Ako „Sviňa“ manipuluje verejnú mienku

· Čas čítania: 4 min.
Obrázok: Facebook

Do kín prichádza nový slovenský thriller Sviňa, ktorý je až príliš priehľadným pokusom manipulovať výsledok volieb v prospech liberálnej opozície. Autorom knižnej predlohy je Arpád Soltész, ktorý je známy otvorenou nenávisťou voči všetkému slovenskému a slovanskému. Slovania sú podľa neho čvarga východnej Európy a sami nič nedokážu. Preto potrebujú Západ, aby ich skultivoval a dovtedy majú, podľa neho, vymrieť dve až tri generácie Slovákov. 12. júla 2017 zverejnila facebooková stránka Zomri, na ktorej Soltész píše statusy, takúto „definíciu Slovákov v kocke“: Akože ono je to tak. Keby nás aj ostatné národy mali radi, akože nemajú, lebo sme ko*oti, tak my by sme si to tu aj tak doj*bali sami, lebo sme ko*oti.“

Titul bude mať premiéru 8. februára 2020. Vznikol pod kuratelou Mariany Čengel Solčanskej, ktorá stojí mimochodom aj za filmom Únos. V oboch prípadoch je potrebné si všimnúť načasovanie. Začiatok roka 2017 boli lajtmotívom v mainstreame, ale aj alternatíve Mečiarove amnestie. Únos mal premiéru 2. marca 2017, Národná rada následne 5. 4. 2017 ústavnou väčšinou rozhodla o zrušení amnestií a ústavný súd potvrdil jej rozhodnutie 31. mája 2017. Väčšina si spomenie, aký kolotoč predchádzal ich zrušeniu. Politici vládnej koalície, ktorí donedávna hlásali nemožnosť ich zrušenia, sami predložili návrh na zrušenie. Stránka somza.to pod záštitou neziskovej organizácie Via Juris napojenej na OSF zbierala potrebné body a formovala verejnú mienku. Sama autorka filmu sa pre SME vyjadrila, že dátum premiéry mali ešte predtým, ako vôbec dokončili nakrúcanie a čisto náhodne koreloval tento dátum s Mečiarovými amnestiami. Maroš Kramár, ktorý stvárnil postavu Mečiara povedal: „Bol by som rád, keby tento film v niečom pomohol.“ Producent Milan Stráňava v rozhovore pre film.sk uviedol: „…prejavoval sa čoraz viacej jej vlastný pohľad na tému a príbeh.“ Premiéru si pozrel toho času slovenský prezident Andrej Kiska a konštatoval: „ Je to nesmierne smutný film a najsmutnejšie na tom filme je, že sa zakladá na pravde.“ Áno Andrej, je to najsmutnejšie, že sa zakladá na pravde, na pravde subjektívnej a nie objektívnej. Nejde mi o to obhajovať Mečiarove amnestie, len som chcel poukázať na fakt, ako dobre cielená a načasovaná propaganda dokáže formovať verejnú mienku, tá následne vyvíja tlak na politikov a súdy, ktoré by mali rozhodovať nestranne, a nie pod tlakom zmanipulovanej verejnosti.

Vráťme sa k filmu Sviňa. V čase písania príspevku je k dispozícií len necelé 2 minúty trvajúci trajler. Filmový počin naozaj reflektuje súčasnú politickú situáciu. Sám producent Biermann vyhlásil: „to, že film pripomína našu skutočnú realitu a objavujú sa tu postavy nápadne pripomínajúce gaunerov toho najhrubšieho zrna, je len nešťastná náhoda.“ Nešťastná náhoda je zrejme aj to, že film má premiéru necelé 3 týždne pred parlamentnými voľbami. Aj z tohto krátkeho úryvku je pomerene jasné, že pôjde o film nabitý emóciami. Vystupuje tu mafián Wagner, ktorého možno bezpečne asociovať s osobou Mariána Kočnera, ďalej tu vystupuje minister bez mena, z kontextu a aj samotného výzoru jasne vyplýva, že ide o ministra Jána Richtera a kauzu Čistý deň. Vo filme padajú slová ako mafiánsky štát, ktoré s obľubou používa ex-prezident Kiska. Nakoniec na filmovom plagáte prasa v obleku s červenou kravatou nenápadne pripomína expremiéra Fica. Áno, toto je žiaľ slovenská politika súčasných rokov, ale snímka je veľmi jednostranne zameraná, zachytáva len časť politického spektra, vládnucu koalíciu, menovite Smer. Kauzy, a nie je ich málo, bývalého prezidenta Kisku sa tu neobjavujú vôbec.

Nespochybňujem, že súčasná vláda má poriadne za nechtami. Neviem sa ale ubrániť pocitu, podobne ako pri filme Únos, že ide o dobre načasovanú a cielenú propagandu, ktorá jednu stranu, a treba povedať, že právom kritizuje, no druhú stranu – opozíciu nespomína vôbec. Ak by išlo o naozaj vyvážený snímok a cieľom autorky by bolo objektívne zmapovať situáciu na politickej scéne, musela by do scenára zahrnúť minimálne aj Kiskove kauzy. Inak pôsobí jej snímka ako emóciami nabitá propaganda, ktorej cieľom je nahrať politické body liberálnej opozícií.

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

[plsc_button url=“http://bit.ly/podporit-zemavek“ target=“_blank“ color=“red“ style=“flat“ radius=“semiround“ size=“lg“]CHCEM PODPORIŤ[/plsc_button]

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár