Autonómna cesta do pekiel

· Čas čítania: 3 min.
foto: archív

Paľo Barabáš ma svojho času upozornil na zvláštny paradox. Keď nakrúcal svoj cestopisný dokument v Mongolsku, vozil ich po krajine bez ciest mongolský šofér na starom ruskom mikrobuse ZIL. Každý večer pod ním ležal a niečo opravoval, ale všade došli.

Paľo Barabáš mal zároveň opačnú skúsenosť – v 90. rokoch s vtedy nejakým supermoderným autom, ktoré ešte komunikovalo so šoférom vlastným faxom. Keď sa jeden piatok presúval svojím superautom do Tatier, odrazu mu z faxu vyšla správa: „Okamžite zastavte, ste v ohrození života!“ Okamžite zastavil a volal do autorizovaného autoservisu v Bratislave. Tam ho ubezpečili, že urobil dobre a do dvoch hodín prídu. Aj prišli, a viete, čo bolo to ohrozenie života? Nemal vodu v ostrekovačoch okien…

Už nevarujú, rozkazujú

Odvtedy sa inteligencia áut zvýšila natoľko, že sa s vami fakticky už nebavia. Rovno vás odstavia. To sa stalo nedávno jednému známemu, ktorému začala svietiť kontrolka, že nemá dofúkanú pravú zadnú pneumatiku. Zastavil a šiel to skontrolovať. Nič očividné nenašiel, a tak sa pokúsil ísť ďalej, ale jeho auto mu samo zablokovalo všetky štyri kolesá. Bezmocný volal známemu automechanikovi, a ten mu potvrdil najhoršie tušenie. Pneumatike nič nie je, to len snímač ventilu hapruje. Musel si dať auto odtiahnuť.

Iný môj známy sa vďaka inteligencii služobného auta skoro zabil. Pokúšal sa vyjsť na hlavnú cestu. Keďže na nej bola hustá premávka, rozhodol sa vkĺznuť medzi dve autá. Šliapol na plyn, auto poskočilo a zastalo presne v najhoršom bode, bokom k prichádzajúcemu vozidlu zľava. Zúfalo šliapal na plyn, ale stál a nechápal. Až po niekoľkých sekundách sa auto prebralo a poskočilo vpred. V poslednej chvíli. Neskôr mu skúsenejší prezradili, že jeho služobné auto je vybavené asistentom rozbehu do kopca, ktorý presne takto v najneočakávanejšej chvíli sám od seba pribrzďuje!

A nemôže byť väčší paradox než tragický koniec istého dobrovoľného laického propagátora autonómneho vozu Tesla. Ten sa s obľubou nakrúcal a prostredníctvom mobilu púšťal na sociálne siete videá, ako sa vezie bez riadenia. Len dovtedy, kým ho jeho autonómne vozidlo v roku 2016 pripravilo o život. V protismere mu totiž skrížil cestu odbočujúci kamión s návesom a on vletel aj s autom pod náves. Nestihol zareagovať, lebo senzory auta Tesla boli nastavené nižšie ako korba návesu. Rovnaká smrteľná havária sa zopakovala v marci 2019.

Čo už je proti tomuto tá absurdita vypínania motora auta na každej križovatke? Veď mnohonásobné vypínanie a zapínanie motora mašinu len skôr odrovná a každé tvrdenie, že sa tým šetrí životné prostredie, je iluzórne.

Gustáv Murín

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

[plsc_button url=“http://bit.ly/podporit-zemavek“ target=“_blank“ color=“red“ style=“flat“ radius=“semiround“ size=“lg“]CHCEM PODPORIŤ[/plsc_button]

 

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár