Prečo už dnešná pšenica viac škodí ako prospieva

· Čas čítania: 2 min.
foto: archív

Pšenica, ktorá sa konzumuje dnes, už zďaleka nie je taká zdravá, aká bývala. Preto hrozba
celiakie a alergie na lepok čoraz viac privádza ľudí k iným druhom potravín. Až donedávna sa predpokladalo, že ľudia začali piecť chlieb v čase zavedenia poľnohospodárskeho spôsobu života, teda približne pred ôsmimi tisícročiami. Archeologický výskum z rokov 2012 – 2015, ktorého výsledky boli publikované v lete minulého roku v americkom magazíne Proceedings of the National Academy of Scienes, však dokazujú, že prvý chlieb sme poznali pred viac ako 14400 rokmi. Na základe nálezov objavených v Jordánsku išlo údajne o pečenú placku zloženú zo zmesi rozdrvenej divej pšenice a jačmeňa, do ktorej sa pridali pomleté hľuzy divých vodných rastlín a voda. Z tejto hmoty naši dávni predkovia následne vymiesili cesto, ktoré upiekli na rozžeravenom kameni kruhovitého tvaru.

Zdravotné benefity
Pšenicu teda oceňujú ľudia už po celé tisícročia. Celé pšeničné zrno obsahuje množstvo zdraviu prospešných látok, ktoré pozitívne vplývajú na ľudské zdravie a dokážu dodať energiu a vitalitu. Medzi najprínosnejšie živiny celých pšeničných zŕn patria sacharidy, bielkoviny, vitamíny skupiny B, minerály, vrátane horčíka, železa, zinku, draslíka a vápnika. Sú bohaté na vlákninu. Spomenuté látky pritom blahodarne vplývajú na tráviaci aj nervový systém. Okrem toho v našich telách prispievajú k pomalému uvoľňovaniu energie, vďaka čomu pôsobia šetrne na citlivú podžalúdkovú žľazu – pankreas.

Čo sa týka konkrétnych druhov pšenice, odborníci na zdravú výživu v súčasnosti preferujú najmä špaldu. Ako pre náš magazín uviedla Katarína Chomová, výživová špecialistka zo spoločnosti Svet zdravia: „Množstvo lepku v špalde je nižšie a má iné zloženie ako v pšenici, čo je najpravdepodobnejší dôvod, prečo špaldu tolerujeme lepšie. Dokonca ju prijímajú aj niektorí celiatici, ale aj napriek tomu platí, že špalda sa celiatikom vzhľadom na obsah lepku neodporúča.“
Podľa Chomovej je výhodou špaldy aj obsah jemnejšej vlákniny, ktorá podporuje ľahšie trávenie. Podobne má kladný vzťah k špalde aj košický lekár a akupunkturista Gabriel Petrovics, ktorý ju odporúča ako náhradu klasickej bielej múky niektorým svojim pacientom trpiacim tráviacimi ťažkosťami.

Pavol Ičo

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár