Príručka prežitia: Získavanie a úprava vody

· Čas čítania: 6 min.
foto: offgridworld

Už od prvého čísla Zem&Vek, ktoré vyšlo v máji 2013, sme zverejňovali v podobe 5-dielneho seriálu text od argentínskeho autora Fernanda Ferfala Aquirreho, ktorý na vlastnej koži zažil ekonomický kolaps svojej krajiny. Po jeho nedávnom opätovnom publikovaní na našej webovej stránke pokračujeme 15-dielnym seriálom inštruktora kurzov prežitia Patrika Žitníka, ktorý v tlačenom časopise vychádzal od októbra 2013 do decembra 2014.

Jednou z najdôležitejších zásad, ktorú musíme dodržiavať počas situácie prežitia, je pravidelné dopĺňanie tekutín. V situáciách prežitia je nutné, aby sme denne vypili minimálne 1 l vody. Inak hrozí dehydratácia, poškodenie orgánov a smrť. Získať vodu vo vonkajšom teréne nie je tak jednoduché ako otočiť vodovodným kohútikom. Musíme rátať aj s časovou náročnosť jej spracovania.

Pred samotnou konzumáciou vody z núdzových zdrojov musíme urobiť niekoľko postupných krokov pre našu bezpečnosť:
1. vyhľadanie správneho (bezpečného) zdroja,
2. posúdenie vody z hľadiska znečistenia,
3. získanie čo najčistejšej vody v dostatočnom množstve,
4. úpravu vody za účelom jej konzumácie a skladovania.

Vyhľadanie bezpečného zdroja vody je podmienené situáciou, v ktorej sa nachádzate. Platí zásada, že sa voda nikdy nenaberá priamo zo stojatých zdrojov ako sú rybníky, mláky a pod. Pretože nie sme schopní v improvizovaných podmienkach zbaviť vodu všetkých parazitov a baktérií. Vodu sa snažíme naberať hlavne z tečúcich potokov a riek. Ak ich nemáme k dispozícii, môžeme získať vodu z rosy, dažďa, destiláciou vodomilných rastlín. Dá sa piť aj miazga zo stromu javora alebo brezy, ktorá sa dá získať na začiatku jari. Vodu v zimnom období získavame topením zo snehu a ľadu. Zo stojatých zdrojov ju môžeme naberať len z tzv. priesakovej studne. Ide o dieru, ktorú vykopeme v dostatočnej vzdialenosti od stojacej hladiny (2-3 m) tak, aby jej hĺbka bola pod úrovňou hladiny rybníka alebo jazera. Diera sa po čase naplní vodou, ktorou je presiaknutá zem v okolí a ktorá je veľmi kalná. Kal necháme usadnúť a za cca. 30-45 min. môžeme opatrne vodu naberať a upravovať.
Predtým ako vyberieme miesto naberania vody, potrebujeme ho posúdiť:
1. Miesto musíme obhliadnuť, či nie je znečistené a či jeho okolie nevykazuje stopy po nejakom uhynutom zvierati. Spravidla sa prejde proti prúdu potoka minimálne 100 metrov s cieľom zistiť nečistoty alebo úhyn zvierat.
2. Voda musí byť bez peny a musí spĺňať charakterové vlastnosti. Naberáme trochu vody do nádoby a zisťujeme svojimi zmyslami, či je číra, bez zápachu a bez chutí (kvapnutím veľmi malého množstva vody do úst).
Ak miesto nie je znečistené a voda spĺňa všetky naše požiadavky, môžeme ju naberať. Vodu naberáme opatrne, tak aby sme ju nezmútili a nenabrali kal. Následne vodu musíme prefiltrovať. Ak nemáme technické prostriedky (outdoorové či technické filtre) alebo chemikálie, musíme využiť to, čo budeme mať k dispozícii z prírody a na sebe.
Provizórnu filtráciu môžeme realizovať dvomi spôsobmi:
1. Na vrch nádoby dáme husto tkanú látku, tak aby celé hrdlo nádoby bolo prekryté. Do látky umiestnime nedohorené drevo (čierne nedohorené drevo nasekáme na drobno, aby vznikli drobné kúsky dreveného uhlia, ktoré nadrvíme na čo najjemnejší sypký materiál). Na drevo umiestnime vo veľkom množstve listy trávy tak, aby bolo celé prekryté. Pomalým prelievaním nabratej vody cez tento filter do spodnej nádoby získame prefiltrovanú vodu.
2. Jednoduchší spôsob je vodu nechať odstať v PET fľaši. Do fľaše nalejeme vodu, ktorú potrebujeme prefiltrovať a zároveň do nej nastrkáme alebo nasypeme malé kúsky dreveného uhlia (nedohorené čierne drevo, nasekané na drobno). Voda sa sfarbí do sýto čierna. Odstátím cca. 10-15 min. prebehne vo vode reakcia, ktorá ju vyčistí od základných chemických látok a nežiaducich organizmov. Vrchnák z fľaše prederavíme niekoľkými malými dierkami
a vložíme do neho zvnútra buď kúsok hygienickej papierovej utierky alebo látky. Vrchnák zašraubujeme na miesto a fľašu otočíme hore dnom, prekvapkávame alebo vytláčame vodu z fľaše do pripravenej nádoby. Voda je číra a prefiltrovaná. Prefiltrovanú vodu musíme prevariť na ohni min. 5-10 min. aby sme sa zbavili nežiaducich baktérii. Po prevarení ju môžeme konzumovať, najlepšie v podobe čajov. Pri destilácii sa do igelitového obalu alebo tašky vložia dužinaté rastliny, prípadne tráva, ktoré v sebe obsahujú dostatok vody, a nechajú sa na slnku. Voda z rastlín sa odparuje a zráža sa na stenách igelitu. Po stenách steká do najnižšieho bodu, kde môžeme pripraviť nádobu na jej
odkvapkávanie. Takto sme schopní za pár hodín získať cca. 2-3 dcl vody. Získavanie vody z rosy je pomerne jednoduchý spôsob. Okolo členkou nôh sa obalí látka (sajúca, najlepšie z vlny alebo bavlny), pohybom vo vysokej tráve, na ktorej je rosa, sa táto látka navlhčí. Potom sa vyžmýka do nádoby a postup sa niekoľko krát opakuje, kým nemáte dostatok vody. Voda môže byť sfarbená farbivom od látky. Zároveň môže mať slanú alebo sladkastú chuť, podľa toho, či látka bola čistá alebo ste ju predtým už na niečo použili a bola znečistená (samozrejme sa odporúča používať čistú látku, ale nie vždy je po ruke…).

