Google manipuluje s vyhľadávacím algoritmom, aby ovplyvňoval voľby

Tagged With: , , , Add Comment

Výskumný psychológ Robert Epstein, paradoxne zástanca Hillary Clintonovej v prezidentských voľbách v USA 2016, dospel k záveru, že spoločnosť Google manipulovala s vyhľadávaním tak, aby v týchto voľbách uprednostnila Demokratickú stranu. Dodáva, že korporácia naďalej narába s výsledkami vyhľadávania tak, že pre používateľov služby uprednostňuje jednu politickú ideológiu pred druhou. Vyvinul techniku zvanú SEME (Search Engine Manipulation Effect) na určenie zaujatosti a pred mesiacom svedčil pred Súdnym výborom senátu Spojených štátov. Epstein tvrdí, že online vyhľadávanie by malo byť konkurencieschopné a internet by mal slúžiť verejnému blahu. Inými slovami, technologickí giganti ako Google majú priveľa moci, ktorá im nepatrí a porušujú protimonopolné právne predpisy v USA (a takisto všade, kde im je to dovolené).

 
Článok pokračuje pod reklamou.


Vyhľadávanie Google je rozšírené po celom svete, ovplyvňuje výsledky volieb a celú politickú scénu. Užívatelia si mnohokrát neuvedomujú, že korporácia túto schopnosť má a dokáže potlačiť či cenzurovať konkrétne informácie. Ak bude týmto gigantom povolené pokračovať v ich momentálnej práci, sny o legendárnej demokracii sa rozplynú aj u širších más obyvateľstva.

Tu je päť znepokojivých zistení z Epsteinovho výskumu, ktorý podľa jeho slov dodržiava najvyššie možné vedecké štandardy vo všetkých ohľadoch:

1. V roku 2016 výsledky vyhľadávacieho algoritmu spoločnosti Google pravdepodobne ovplyvnili nerozhodných voličov spôsobom, ktorý poskytol Hillary Clintonovej (ktorú som podporoval) najmenej 2,6 milióna hlasov. Zistil som to z viac ako 13 tisíc vyhľadávaní súvisiacich s voľbami, ktoré vykonali rôzne skupiny Američanov na stránkach Google, Bing a Yahoo v týždňoch pred voľbami. Vyhľadávania Google, ktoré dominujú na americkej pôde i celosvetovo, boli výrazne zaujaté v prospech Clintonovej vo všetkých desiatich prípadoch na prvej stránke s výsledkami. Poznám počet hlasov, ktorý prispel demokratickému spektru, pretože som vykonal desiatky kontrolovaných experimentov v USA a ďalších krajinách, ktoré presne merajú, ako sa názory a hlasy menia, ak výsledky vyhľadávania uprednostňujú istého kandidáta, názor alebo spoločnosť. Nazývam to „SEME efekt,“ teda efekt manipulácie s vyhľadávacími nástrojmi. Moja prvá vedecká práca o tomto nástroji bola uverejnená v zborníku Národnej akadémie vied (PNAS) v roku 2015, odkedy je verejne prístupná a stiahnutá viac ako 200 tisíc krát. Výskum bol replikovaný ďalším vedeckým tímom v nemeckom Inštitúte Maxa Plancka.

SEME je jedna z najsilnejších foriem vplyvu, ktorá sa kedy objavila v behaviorálnych vedách a obzvlášť nebezpečná pre svoju neviditeľnosť, podprahovosť. Ľudia si myslia, že majú vlastnú mienku, čo je iluzórne. Nezanecháva sledovateľné stopy a čo je horšie, len veľmi málo jedincov dokáže zistiť zaujatosť vo výsledkoch vyhľadávania, čo samotné ešte človeka neochráni. Zrátané a podčiarknuté: skreslené výsledky vyhľadávania môžu v niektorých demografických skupinách ľahko spôsobiť posun názorov hlasovania nerozhodnutých voličov o 20% až 80%.

