AKO PREŽIŤ KOLAPS 4. ČASŤ

· Čas čítania: 8 min.

Už od prvého čísla Zem&Vek, ktoré vyšlo v máji 2013, sme zverejňovali v podobe 5-dielneho seriálu preložený text od argentínskeho autora Fernanda Ferfala Aquirreho, ktorý na vlastnej koži zažil ekonomický kolaps svojej krajiny. Text je plný praktických rád pre prípadnú situáciu, ktorá sa v roku 2013 na Slovensku zdala nemožná, no dnes sa pravdepodobnosť takéhoto scenára zvyšuje. Pád ekonomiky a jeho dôsledky môžu byť rôzne, v niečom sa naša situácia môže, v inom zase nemusí podobať tej argentínskej. Považujeme však za potrebné zverejniť tento seriál znovu, ako zdroj užitočných inšpirácií.

ŠTVRTÁ ČASŤ

Únosy

V správach bolo predtým počuť o troch až piatich, niekedy dokonca o desiatich únosoch denne v Buenos Aires. Ako čas plynul, tieto správy postupne vymizli. Znamená to, že únosy prestali? Nemyslím. Stále počujem o unesených ľuďoch v mojom susedstve. A hoci je moja štvrť „lepšia“ oproti väčšine Buenos Aires, môžem len konštatovať, že únosy sú stále veľmi populárne. A to, že o tom médiá nehovoria, má jasné politické dôvody. Prečo vôbec začali únosy v krajine, kde boli predtým takéto prípady na nulovej úrovni? Pretože od tej doby, kedy krachla ekonomika, sa objavilo aj veľa chudobných ľudí, ktorí nemali dosť peňazí, aby nakŕmili svoje rodiny. To je hlavný, ale nie jediný dôvod. Po prvej vlne nepokojov a rabovania bolo očividné, že vláda a polícia nemá kontrolu nad tým, čo sa deje. Akonáhle je zrušená rovnica „trestná činnosť = väzenie“, ľudia pochopia, že za svoje činy nebudú potrestaní. Zrazu sa objavia vykradnuté banky, krádeže, únosy a vraždy.

Prvý typ únosov, ktorý sa objavil, je ten bežný. Ľudia boli chytení skupinou únoscov, keď išli pešo alebo riadili autá. Dobre organizovaná skupina piatich až šiestich členov s bojovými puškami, samopalmi a komunikačnými prostriedkami unesie osobu aspoň dvomi vozidlami.

Obeť je unesená do vzdialenejšej oblasti extrémne chudobných štvrtí v Buenos Aires. Zavolajú kvôli smiešne vysokému výkupnému a vyjednávanie začína. Osoba je zadržiavaná niekoľko dní, možno aj pár týždňov. Ak sa osoba po mesiaci neobjaví, zabudnite na ňu, už je mŕtva. Niekedy sú títo ľudia tiež mučení, zalepia im pri tom ústa lepiacou páskou ako v televízii – obeť sa udusí, umrie na infarkt, zdravotné komplikácie, alebo ju jednoducho zastrelia. Majú strach z chytenia, ani nie kvôli efektívnosti polície, ale kvôli tomu, že väčšinou jeden z únoscov obeť pozná. Zamestnanec, kamarát, sused alebo príbuzný, ktorý pozná osobu X, a tá má Y peňazí. Tieto druhy únosov sú hrozné: bežné sú odrezané prsty, ale aj ďalšie „kreatívne spôsoby“, ako donútiť rodinu zaplatiť výkupné. Pravdepodobnosť prežitia týchto únosov sa pohybuje okolo 60 % až 70 %.

Druhému typu únosov sa hovorí „expres únos“ kvôli tomu, že sa objaví náhle a ako výkupné sa požaduje len malé množstvo peňazí, takže ho rodina dá dokopy zhruba počas jednej hodiny.

Ak ide všetko podľa plánu, obeť je do dvoch hodín prepustená. To je zďaleka najpopulárnejší druh únosov v mojej krajine. Dokonca aj polícia vám radí, aby ste zaplatili výkupné a nechali to tak. Obeť je vybraná náhodne najmä vďaka výzoru, ktorý napovie, či sa dá ľahko kontrolovať i ovládať, a je nepravdepodobné, že by odolala útoku. Únoscovia zistili, že je to malý, ale rýchly zisk s nízkym rizikom. V dlhodobom horizonte je to veľmi ziskové a nevyžaduje to komplikovanú a drahú logistiku ako predchádzajúci typ únosov. Pri tých potrebujete miesto pre obeť, kŕmiť ju a strážiť 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Pravdepodobnosť prežitia je oveľa vyššia – okolo 90 %. To však neznamená, že je obeť v dobrých rukách. Dievčatá bývajú väčšinu času znásilňované gangom. Mužom sa darí o trochu lepšie, bývajú však zmlátení. Šance na prežitie sú vyššie, pretože únoscovia obeť nepoznajú, a tá ich po prepustení nemôže nahlásiť. Ako som už povedal, ak vás požiadajú o výkupné, radšej im ho dajte.

