Lunter: Kult osobnosti, žiadna kritika, zákazka bez súťaže

Foto: Parlamentné listy

Mimovládna organizácia Transparency International Slovensko kritizuje predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja Jána Luntera za prvé číslo župných novín. Riaditeľ organizácie dokonca hovorí o kulte osobnosti a problém vidí aj v tom, že noviny spravuje agentúra Komplot, ktorá pomohla vyhrať Lunterovi voľby.

Počas vedenia kraja Lunterovým predchodcom Marianom Kotlebom z ĽSNS bol župný časopis Náš kraj často kritizovaný za to, že sa zmenil na stranícke noviny a ideologickú propagandu bez priestoru pre poslancov a občianske názory. Nakoniec Kotlebovi samotní župní poslanci vzali peniaze na vydávanie novín a ten ich odvtedy vydával s pozmeneným názvom Bystrický kraj.

Teraz však nezisková organizácia Transparency International Slovensko vo svojom blogu píše, že „Ján Lunter prechod na verejnoprávne župné noviny nezvládol“.

 Trinásť fotiek Luntera, Kotleba mával dve-tri

Prvé číslo Lunterovho župného časopisu sa viac podobá na volebný leták ako na časopis pre občanov. Na každej fotke, kde vystupujú nejakí ľudia, je vždy aj samotný župan. Trinásť fotiek Luntera na 16 stranách novín je horší ´kult osobnosti´, ako má 99 % slovenských samosprávnych novín (Kotleba mával na celé jedno vydanie dve, tri fotky). Skôr ako Náš kraj by sa mesačník mal premenovať na Náš župan,“ kritizuje vedenie novín neziskovka.

Navyše okrem príhovoru Luntera nie sú žiadne články podpísané a v novinách nie je uvedený ani šéfredaktor či iná zodpovedná osoba. „Takmer všetky články sú vedené v duchu názoru vedenia župy – čo sme dokázali, čo napravili, čo chystáme. Nečudo, že už do podtitulu časopisu si autori zvolili slogan Dobré správy pre Náš kraj. Zjavne nič ´zlé´ či kritické o župe sa v časopise platenom z daní a distribuovanom do 252-tisíc domácností po celom regióne neplánuje zverejniť,“ píše riaditeľ Transparency International Slovensko Gabriel Šípoš.

Agentúra Komplot a ročné náklady 125-tisíc eur

Zaujímavosťou je aj to, že celý dizajn novín, grafiku, ale aj editáciu textov má na starosti Komplot Advertising, teda imidžmejkri Peter Hajdin a Adam Znášik, ktorí Lunterovi pomáhali vyhrať voľby (podľa oficiálnych výdavkov im Lunter zaplatil 23-tisíc eur).

„Župa s Komplotom podpísala v máji zmluvu na 50-tisíc eur na vydavateľské, propagačné a reklamné služby do konca tohto roka. Tlač a distribúciu župných novín má na starosti RedPost, čo stojí 28-tisíc na tri mesiace. Aj s touto firmou Lunter pred voľbami spolupracoval. Po prepočítaní vychádzajú ročné náklady na noviny Náš kraj, a to bez práce interných ľudí župy, na 125-tisíc eur,“ dodáva nezisková organizácia.

Odmena za víťazstvo Luntera?

Dostala to teda agentúra Komplot ako odmenu za pomoc pri víťazstve Luntera? V prípade Komplotu neboli podľa Šípoša splnené dve podmienky, že ide o tematicky vhodný typ zákazky a že bola zákazka pridelená súťažou.

„Po prvé, PR špecialisti by nemali robiť župný časopis, lebo tí majú v popise práce chrániť imidž župy a nie záujmy občanov. Po druhé, žiadna súťaž nebola ani len prieskum trhu – Komplot dostal zákazku priamym zadaním. Úrad podľa nimi poskytnutej dokumentácie argumentuje, že ide o služby ´intelektuálneho charakteru´, kde kľúčovú rolu hrajú referencie a dobré meno dodávateľa, ako aj to, že dostali 70 % zľavu z cenníka agentúry,“ kritizuje počínanie župy Transparency International.

Neziskovka sa dokonca pýtala aj Znášika z Komplotu, prečo spravili do župných novín Lunterovi fotoalbum. Ten reagoval: „Je prirodzené, že sa župan pri kľúčových aktivitách župy objavuje a objavuje sa teda aj na fotografiách. Ich početnosť a kompozíciu môžeme aj na základe vašej spätnej väzby do budúcnosti zvážiť.“ Podľa Znášika dostávajú zákazky nielen na priamo, ale aj v súťažiach. „Za podstatné považujem, či sú v takýchto obstarávaniach verejné prostriedky minuté hospodárne a v súlade so zadaním,“ dodal.

Volebná kampaň aj pre Kisku

Transparency International Slovensko zároveň pripomína, že Komplot robil v minulosti volebnú kampaň súčasnému prezidentovi Andrejovi Kiskovi, pričom po jeho zvolení do úradu dostala agentúra päť malých zákaziek spolu za 9 600 eur.

Komplot robil kampaň aj SDKÚ v roku 2010. Mikuláš Dzurinda sa následne stal ministrom zahraničných vecí a necelý rok na to podriadená akciovka ministerstva, Správa služieb diplomatického zboru, podpísala s Komplotom tiež zmluvu na marketingové služby za 36-tisíc eur.

Keď sa však vrátime k župným novinám Banskobystrického samosprávneho kraja, tak ich druhé číslo má vyjsť koncom augusta. „Ak sa bude podobať na to prvé, ostáva veľká šanca, že Ján Lunter si od svojho predchodcu ´úspešne´ prevezme trofej za najhoršie župné noviny na Slovensku,“ uzavrel riaditeľ mimovládky Gabriel Šípoš.

https://www.parlamentnelisty.sk/arena/monitor/Kult-osobnosti-Nic-kriticke-v-zupnych-novinach-Zakazka-bez-sutaze-pre-firmu-co-mu-robila-kampan-Takto-Transparency-International-zhodnotila-pocinanie-Luntera-303791

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].
UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

PREDPLATNÉ ZEM&VEK 2022

 

Náš časopis sa chce vymaniť z bežných stereotypov nielen svojím obsahom a spracovaním, ale aj tým, že nebude publikovať inzerciu a reklamy. K predplatnému síce neponúkame zľavy v hypermarketoch a kozmetických štúdiách, ale našim najúprimnejším poďakovaním za Vašu priazeň je rozšírenie Vášho časopisu. Ostávame aj naďalej bez akejkoľvek reklamy a preto sa nemusíme spovedať žiadnym sponzorom, inzerentom ani politickým stranám. Práve toto je jediným a skutočným kritériom nezávislosti, vďaka ktorej môžeme slúžiť iba Vám, čitateľom. Aj z tohoto dôvodu sme výlučne závislí iba na predaji a predplatnom. Srdečne ďakujeme za Vašu podporu.

 

OBJEDNAŤ PREDPLATNÉ

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Leave a Reply