech už teda vystrelil ktokoľvek a aj ak by nikto nevystrelil, bolo navedenie lietadla do priestoru kde pravidelne prebiehajú boje zem – vzduch neodpustiteľné. Vláda Doneckej a Luganskej republiky uzavrela z dôvodu bezpečnosti až do odvolania vzdušný priestor nad územím, ktoré kontroluje. Ukrajinskí dispečeri a aj letové spoločnosti mali tento zákaz rešpektovať, pretože reálne Ukrajina povstalecké územie neovláda a nič nie je v tejto veci platné to, že Donecká a Luganská republika nie je medzinárodne uznaná.

Otázka je, či je za pádom lietadla raketa. V súčasnosti väčšina zdrojov považuje za vylúčený variant nehody bez cudzieho zavinenia. Otázka je, prečo sa v blízkosti lietadla v čase jeho zániku motali 2 stíhačky ukrajinských vzdušných síl a prečo vláda v Kyjeve nevysvetlila čo tam robili a neuviedla čo videli. Existencia stíhačiek v tom priestore sa berie už ako fakt, aj vďaka rádiovému odposluchu komunikácie ich pilotov.

Svedkovia udalosti sprvoti automaticky vyhodnotili situáciu tak, že bolo zostrelené ďalšie AN – 26. Túto správu zverejnila aj agentúra Novorossije. Nie je však pravda, že povstalci sa k zostreleniu AN – 26 oficiálne prihlásili. Povstalecké vojská vždy čakajú na potvrdenie udalosti a záznamy z miesta dopadu. Chcú sa tak vyhnúť dupľovanému evidovaniu jednotlivých zostrelov.

Na youtube sa objavilo aj video, ktoré jeho autor označuje za záznam zostrelenia Boeingu 777 avšak na videu je evidentne zobrazený zostrel AN – 26 v oveľa nižšej výške ako je 10 000 metrov. Bol 17. 7. naozaj zostrelený aj AN – 26, alebo proste došlo k úmyselnému, či neúmyselnému zverejneniu staršieho videa?

Ešte sa vrátim k výške 10 000 m. Vedú sa diskusie o tom, či povstalecké sily majú systémy, čo by vedeli zostreliť lietadlo v takej výške. Potom je na mieste otázka, prečo ich nepoužili napríklad pri obrane Luganska či Donecku pred údermi ukrajinského letectva.

Vláda Doneckej republiky vyhlásila, že systémom protivzdušnej obrany s účinnosťou v takej výške nedisponuje. Medzitým jej vyhlásenie nepriamo podporila aj kyjevská vláda. Generálny prokurátor Ukrajiny Vitalij Jarema povedal v rozhovore pre ukrajinskú pravdu, že milície neukoristili vojenskú techniku protivzdušnej obrany ozbrojených síl Ukrajiny, ktorá by mohla zasiahnuť lietadlo vo výške 10 km.

Zmenu pohľadu môže priniesť údajná komunikácia dispečera na Twitteri, ktorý let navigoval:

preklad správ od Carlosa (španielsky dispečer, ktorý už roky pracuje na letisku Borispoľ v Kyjeve, originál komunikácia je v španielčine):

1: Letecká katastrofa, linkový let spadol na Ukrajine v oblasti Doneck

2: Letecká katastrofa, Boeing 777, v zóne Doneck

3: 777 „Malaysia Airlines“ spadol na Ukrajine, na hranici s Ruskom

4: v 777 „Malaysia Airlines“ bolo 280 cestujúcich. Rozbil sa v Donecku na Ukrajine.

5: Kyjevské úrady sa pokúšajú predstaviť to ako útok proruských povstalcov

6: POZOR! 777 bol možno na Ukrajine zostrelený. 280 cestujúcich

7: TAK TEDA! Kyjev nakoniec dosiahol čoho chcel.

8: V Kyjeve znova obsadili vežu letovej kontroly.

9: Potvrdené: Lietadlo B 777 zmizlo z radarov, neboli informácie o nejakých anomáliách

10: Lietadlo zostrelili, nie je to havária

11: Kyjev dosiahol čo chcel. Už som o tom písal v predošlých postoch.