Tretí typ únosov nie je taký nebezpečný ako predchádzajúce typy, ale stále by ste mali vedieť, ako sa na ne pripraviť. Tieto texty sú všeobecne o príprave na čo najviac možných scenárov, že? „Virtuálne únosy“ vás určite prekvapia. Ide v nich o bohatého človeka, o ktorom sa vie, že bude určitý čas mimo mesta alebo nebude mať po určitú dobu možnosť komunikácie. Únoscovia zavolajú rodine a povedia, že osoba X bola unesená a majú 30 až 60 minút na zaplatenie výkupného. Rodina bez komunikácie s osobou X radšej zaplatí, a až potom zistí, že išlo o podvod.

Venoval som čas otázke únosov, pretože pevne verím, že keď vaša krajina prejde ekonomickou krízou, zúfalí a nemorálni ľudia objavia umenie únosov. Osobne poznám muža, ktorý trikrát unikol svojim únoscom. Raz unikol po streche a dvakrát vyskočil z idúceho auta. Nejde o žiadneho vyšportovaného svalovca, ale o malého zavalitého päťdesiatročného človeka.

Takže, čo môžete urobiť pre ochranu svojej rodiny i seba pred únoscami?

a) Nehovorte o ničom, čo má vo vašej rodine ekonomickú hodnotu. Zvlášť si na to dávajte pozor v prítomnosti ľudí s finančnými alebo drogovými problémami, títo ľudia vždy potrebujú peniaze. Nezdôverujte svojim zamestnancom interné informácie o obchodných aktivitách. Pamätajte si: ten, kto informuje, je niekto blízko obete.

b) Držte sa späť. Poznám ľudí, ktorí majú toľko peňazí, že by si mohli dovoliť akékoľvek „žihadlo“, ale napriek tomu jazdia v obyčajných autách.

c) Cvičte si únikové spôsoby konania. Nikdy nedovoľte, aby vás autá odrezali od únikových ciest. Opäť sa oplatí používať nepriestrelnú vestu.

Riadenie auta

Cena a dostupnosť náhradných dielov určuje, aké auto by ste si mali kúpiť. Ďalším faktorom na zváženie je to, čo som už povedal – že služby po Veľkom probléme utrpia na kvalite. To znamená, že cesty už nebudú také, ako bývali. Po niekoľkých mesiacoch bez údržby budú vyzerať, akoby ich bombardovali lietadlá. Dážď a rozdiely teplôt veľmi rýchlo zničia vozovky. Práve teraz sú v Buenos Aires na ulici diery s veľkosťou nákladiaku. Boli aj prípady, keď sa autá zrútili do takéhoto krátera. Preto sa vyhýbajte autám s nízkym podvozkom. Odporúčam 4×4 SUV.

Šoférovanie

To však neznamená, že by ste si mali kúpiť čo najväčšie 4×4 auto – mohlo by sa vám kvôli veľkosti zablokovať v zápchach alebo v zátarasách. Malé Suzuki 4×4 je dobrá voľba. Každopádne majte na mysli, že auto by malo byť kompromisom medzi rýchlosťou, jednoduchým manévrovaním, pohyblivosťou a medzi náhonom 4×4.

OK, takže už ste strávili hodiny hľadaním najlepšej voľby na internete a kúpili ste si svoje „kolapsové“ 4×4 auto. Čo ďalej? To je všetko? Nanešťastie nie. Výber správneho vozidla vám dáva nástroj, ale teraz sa musíte naučiť používať ho, a to nie je to, čo sa učíte, keď robíte vodičský preukaz. V skutočnosti ide o pravý opak.

Zabralo mi 2 roky naučiť sa riadiť tak, ako riadim teraz – reagovať bez premýšľania. Čo to znamená? Už necúvam a neuhýbam, keď sa niekto dostane blízko môjho auta; pokračujem v jazde, akoby sa nič nestalo. Pes vbehne pred auto a ja sa nepohnem ani o centimeter, loptička udrie do čelného skla a nič. Zabil som v sebe toho, ktorý by kedysi povedal: „Pozor! Prejdeš niekoho/niečo!“ Takéto reagovanie vás pri kolapse môže stáť život.