Voda získaná improvizovaným spôsobom sa vždy a za každých podmienok musí prevariť! Keďže je získanie a úprava vody časovo náročná vec, je potrebné si svoj pitný režim plánovať a mať dostatok pitnej vody aspoň na dva dni. Pri každej možnej príležitosti vodu dopĺňajte.
Môže nastať situácia, kedy je nedostatok vody akútny a my musíme vydržať niekoľko hodín, kým sa nedostaneme k najbližšiemu možnému zdroju. V takom prípade sa danej situácii musíte prispôsobiť:
1. Nejedzte, kým ste si nezabezpečili zdroj pitnej vody.
2. Moč je dobrým ukazovateľom dehydratácie. Čím je tmavší, tým ste dehydrovanejší.
3. Na zmenšenie dehydratácie vyhľadajte tieň, pohybujte sa pomaly a nefajčite, pohybujte sa v noci a cez deň oddychujte, zakryte si nechránenú pokožku, aby ste obmedzili odparovanie potu, cmúľajte v ústach kamienok (zabraňuje vydychovať vlhkosť ústami).
4. Noste vzdušný odev, budete sa menej potiť.
5. Myslite na to, že pohyb vo vyšších nadmorských výškach zvyšuje spotrebu vody.
6. Zranenie a choroby rovnako zvyšujú spotrebu vody.
7. Otierajte si pery vlhkou látkou a vyplachujte si ústa.
8. Za pochodu v noci málo pite (zvyšuje sa potenie alebo únava).

Autor je lektorom kurzov prežitia – http://www.armytraining.sk.

Patrik Žitník

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

CHCEM PODPORIŤ

 

VyhlásenieNázory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

 

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár