Príručka prežitia: Núdzové stravovanie

· Čas čítania: 5 min.
foto: archív

Pri krátkodobom prežití do 5 – 6 dní je strava druhoradým faktorom. Pri dlhodobom prežití je jednou zo základných priorít. Bez stravy dokáže zdravý jedinec pri plnom fyzickom výkone vydržať bez väčších problémov 10 – 12 dní. Potom nastáva stav, pri ktorom si telo berie potrebnú energiu a výživu z rôznych orgánov, ktoré prestavajú správne pracovať, až do úplného kolapsu. Z nášho hľadiska rozdeľujeme stravu na rastlinnú a živočíšnu. Samozrejme, najlepšia je kombinácia oboch. Dôležitá je však miera energie použitej na zabezpečenie stravy. Najjednoduchšou formou je zber plodín, liečivých rastlín alebo vyhrabávanie korienkov tak, aby sme mali dostatok potravy a jej zásobu do budúcna. Hovoríme o takzvanej núdzovej strave. Nestojí nás to veľa úsilia a času.

Konzumácia mäsa si vyžaduje oveľa precíznejšiu prípravu na jeho zabezpečenie. Potrebujete si pripraviť nejaké zbrane (v prípade ak ich nemáte), zhotoviť pomôcky alebo vyhotoviť pascu. To všetko je náročné na vedomosti, skúsenosti a vašu zručnosť. Vyžaduje si to mnohonásobne viac času (niekedy hovoríme o dňoch) ako zber rastlinnej stravy vo vašom okolí. A ak ste na presune z nehostinného miesta zasiahnutého pohromou, je jasné, že nemáte čas zdržiavať sa na jednom mieste len kvôli zabezpečeniu si kúska mäsa. Samozrejme, pokiaľ nechcete skúsiť žaby, hlodavce, dážďovky, slimáky, či hady, ktoré sa dajú odchytiť bez väčších problémov.

Uvádzame príklad zloženia jednoduchej stravy pre naše stredoeurópske podmienky:

Raňajky:

Nápoj: Zápar z mäty, šípok, hlohu, materinej dúšky osladený medom s nakrájaným sladkým ovocím, prípadne trnkami, šípkami či hlohom (vo všeobecnosti budeme cukor nahrádzať lesnými plodmi alebo ovocím popučeným alebo nakrájaným na drobné kúsky). Kto potrebuje ráno naštartovať svoju energiu kávou, nech si pripraví horúci kávový nápoj z vyprážaných koreňov púpavy alebo čakanky.

Jedlo:

Placky z uvarených a následne popučených a opečených častí žihľavy, alchemilky, rebríčku, kozonohy, prípadne skorocelu, sedmokrások, lipkavca, merlíku, lobody. Pokiaľ je k dispozícii múka, výborné sú placky z rákosia, bukvíc, či podzemkov pálky, obalených a upečených v tejto múke. Ochutené môžu byť rascou, jalovcom, cesnakom, horčiakom alebo na sladko medom, hlohom a mrazom prejdenými šípkami.

Desiata: Dozreté plody, jabĺk, sliviek, hrušiek, orechov, liesok, bukov, slezu…

Obed:

Polievka: Vo vode povaríme korene lopúchu, deväťsilu, mrkvy, podzemkov pálky, topinambur a nadzemnej časti kozonohy. Môžu byť dochutená cesnakom, horčiakom, prípadne trochou jalovca, paliny, rebríčkom či zádušníkom. Dosoliť soľou z podbeľových listov.

Olovrant: Dozreté plody, jabĺk, sliviek, hrušiek, orechov, liesok, bukov, slezu…

Večera:

Nápoj: Horúci kávový nápoj z upražených a roztlčených koreňov čakanky. Samozrejme môžeme si pripraviť aj čaj z byliniek, ale opatrne. V prípade, že ich použijete vo veľkom pomere, väčšina z nich pôsobí močopudne, takže budeme vo väčšej miere vylučovať z tela vzácne tekutiny.

Hlavné jedlo:

V pahrebe opečené korene topinambur, pálky širokolistej alebo lopúchov. Výborná je opekaná kukurica, pražené obilie a bukvice dochutené rascou, cesnakom alebo horčiakom. Pokiaľ sa vyskytne možnosť zabezpečiť si živočíšnu stravu, polievka a hlavné jedlo budú energeticky aj obsahovo plnohodnotné. Je dôležité využívať aj krv a vnútornosti (srdce, pečeň) zvierat kvôli obsahu minerálov a vitamínov. Pri pečení alebo vyprážaní mäso stráca tuky, ktoré pri vašom výdaji energie potrebujete doplniť, preto ho upravujte varením. V takom prípade všetky živiny ostávajú vo vode a mäso môžeme konzumovať ako polievku ochutenú rôznymi bylinkami.

Samotná príprava stravy je niekedy zdĺhavá a preto sa spravidla realizuje vo večerných hodinách. Nepripravujeme ju len na večeru, ale aj na druhý deň, tak aby sme sa nemuseli zdržiavať a zbytočne cez deň zakladať oheň. Hlavným jedlom dňa bude večera, na ktorú sa sústredíme a vždy sa ju snažíme konzumovať teplú.

Samozrejme všetko bude závisieť od ročnej doby v akej sa budete nachádzať. Problematické je zimné obdobie, v ktorom je nutné po prevarení konzumovať zostatky šípok, plánok, ovocia, vyhrabávať v prípade potreby na vhodnom mieste korienky rastlín či konzumovať kôru niektorých stromov. Stravovanie je závislé na príjme vody. Ak nemáte vodu, tak nejedzte!!! Ak je vody málo, znížte príjem bielkovín, tukov a soli. Je nutné, aby sme počas celej doby pili v malých dúškoch v pravidelných intervaloch nejakú tekutinu. V prípade, že sa nikde naokolo nenachádza voda, je možné použiť iné zdroje ako napr. tekutinu získanú z niektorých druhov stromov alebo vodu, ktorú získame z vyparovania rastlín v uzavretom igelitovom sáčku na slnečnom mieste alebo si nazbierame vlahu z rosy a pod. Získavanie vody týmto spôsobom je však zdĺhavé.

Preto je lepšie získavať vodu z potokov alebo riek. Nikdy ju neberieme priamo zo stojaceho jazera alebo z mlák, nakoľko sa v nej nachádzajú baktérie, ktoré sú škodlivé pre náš organizmus a my sa ich nevieme bez technických vymožeností zbaviť. Nikdy sa nesnažíme piť vodu bez úpravy. Následkom vypitia závadnej vody sú črevné ťažkosti, ktoré ešte viac odvodňujú organizmus. Preto buď používame chemické prostriedky (tablety, kvapky…) na úpravu vody alebo prácne vodu prefiltrujeme, cez rôzne filtračné materiály a zmesi. Používa sa napr. husto tkaná látka (kus odevu), tráva, lístie, premytý štrk, podrvene drevené uhlie a pod. Voda sa cez tieto filtračné zmesi pomaly a opatrne preleje a následné sa musí prevariť, aby sa okrem malých či veľkých prachových nečistôt a iných nežiaducich látok zbavila aj baktérií. Prevárame ju asi 10 minút. Samozrejme, keď už je voda zohriata, je najlepšie si urobiť z nej bylinkový čaj. Vždy si takto pripravíme tekutiny na okamžité pitie a zároveň aj na ďalšie obdobie, minimálne na jeden deň.

Autori sú lektormi kurzov prežitia – http://www.armytraining.sk.

Patrik Žitník, Michal Huťka

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

CHCEM PODPORIŤ

 

VyhlásenieNázory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

 

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár