Ľavicový aktivista si myslí, že na rozdiel od Ruska sa u nás dejiny cenzurujú a vyškrtáva sa z nich nevyhovujúce

· Čas čítania: 6 min.
foto: Výročie SNP

Najúčinnejším prostriedkom súčasného boja je podľa neho boj za pravdu v médiách. Nazdáva sa, že tie v súčasnosti účelovo interpretujú povstanie tak, aby sa dalo napasovať na hodnoty tzv. liberálnej demokracie,“ hovorí ľavicový aktivista Lukáš Perný v našom rozhovore. Pre spolupracovníka Zem a Vek, ako aj portálu DAV DVA, je ako pre „pacifistu hodnotovo neprijateľné podporovať militarizáciu a zbrojenie v geopoliticky vypätých časoch“. Nazdáva sa, že dnes „z odkazu SNP zostalo len torzo a frázy politikov“. V súvislosti so 75. výročím Slovenského národného povstania sme mu položili niekoľko otázok.

Článok pokračuje pod reklamou.


Chystáte sa do Banskej Bystrice na oslavy 75. výročia SNP? Ak áno, prečo, ak nie, prečo?

Chystám sa, a ak sa nestane nič mimoriadneho tak sa tam určite objavím, pretože sa akcie zúčastnia aj členovia a spolupracovníci komunity, revue a ľudového média DAV DVA, ktoré sa hrdo hlási k nasledovníkom pôvodného periodika DAV, ktorého členovia a spolupracovníci sa priamo do SNP zapojili. Posledné, V. číslo DAV DVA, ktoré viedla Soňa Valovičová, bolo venované odkazu povstania.

Na čo sa najviac tešíte?

Úprimne sa teším najmä na stretnutie s ľuďmi.

Čo pre vás SNP znamená?

Zacitujem Laca Novomeského: „Vianočná dohoda o SNR, SNP, trištvrteročná partizánska vojna, potom obnovenie republiky, Košický vládny program a všetky nemenované rozhodujúce články nášho dramatického politického a spoločenského vývoja nemali a nemajú iný zmysel než boj o nové Slovensko.. ..v našom živote podľa predstáv a programov osnovaných ešte pred začatím ozbrojeného zápasu nemali byť iba ľudia pri správe verejných vecí, ako to konečne plynie i z Vianočnej dohody o SNR, ale nové mali byť i zriadenia, inštitúcie, nový mal byť prístup k problémom aj metódy práce.“ A presne takto vnímam – od Vianočnej dohody ku Košickému vládnemu programu. Žiaľ dnes, z odkazu SNP zostalo len torzo a frázy politikov. SNP bolo v prvom rade anti-imperialistickou akciou, bolo odpoveďou na agresívny imperiálny pangermanizmus.

Ste za to, aby súčasťou osláv SNP bola aj veľká pompézna vojenská prehliadky?

SNP si treba patrične uctiť. Avšak… sme členmi vojenskej organizácie NATO, ktorá dlhodobo porušuje medzinárodné právo vmiešavaním sa do cudzích konfliktov suverénnych štátov (postačí príklad Juhoslávie, kde vďaka americkým bombám zomierali aj zahraniční Slováci). Zásadu nevmiešavania sa do cudzích konfliktov zdôrazňoval už otec medzinárodného práva, Immanuel Kant v spise K večnému mieru. A my sme členovia tohto zoskúpenia.  Je preto zvláštne oslavovať akciu, ktorá bola v princípe anti-imperialistická pod vlajkami imperialistického zoskúpenia.

Pre mňa ako pacifistu je hodnotovo neprijateľné podporovať militarizáciu a zbrojenie v geopoliticky vypätých časoch. Ako to súvisí s uvedenou otázkou? Snáď tak, že ak by sme mali suverénnu armádu alebo by armáda bola súčasťou zoskúpenia, ktoré by podporovalo mier na planéte Zem, bolo by to i inom.  Osobne si myslím, že užitočnejšie by bolo, keby na počesť SNP vojaci vysadili stovky stromov.  Ale o tom ja nerozhodujem.

Čo hovoríte na fakt, že ak by sa niečo podobné dialo v Moskve, médiá by to pravdepodobne opísali ako manifestáciu vojenskej sily či provokáciu? Akú úlohu majú médiá pri takýchto významných sviatkoch podľa vás?