2. V deň kongresových volieb v Spojených štátoch roku 2018 vyzývala spoločnosť Google na domovskej stránke ľudí sloganom „Choď hlasovať,“ aby poskytla jednej politickej strane o 800 tisíc až 4,6 milióna viac hlasov ako druhej strane. Tieto čísla sa môžu zdať nemožné, no analýza je publikovaná od januára 2019 a navyše dosť konzervatívna. Analytici Google pravdepodobne vykonali podobné výpočty predtým ako sa spoločnosť rozhodla svoj apel zverejniť. V stručnosti, výzva na hlasovanie nebola verejnou službou, ale manipulácia s hlasovaním.

 
Článok pokračuje pod reklamou.


3. Pár týždňov pred voľbami roku 2018 mohlo skreslenie výsledkov vyhľadávania Google posunúť smerom nahor počet hlasov kandidátovi z jednej politickej strany o 78,2 milióna hlasov. Toto číslo je založené na údajoch monitorovacieho systému 2018, ktorý zachoval viac ako 47 tisíc vyhľadávaní súvisiacich s voľbami na platformách Google, Bing a Yahoo, spolu s takmer 400 tisíc webstránkami, na ktoré boli výsledky prepojené. Pri korporácii Google bola opäť zrejmá silná politická zaujatosť.

4. Môj nedávny výskum ukazuje, že návrhy „automatického dopĺňania“ spoločnosti Google môžu zmeniť rozdelenie 50/50 medzi nerozhodnutými voličmi na pomer 90/10 bez vedomia ľudí. Rastúci počet dôkazov naznačuje, že Google manipuluje s ľudským myslením a správaním od prvého znaku, ktorý ľudia napíšu do vyhľadávacieho poľa.

5. Spoločnosť Google pravdepodobne ovplyvnila výsledky vo viac ako 25% národných voľbách na celom svete od roku 2015. Je to preto, že mnoho volieb je tesných a presvedčivé technológie spoločnosti Google sú veľmi silné.“

Pramene:

[1] Le moteur de recherche Google manipule ses résultats pour favoriser la réélection de Justin Trudeau; GrandFacho, 26.7.2019

[2] The search engine manipulation effect (SEME) and its possible impact on the outcomes of elections; autori: Robert Epstein & Ronald E. Robertson; American Institute for Behavioral Research and Technology (Edited by Jacob N. Shapiro, Princeton University, Princeton, NJ, and accepted by the Editorial Board), 8.7.2015

[3] How Google Shifts Votes: A ‘Go Vote’ Reminder Is Not Always What You Think It Is; autor: Robert Epstein; The Epoch Times, 2.1.2019

[4] Free Isn’t Freedom: How Silicon Valley Tricks Us; autor: Robert Epstein; Vice – MotherBoard, 6.9.2016

[5] The Search Suggestion Effect (SSE): How Search Suggestions Can Be Used to Shift Opinions and Voting Preferences Dramatically and Without People’s Awareness; autori: Robert Epstein, Roger Mohr Jr., Jeremy Martinez; American Institute for Behavioral Research and Technology (presented at the 98th annual meeting of the Western Psychological Association), 26.4.2018

[6] Manipulating Minds (The Power of Search Engines to Influence Votes and Opinions); autor: Robert Epstein; 2018

[7] Google´s Selfish Ledger is an Unsettling Vision of Silicon Valley Social Engineering; autor: Vlad Savov; The Verge, 17.5.2018

 

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na zemavek@zemavek.sk.

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Richard Strážan
(*1969, Bratislava) Geopolitický a spoločenský analytik dlhodobo pôsobiaci, bádajúci a študujúci vo viacerých mestách Európy a Ázie; konfrontuje korene, poznatky a vplyvy historických, filozofických a kultúrnych vied, smerov a náboženstiev na spoločnosť a jej pohyb v priebehu storočí...

Pridaj komentár

  & Časopis