Medzinárodný tlačový inštitút zasahuje do diania okolo RTVS

Nedávne slová predsedu Vlády SR v priestoroch NR SR o tom, že bude poslancov presviedčať, aby hlasovali za zmenu na čele vedenia RTVS, neunikli pozornosti Medzinárodného tlačového inštitútu (IPI). Organizácia, ktorá združuje zástupcov novinárov z celého sveta a zasadzuje sa, ako sama o sebe tvrdí, za ochranu slobody tlače, ich označila za „neprimerané a nerozumné snahy o kontrolu nad verejnoprávnymi médiami“. Ušlo sa aj slovenským zákonodarcom, ktorých varovala, aby nezasahovali do práce médií.

Ako je už dávnejšie známe, voľba nového generálneho riaditeľa RTVS sa má v pléne Národnej rady SR uskutočniť 22. 6. Dôvodom nespokojnosti Roberta Fica s jej terajším šéfom Václavom Mikom, ako ho 4. apríla prezentoval v HNClube, je hra o sledovanosť, ktorá verejnoprávnej inštitúcii neprináleží a ktorá znamená zlyhanie jej vedenia. Ani tento argument nebol pre IPI natoľko závažný, aby ho vzal do úvahy. Naopak – Ficovi vyhodil na oči jeho obviňovanie RTVS z predpojatosti, opozičnej orientácie a „neinformovania vo verejnom záujme“. Ako pomocná barlička poslúžil inštitútu nemenovaný prieskum, podľa ktorého renomé RTVS pre jej údajnú objektívnosť medzi divákmi rastie.

„Premiérova výzva parlamentu, aby zasiahol do fungovania RTVS, predstavuje riziko, že prevádzkovateľ vysielania stratí nezávislosť a vyvoláva znepokojujúce obavy, že sa stane provládnym náhubkom,“ komentuje dianie okolo RTVS Steven M. Ellis z vedenia IPI a dodáva: „Demokracia si vyžaduje zodpovednosť a premiér ako zvolený líder musí akceptovať vyššiu mieru kontroly a nepríjemné otázky, ktoré s jeho prácou súvisia, a nie snažiť sa použiť svoju moc na umlčanie kritikov.“

Zástupca IPI zároveň pripomenul Ficov dlhšie trvajúci „zložitý vzťah s médiami“. Ako príklad v tejto súvislosti uviedol jeho reakciu na podozrenie z predraženia slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie, keď nazval novinárov „špinavými protislovenskými prostitútkami“. Fakt, že takýto názor je na Slovensku hojne rozšírený aj medzi širokými ľudovými vrstvami, nie je preňho asi dostatočne pádny na to, aby sa namiesto výpadov proti premiérovi cudzieho štátu zamyslel, prečo je vlastne tomu tak.

Keďže činnosť RTVS finančne zabezpečujú slovenskí daňoví poplatníci, koncesionári a voliči „v jednej osobe“ (dokopy tvoriaci personálnu úniu), je namieste otázka, komu má vedenie verejnoprávnej inštitúcie skladať účty. Vláda, a v rámci nej rezort kultúry, realizuje výkon exekutívy s právomocou odvodenou z výsledkov slobodných a demokratických volieb. Názor IPI, čo ako legitímny, nemôže byť pre nositeľov zastupiteľskej demokracie, či už nepriamo delegovaných vládnych úradníkov alebo priamo volených poslancov parlamentu, záväzný ani relevantný. Zdá sa však, že predstavitelia IPI si to odmietajú pripustiť a v nemiestnom zasahovaní do vnútorných záležitostí Slovenskej republiky – bez toho, aby ich tým jej občania či diváci RTVS poverili – pokračujú. Samozrejme, v diplomaticky uhladenom štýle.

PREDPLATNÉ ZEM&VEK 2022

 

Náš časopis sa chce vymaniť z bežných stereotypov nielen svojím obsahom a spracovaním, ale aj tým, že nebude publikovať inzerciu a reklamy. K predplatnému síce neponúkame zľavy v hypermarketoch a kozmetických štúdiách, ale našim najúprimnejším poďakovaním za Vašu priazeň je rozšírenie Vášho časopisu. Ostávame aj naďalej bez akejkoľvek reklamy a preto sa nemusíme spovedať žiadnym sponzorom, inzerentom ani politickým stranám. Práve toto je jediným a skutočným kritériom nezávislosti, vďaka ktorej môžeme slúžiť iba Vám, čitateľom. Aj z tohoto dôvodu sme výlučne závislí iba na predaji a predplatnom. Srdečne ďakujeme za Vašu podporu.

 

OBJEDNAŤ PREDPLATNÉ

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár