Právo na ochranu súkromia sa nesmie stať prežitkom

Tagged With: , , Add Comment

Masové rozšírenie cenovo dostupného internetu zhruba pred dvoma desaťročiami umožnilo ľudstvu otvárať brány neohraničeného poznania. Táto civilizačná idyla nemala dlhého trvania. Z pohľadu vládnucej triedy superbohatých ani nemala mať. Internet s pestrou paletou zdanlivo bezplatných služieb neposkytla masám, ktorými hlboko pohŕdala, aby sa vzdelávali a vnútorne rástli, ale naopak, aby sa zabávali a upadali.

 

 
Článok pokračuje pod reklamou.


Každý totálne priezračný

 

Na sklonku druhej dekády tretieho tisícročia sú už napojené na web miliardy obyvateľov planéty. Ochotne podpisujú, respektíve zaklikávajú v textoch zmlúv na displejoch štvorčeky oprávňujúce poskytovateľov služieb k systematickému sledovaniu svojho najintímnejšieho vnútra.

 

Internetové vyhľadávače a sociálne siete degradujú ľudský druh, čo sa zvykol považovať za pána tvorstva, na akváriové rybičky. Je zarážajúce, ako hladko sa držiteľom reálnej moci darí programovať myslenie obyvateľov najvyspelejších krajín Západu i Ázie a vychovávať ich k tomu, aby sa nebránili, ale naopak uľahčovali zavádzanie globálnych technokratických totalitných pomerov.

 

Keď George Orwell (1903-1950 koncipoval pred vyše sedemdesiatimi rokmi svoj román „1984“, chcel v ňom varovať pred možnými deformáciami demokracie. Netušil, že skutočnosť v roku 2019 prekoná v mnohých ohľadoch dystrofickú predstavu, ktorú načrtol v tomto svojom vizionárskom diele.

 

Ani Wikipédia nepopiera, že „Hlavnou témou románu je manipulácia„. Ku kontrole myslenia slúžil „postupnosť prepracovaných techník, najmä tzv. doublethink, po slovensky dvojité myslenie. Doublethink je schopnosť udržať pohromade dve celkom protikladné informácie a zároveň obidvom pevne veriť. Musí to byť vedomý proces, pretože vyžaduje inteligenciu, ale zároveň musí byť nevedomý, pretože lož nie je prípustná„.

 

Bez osvojenia si schopnosti dvojitého myslenia, na ktoré sa tiež vzťahuje pojem kognitívna disonancia, by bol život v súčasnej západnej spoločnosti neznesiteľný. Všetci sme vystavení neprestajnému audio-vizuálnemu bombardovaniu sloganmi, heslami a frázami komerčného a politického marketingu. Už ten z pred-internetových čias býval nesmierne vtieravý, ale občan mohol pred ním unikať do svojho vnútorného sveta. Internet, sociálne siete a chytré telefóny však dobýjajú aj túto poslednú baštu individuality človeka.

 

Pud sebazáchovy ho však tlačí v záujme udržania si duševnej rovnováhy k fikcii, že sociálne siete a digitálne technológie mu dávajú voľbu výberu. Hoci napríklad vie, že smart telefóny ho oberajú o posledné zbytky súkromnej sféry, nahovára si, že výrobcovia sa snažia mu ju chrániť. Presvedčujú ho o tom reklamy ako táto zobrazená na portále ZeroHedge.com. Ten ju v stredu použil na ilustrovanie krutého rozporu medzi propagandou a skutočnosťou v kauze služby Siri.

 


Ukážka kognitívnej disonancie v praxi: reklamný slogan pre iPhone.

Zdroj: ZeroHedge.com: https://www.zerohedge.com/s3/files/inline-images/apple%20privacy.jpg?itok=0jmy19e_

 

 

Starostlivosť len predstieraná

 

Materský koncern Apple sa 28. augusta oficiálne ospravedlnil miliónom používateľov služieb elektronickej hlasovej asistentky Siri, že dovolil externým firemným partnerom, aby ich zamestnanci analyzovali zvukové záznamy z iPhonov zákazníkov.

 

S priznaniami tohto druhu vyšli na verejnosť i ďalší obri z IT kartelu:

            Amazon so svojím digitálnym asistentom Alexa

            Google s Google Assistant

            Microsoft s Cortanou

            a Facebook s aplikáciou Messenger

 

Ani jeden z nich sa nezaviazal, že s tým navždy skoncuje. Škandalóznu prax, ktorú odhalili médiá, len pozastavia, prehodnotia a v prijateľnejšej podobe na jeseň obnovia. Naznačujú, že prestanú poverovať analyzovaním a vyhodnocovaní záznamov externé firmy a nasadia domáce ľudské zdroje v situáciách, v ktorých si nevystačí umelá inteligencia. Tá má postupne zastrešovať prepájanie všetkých a informačných tokov a databáz do univerzálnej studnice poznania.

 

Kým k tomu dôjde, čo nie je úplne isté, nakoľko odpor proti globálnemu Veľkému Bratovi nevyhasína, bude kartel zrejme pokračovať v doterajšom zavádzaní verejnosti. Neprestane stavať na okrajoch diaľnic nadrozmerné pútače s chytľavými, ale falošnými heslami ako „Were in the business of staying out of your business. Privacy. Thats iPhone.„, voľne preložené „Sme tu na to, aby sme vás nechali na pokoji. Súkromie. O tom je iPhone.“

 

Potrebný čas na vydýchnutie poskytuje odporcom totality súperenie Číny s USA o technologickú hegemóniu. Čínske IT korporácie vytláčajú zo svetových trhov americké a predbiehajú ich aj v inovačných schopnostiach. Spoločnosť Apple sa snaží udržať pozície v súperení o západné trhy predstieraním starostlivosti o ochranu súkromia zákazníkov. Neuvedomuje si, aká je trápna a smiešna.

 

 

 

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

 

UPOZORNENIE

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

Patrik Sloboda
Zopár slov o autorovi...

Pridaj komentár

  & Časopis