12: To letecké nešťastie nie je obyčajné. Vyhrážajú sa nám v dispečerskej veži.

13: Kedykoľvek nám zoberú telefóny.

14: Než mi zoberú telefón alebo rozbijú hlavu, lietadlo zostrelil Kyjev

15: Máme dôkazy. Lietadlo bolo zostrelené. Kyjevské úrady už majú informácie. Zostrelené. Teraz sme kľudní.

16: Čo robia cudzinci (cudzie osoby ?) v dispečerskej veži? Zbierajú informácie.

17: Keď sa objaví možnosť, budem pokračovať v písaní.

18: Lietadlo B 777 letelo v doprovode dvoch ukrajinských stíhačiek, do momentu než zmizlo z radarov.

19: Pokiaľ kyjevské úrady chcú povedať pravdu, dve stíhačky leteli vedľa niekoľko minút predtým, nezostrelila ho stíhačka.

20: Hneď potom čo B 777 zmizol, kyjevský vojaci oznámili pád. Ako to vedeli?

21: V 7:00 (zrejme preklep – lietadlo bolo zostrelené okolo 16:20 kyjevského času, teda myslel 17:00 hod, alebo o 7 minút ?) oznámili zostrelenie lietadla, o niečo neskôr obsadili našu dispečerskú vežu. Cudzie osoby sú tu stále.

22: Pre nedôverčivých. Radary všetko zachytili. Lietadlo bolo zostrelené Kyjevom. Všetci to tu vieme, vojaci tiež.

23: Tu vojaci priznávajú, že to mohli vykonať iní vojaci, ale nevedia kto dal príkaz.

24: Vojaci podporujú verziu, že to vykonala Ukrajina. Ale nevedia odkiaľ šiel príkaz.

25: Pred niekoľkými dňami som písal, že vojaci chcú odstrániť Porošenka. Možno to tak je a príkaz dala Tymošenko.

26: Stíhačky leteli za lietadlom a to po 3 minútach zmizlo. Všetko za 3 minúty.

27: Uzavierajú vzdušný priestor.

Adresa Carlosa https://twitter.com/spainbuca je nefunkčná, ale komunikáciu prevzali mnohé weby a nie jeden si spravil pre istotu print screen. Stane sa Carlos „Spaibuca“ pre Kyjev a jeho spojencov nepríjemným „Snowdenom“? Informácie o ňom, respektíve jeho komunikácií publikoval aj Hlas Ruska.

Hypotézy a tvrdenia ktoré v súčasnosti sú rôznorodé. Zatiaľ však viac sa ukazuje, že je to najskôr práca niekoho z Kyjeva. Práca, ktorú asi nekonzultoval so svojimi spojencami, ktorým teraz privodil ťažké chvíle ohľadom rizika straty už aj tak nie veľkej podpory verejnosti.

Územie je ostro sledované, ruskými radarovými stanicami a aj družicami a je vcelku možné, že konečné dôkazy budú nepriestrelné. Ministerstvo obrany Ruskej Federácie uviedlo (zdroj Hlas Ruska), že zafixovalo prácu ukrajinského radaru v deň katastrofy malajzijského lietadla a vypočítalo obce na území Ukrajiny, odkiaľ mohli zostreliť lietadlo. Ako spresnil rezort, trasa lietadla a miesto jeho pádu sú v dosahu útoku dvoch ukrajinských batérií protivzdušného raketového komplexu veľkého doletu a troch ukrajinských batérií stredného doletu Buk-M1.

Samozrejme Kyjev a jeho spojenci v tom majú nateraz jasno – strieľali povstalci. Každopádne ale v tomto prípade nastáva istý bumerangový efekt. Ak budú kyjevskí alebo západní politici ešte predtým, ako bude udalosť vierohodne objasnená, tlačiť na vojenské kroky zo zahraničia proti povstalcom, dostávajú sa do podozrenia, že za zostrelením lietadla stoja práve oni.

Možajev team
Možajev team sa venuje podrobne dianiu v Novorossiji od začiatku apríla

Pridaj komentár

  & Časopis