Zásadný rozdiel medzi diskurzom v Rusku a na Slovensku je v tom, že kým Rusi hľadajú v dejinách jednotiace prvky a snažia sa ich pochopiť, na Slovensku sa dejiny cenzurujú a vyškrtáva sa z nich to, čo istým elitám, médiám a ideológom nevyhovuje. Príkladom je významný podiel Gustáva Husáka na organizácii SNP. V rámci antikomunistickej propagandy ideológovia tento významný podiel Husáka zamlčiavajú alebo bagatelizujú. Na druhej strane sa za socializmu bagatelizoval občiansky odpor, keď mám byť objektívny. Potom sú tu zase isté názorové prúdy, ktoré povstanie úplne odmietajú. Chýba nám objektívny historický prístup. Myslím, že v Rusku sa historici posunuli k autentickejšiemu a od dominujúcej ideológie oslobodenému vnímaniu histórie. Dokážu oceniť, aj skritizovať jednotlivé osobnosti. Dokážu sa baviť bez predsudkov o cárovi, rovnako ako o Leninovi, Stalinovi, o komunistickej strane aj o pravosláví.  Toto je presne to, čo tu chýba. Súčasný diskurz ukazuje, že sa k niektorým témam nemožno ani slobodne vyjadriť. Respektíve ak to skúsite, budete podliehať mediálnemu lynču alebo zosmiešňovaniu. Uvediem príklad, čo považujem sa objektívny prístup. Ak ocením víťazstvo Stalina v Druhej svetovej vojne, neznamená to, že automaticky súhlasím so všetkým zlým, čo napáchal, či dokonca, že som stalinista. Mediálny mainstream a súčasní propagandisti robia všetko preto, aby sme sa o určitých témach nemohli ani baviť. Avšak aj u nás sa objavili prvé perličky objektívneho prístupu k dejinám. Príkladom objektívneho prístupu k dejinám je napríklad knihy o Gustavovi Husákovi od Michala Macháčka. Ovšem, viete ako dopadol… za to, že ho ocenil prezident Zeman, sa mu záhadným spôsobom nepodarilo dostať na vedeckú pracovnú pozíciu. A takto to funguje v našej liberálnej demokracii.

Médiá účelovo interpretujú povstanie tak, aby sa dalo napasovať na hodnoty tzv. liberálnej demokracie. Odmietajú prijať fakt, že dôsledkom povstania bolo zavedenie ľudovej demokracie po roku 1945 a že sa významným spôsobom podieľali na povstaní aj komunisti. Taktiež odmietajú prijať geopolitické súvislosti povstania. Ale je to pochopiteľné. Je tak nastavený diskurz.

 Máte rád Banskú Bystricu? Pieseň od Nedvědovcov, Banská Bystrica, je o pokojnom meste pri Hrone, kde ľudia v noci pokojne spia. Pred 75. rokmi to také nebolo. Čím si podľa vás slávne banícke mesto zaslúžilo, že sa stalo aj metropolou SNP? Môže za to práve situovanie uprostred hôr?

Iste, Bystricu a okolie považujem za najkrajšiu časť Slovenska. Málokto vie, že práve v Bystrici sa odohralo Banícke povstanie, ktoré organizovali sociálne orientovaní protestanti. Bolo to vôbec jedno z prvých sociálnych povstaní na našom území. Hory majú silu a pri vojenských operáciách môžu byť strategické. Situovanie uprostred hôr jednoznačne pomohlo v SNP partizánom aj pri ústupe po potlačení povstania.

Ak by malo vzniknúť ďalšie národné povstanie, napr. len virtuálne, bez zbraní, tak proti komu alebo čomu by v prvom rade malo byť?

Nie som Gracchus Babeuf ani Fidel Castro. Túto úlohu ponechám iným. Domnievam sa však, že najúčinnejším prostriedkom súčasného boja je boj za pravdu v médiách, proti nehoráznej propagande, ktorá sa na nás denno-denne valí. Zopakovať husitské heslo: Pravda víťazí!

Autor: Michal Albert

 

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

[plsc_button url=“http://bit.ly/podporit-zemavek“ target=“_blank“ color=“red“ style=“flat“ radius=“semiround“ size=“lg“]CHCEM PODPORIŤ[/plsc_button]

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár