Príručka prežitia: Rozhodujú skúsenosti

· Čas čítania: 5 min.
foto: NG

Už od prvého čísla Zem&Vek, ktoré vyšlo v máji 2013, sme zverejňovali v podobe 5-dielneho seriálu text od argentínskeho autora Fernanda Ferfala Aquirreho, ktorý na vlastnej koži zažil ekonomický kolaps svojej krajiny. Po jeho nedávnom opätovnom publikovaní na našej webovej stránke pokračujeme 15-dielnym seriálom inštruktora kurzov prežitia Patrika Žitníka, ktorý v tlačenom časopise vychádzal od októbra 2013 do decembra 2014.

Na každú krízovú situáciu existuje niekoľko riešení, ale len niektoré sú tie správne. Ako ich spoznať? Ako z množstva vedomostí a zručností, ktoré ste pri svojom vzdelávaní pochytili, vybrať tú, ktorá vám zabezpečí riešenie krízy pri čo najmenšom ohrození a s najlepším možným výsledkom? Odpoveďou sú vaše skúsenosti.
Z pohľadu prežitia nie je ani tak dôležité mať množstvo znalostí, ako vedieť ich efektívne a v pravý čas použiť. Je jasné, že ak niečo chceme využiť, musíme to najprv poznať a vedieť vykonať. Ak ste zvládli prvý a základný krok, teda osvojili si potrebné zručnosti a vedomosti, ste pred krokom číslo dva. Tento krok sa často podceňuje a zanedbáva. Je ním vytváranie „cvičných“ situácii, kde by ste boli nútení využiť množstvo osvojených vedomosti za krátky čas, v strese a hlavne v kombinácii s inými podmienkami, aké boli tie, v ktorých ste svoje zručnosti a vedomosti získavali. Zmyslom je spájať všetky vedomosti do jedného celku a nebrať ich ako niečo samostatné a uzavreté.
Podmienkou plnohodnotného tréningu je zakomponovanie niektorých obmedzujúcich faktorov ako sú hlad, čas, spánková deprivácia, obmedzená výstroj, sťažená východisková situácia, ročné obdobie alebo nepriaznivé počasie.

Prvoradým cieľom je spoznanie samého seba a hlavne spoznanie svojich reakcií na rôzne podnety a stresové stavy. Druhým nemenej dôležitým cieľom je získanie skúsenosti z vývoja danej situácie, jej stupňovania sa a vyvrcholenia. Poznatky z vašich rôznych pokusov zvládnuť tieto rôznorodé situácie vám v budúcnosti napomôžu zorientovať sa a následne sa správne rozhodnúť. Postupnosť cvičných situácii je daná ich náročnosťou, mali by na seba nadväzovať. Povedzme, že sa venujem problematike prežitia a zvládania krízových situácii dlhšiu dobu (cca. 6 mesiacov). Mojim cieľom je získanie sebestačnosti, samostatnosti, fyzickej a psychickej odolnosti, zručnosti v používaní zbraní, pohybu v teréne a orientácie v problematike osobnej ochrany. Po získaní základných vedomostí a zručností sa ich snažím začať využívať v simulovaných komplexných tréningoch. Ako jeden z prvých sa rozhodnem realizovať pochod podľa mapy a buzoly aspoň na 10 km v teréne, kde nie sú vyznačené žiadne turistické trasy. Ďalší tréning je zameraný na prespanie s minimálnou výbavou. Nasleduje nočný pochod aspoň na 10 km s následným prespaním v prírode. Potom trojdňový tréning s prespaním bez spacieho vaku, zameraný na výrobu prostriedkov denného použitia, prípravu stravy a nápojov. Zaujímavosťou bude „prežiť“ 24 hodín v neznámom alebo málo známom stredne veľkom meste bez akejkoľvek výbavy a finančných prostriedkov. Ozajstnou skúškou bude nechať sa „loviť“ a skúsiť prežiť základný fyzický a psychický nátlak pri zajatí alebo vypočúvaní. Tri dni v tmavej malej pivnici bez hodiniek a akýchkoľvek hygienických potrieb určite dostatočne potrénujú psychiku.
Je množstvo ďalších situácii spojených s bojovými umeniami, streľbou a inými potrebnými zručnosťami, ktoré by sme si takto mohli ďalej modulovať. Samozrejme, treba ich držať pod kontrolou precíznym plánovaním, pri ktorom rátame so všetkými možnými variantmi vývoja situácie. V prípade podcenenia plánovania môžu vzniknúť nepredvídateľné komplikácie s rôznymi, až nechcenými následkami. Netreba zabúdať na nosné prvky ako sú body rozhodnutia, ústupová trasa alebo spôsob ukončenia a časová rezerva. Nie je hanba položiť si základné otázky typu: „Má zmysel ďalej pokračovať?“, „Stíham to?“. Cieľom je totiž získať skúsenosti a nie za každú cenu riskovať.
Zvládanie tréningových situácii je menej zaťažujúce, ale o to viac psychicky náročné, i napriek tomu, že viete, že ide „len“ o výcvik. V prípade, že takéto aktivity budete realizovať v skupine, pribúda zodpovednosť za ostatných účastníkov, ale je to oveľa menej psychicky náročné. Vzájomná blízkosť a pocit spolupatričnosti či pomoci sú vždy upokojujúce.

Ak si sami neviete vytvoriť potrebnú situáciu alebo tréning na vyskúšanie si vašich poznatkov a získanie cenných skúseností, máte niekoľko možností:
 Nájdite skupinu osôb, ktoré majú podobné zmýšľanie a vzájomné si takéto situácie vytvárajte.
 Akákoľvek bojová hra, i keď to znie divne, je dobrý prostriedok na získanie skúseností. V prípade, že je to hra spojená s využívaním zbrani (akýchkoľvek „značkovačov“), získate neoceniteľné skúsenosti v správaní sa v situáciách, kde sa zbrane používajú. Nehovoriac o tom, že bez skúsenosti z pohybu v teréne, topografie a nocovania v prírode sa nezaobídete. Navyše pri tom zažijete správnu dávku stresu a adrenalínu.
 Staňte sa členom akéhokoľvek záujmového spoločenstva súvisiaceho s prírodou a športom. Pri dlhých túrach vo vysokohorskom prostredí, horolezectve, skautingu alebo
aktívnej pravidelnej účasti na akýchkoľvek aktivitách v prírode zažijete situácie, ktoré vás určite poučia.
 Nechajte to na profesionálov a zaplaťte si nejaký zážitok alebo náročný tréning.

Na záver pripomeniem, že čokoľvek ste sa naučili pred 6 mesiacmi a aktívne ste to nepoužívali, s istotou ste to zabudli alebo ste stratili potrebnú zručnosť. Z tohto dôvodu je
potrebné vedomosti, ktoré ste získali, pravidelne využívať alebo sa k nim raz za čas vrátiť. Napríklad vo forme recesie pri opekačke s priateľmi. Na druhej strane, pocit strachu, paniky alebo stresu, ktorý ste už raz skúsili, vám vždy ostane v pamäti a tá skúsenosť či spomienka vám jasne dá najavo vaše hranice a smer, ktorým by ste sa mali uberať, ak sa situácia začne opakovať…

Autor je lektorom kurzov prežitia – http://www.armytraining.sk.

Patrik Žitník

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

CHCEM PODPORIŤ

 

 

VyhlásenieNázory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár