Aj Rusko naskočilo na zelenú vlnu. A čo, keď opadne?

Tagged With: , , , Add Comment

Blíži sa koniec novembra a s ním aj premiéra prvého ruského elektromobilu Zetta City Module. Výrobca, rovnomenný automobilový start-up Zetta, plánuje spustiť na budúci mesiac sériovú výrobu základného modelu City Module 1, ako i verzie s dlhším podvozkom City Module 2. Takto sucho podaná správa o nevyvoláva vo svete žiadnu väčšiu pozornosť a aby si ju verejnosť vôbec všimla, poukazujú médiá na svojské predpokladané prvenstvo elektrovozidla Zetta CM1. Nebude ktovieakým technickým divom, ani výkonnostnou, dizajnovou, či inou špičkou. Svetové prvenstvo sa chystá vydobyť ultra-nízko posadenou cenou. „Ruska Zetta City Module 1 chce byť najlacnejším elektrickým autom na svete“ („Russian Zetta City Module 1 Wants To Be World’s Cheapest Electric Car„) avizujú novinové titulky už od tohtoročného leta. Cenovkou okolo 6400 eur by mu nemalo byť schopné konkurovať dosiaľ najlacnejšie čínske elektroauto Ora R1, ani Renault City K-ZE.

 


Zdroj: kanál Zetta na YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=WkNFylP_D8g

 
Článok pokračuje pod reklamou.


Motory v kolesách

 

Prerážanie na svetové automobilové trhy odspodu, cez cenové dno, je odskúšanou obchodnou taktikou čínskych výrobcov a pred nimi juhokórejských, respektíve alebo predtým japonských. Vyžaduje si však dlhodobé odhodlanie, dostatočne širokú vedecko-výrobnú základňu a ochotu štátu subvencovať produkciu hoci aj na dlhé roky, kým začne byť zisková.

 

Ani laickému pozorovateľovi nemôže pri pohľade na fádny krabicový model mestského úžitkového vozidla Zetta CM1 uniknúť podobnosť a indickým modelom Mahindra e20. Indický výrobca Mahindra Electric ho začal vyrábať pred šiestimi rokmi a v apríli 2016 aj vyvážať na britský trh. Veľa vody tam nenamútil, slabo sa predával a firma ho po roku stiahla z predaja.

 


Mahindra e20

Zdroj: Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/Mahindra_e2o

 

Mladá spoločnosť ZETTA, ktorá si meno vyskladala zo začiatočných písmen konceptu Zero Emission Terra Transport Asset (voľne preložené pozemný prepravca s nulovými emisiami), sa vo svojich marketingových materiáloch chváli uložením štyroch elektromotorov priamo do kolies, ktoré koordinuje riadiaca jednotka.

 


Zdroj: výrobca

http://e-zetta.ru/

 

Nadstavba podvozku môže byť preto variabilnejšia a vozidlo využiteľné na prepravu osôb, nákladov, ale napríklad aj invalidných vozíkov.

 


Zdroj: výrobca

http://e-zetta.ru/

 

Využiť, kým ošiaľ trvá

 

Na webovej stránke výrobcu figuruje logo ruského Ministerstva priemyslu a obchodu. Z toho by sa dalo usúdiť, že ruská vláda naskočila na zelenú vlnu, aby sa demonštratívne zapojila sa do globálnej prestavby automobilového priemyslu v mene znižovania emisných limitov. Majú byť stláčané na takú nízku úroveň, ktorá povedie k odstaveniu spaľovacích motorov. Vo Švédsku, ktoré úplne podľahlo klimatickému alarmizmu, sa chystajú ukončiť predaj áut so spaľovacími motormi v roku 2030. Európska únia chce byť uhlíkovo neutrálna do polovice storočia.

 

Vláda v Moskve postupuje v tomto ohľade opatrnejšie vzhľadom na drsné klimatické podmienky a nesmierne vzdialenosti, ktoré treba prekonávať na území Ruskej federácie. V krutých mrazoch mnohomesačnej zimy býva dojazd elektroautomobilov poháňaných klasickými batériami obmedzený. Elektromobily nachádzajú v Rusku využitie prakticky len v mestských podmienkach pri jazdách na krátke vzdialenosti.

 

Autíčko Zetta City Module 1 má dojazd len dvesto kilometrov, i to len v úspornom režime, takže dopyt po ňom ostane obmedzený na domácich i zahraničných trhoch. I tak našli zakladatelia projektu Zetta dosť súkromných investorov na to, aby pritiahli spolu s nimi pozornosť štátu. Ten odobril Ministerstvu priemyslu otvorenie dotačných peňazovodov a o to v podstate išlo.

 

Plánovaná ročná produkcia 15 tisíc vozidiel poskytne ruskej vláde argumentačnú muníciu, ktorej nemá ako ropná veľmoc nikdy dosť. Bude sa môcť presvedčivejšie prezentovať pred OSN a inými medzinárodnými inštitúciami ako krajina, ktorá sa aktívne podieľa na globálnom úsilí o znižovanie emisií skleníkových plynov.

 

Hoci ruskí odborníci, široká verejnosť i štátne orgány považujú posadnutosť Západu klimatickým alarmizmom za prechodné poblúznenie, štát neľutuje subvencie do projektu Zetta. Mladá firma totiž vytvára drahocenné pracovné miesta v meste Togliatti, ktoré má trištvrte milióna obyvateľov a je najznámejším ruským monogorodom. Do slovenčiny by sa dal ruský pojem моногород a nemecký ekvivalent Monostadt preložiť ako monoindustriálne mesto v tom zmysle, že je hospodársky plne závislé na dominantnom hospodárskom odvetví. Tak ako americký Detroit, bývalo mesto Togliatti ruskou Mekkou automobilového priemyslu. V časoch najväčšej slávy sa odtiaľ vyvážali osobné autá značky Žiguli aj do Československa. Togliatti ostáva dodnes najväčším ruským monogorodom a vláda vynakladá enormné úsilie na diverzifikáciu ekonomiky mesta. Spadajú do toho aj iniciatívy na prilákanie zahraničných investícií.

 

Nemecká vláda dôkladne mapuje stimuly ruského štátu pre zahraničných investorov ochotných prispieť k diverzifikácii ekonomiky monogorodov. Spolková republika pritom z politických dôvodov masívne subvencuje najrôznejšie klimatické projekty doma i v zahraničí. Mohutnú vlnu klimatického panikárenia a radodajnosť oboch vlád dotovať „politicky chvályhodné“ projekty možno špekulačne využiť a kým opadne, novozbohatlícky sa nabaliť.

 

 

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

 

UPOZORNENIE

žení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

 

Patrik Sloboda
Zopár slov o autorovi...

Pridaj komentár

  & Časopis