Musíte sa pripraviť na ľudí, ktorí budú na vaše auto hádzať veci, postavia sa vám pred auto, takže zastavíte, alebo nabúrate do pouličného osvetlenia, stromu, proste čohokoľvek, len aby vás mohli okradnúť. Chce to čas a odhodlanie, ale musíte sa dostať do bodu, že aj keby vám vyletelo čelné sklo, budete pokračovať, ako najlepšie viete. Keď vám niekto dá skrútené klince na cestu a prepichne pneumatiky, budete v pokoji a budete pokračovať v jazde. Vždy pokračujte v jazde, nech sa deje čokoľvek, kým sa nedostanete k benzínovej stanici alebo na bezpečné miesto. Hlavne v noci alebo skoro ráno nesmiete nikdy auto zastaviť. Samozrejme, nie je to vždy možné. Niekedy je dopravná zápcha a vy musíte zastaviť. V tomto prípade spomaľte, než dôjdete k autám a choďte pomaly bez zastavenia, kým nebudete môcť ísť, napríklad na semafore. Nikdy nezastavujte. Nikdy si neodrežte únikové cesty tým, že sa priblížite príliš blízko k autu pred vami. Nechajte si pred sebou aspoň 5 metrov, aby ste mali priestor na manévrovanie.

V noci v Buenos Aires nikto na červenú nezastavuje. Preto sa mnoho okrskov rozhodlo v noci semafory vypínať, aby sa predišlo autonehodám. V Buenos Aires sú miesta, kde sa na červenú nezastavuje celý deň. Dnes som sa o 13:30 vracal z univerzity a prešiel som na červenú pred policajnou hliadkou. Policajt nepovedal ani slovo. Chápe, že nikto na tejto ceste nezastavuje, kým to nie je skutočne nevyhnutné. Ale polícia to nepochopí v noci. Bude trvať niekoľko mesiacov po Veľkom probléme, než polícia pochopí novú realitu krajiny. Dokonca aj teraz sú niektorí, ktorí vás zastavia, keď prejdete v noci na červenú. Ale väčšina hliadok to chápe, niekedy samy jazdia na červenú.

Ďalšia vec, s ktorou sa musíte vysporiadať, sú ľudia na ulici. Ľudia, ktorí žijú v rozvinutých krajinách, majú malé problémy a málo stresu v porovnaní s ľuďmi, ktorí nevedia, kde zohnať peniaze na nakŕmenie svojich rodín v nasledujúcom týždni. Tu sú na ulici ľudia takí nervózni a agresívni, že sa často navzájom zabíjajú. Toto by ste si mali uvedomiť, keď udrie kolaps – ľudia budú agresívni. Zvyčajne začnú bojovať kvôli úplnej malichernosti len preto, že sú nervózni alebo nahnevaní na svet. Stále môžete byť dobití na smrť – pálkou alebo holými rukami, viete o tom? Výzbroj vášho auta by toto mala vziať na zreteľ. Pálka alebo korenistý sprej postačia  na to, aby ste čelili neozbrojenému útočníkovi. Vždy mám v aute jeden korenený sprej a malú pálku.

Mali by ste poznať svoje auto a vedieť, čoho je schopné. Otočka o 180 stupňov s použitím ručnej brzdy nie je zase taká ťažká a po jednom alebo dvoch dňoch skúšania ju budete schopní ľahko urobiť. Ak vás niekto prenasleduje a situácia je vážna, použite náhle brzdu, prenasledujúce auto do vás narazí, zničí si chladič a motor. Nabúrate si zadok auta, ale vaše auto bude stále fungovať, auto prenasledovateľov nie.

Autám blokujúcim vozovku (únoscovia, zlodeji) sa vyhnite otočkou o 180 stupňov, alebo rýchlo zaraďte spiatočku a otočte sa pomocou bŕzd, tak sa tiež dá otočiť skoro o 180 stupňov.

Existuje niekoľko obranných vodičských techník. Rád som počas jazdy počúval hudbu a rád som ju mal pustenú nahlas ako mnohí. Rýchlo som zistil, že to nie je príliš múdre, pretože nepočujete, čo sa deje okolo vás: streľba, rev ľudí, zvuk áut atď. Majte hlasitosť takú nízku, aby ste počuli, čo sa deje okolo vás. Alebo ju v rizikových oblastiach vypnite úplne.

Samozrejme, po celú dobu by mali byť zatvorené okná a dvere. Tiež majte palivo aspoň s objemom polovice nádrže v kanistroch. Môže sa stať, že narazíte na zátarasy, s ktorými ste nepočítali, a budete ich musieť obísť dlhšou cestou. Je dobré mať palivo navyše. Vždy majte oči na stopkách a pozerajte na cestu. Nielen kvôli ostatným autám a ľuďom, ale aj kvôli poškodeniu vozovky (niekedy skoro ako kráter), alebo kvôli objektom, ktoré môžu dať zločinci na cestu, aby vás zastavili.

Autor: Fernando Ferfal Aquirre

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

CHCEM PODPORIŤ

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár