Projekt transpobaltskej železnice stroskotal. Peniaze sú fuč, dotácia EÚ nebude

· Čas čítania: 3 min.
Mart Helme. Foto: Postimees.ee

Predseda Estónskej konzervatívnej ľudovej strany (EKRE) a minister vnútra Mart Helme v rozhlasovej relácii „Räägime asjast“ estónskeho rozhlasu vyhlásil, že sa v spoločnom projekte troch pobaltských štátov Rail Baltic, v rámci ktorého mienili vybudovať transpobaltskú železnicu, pokračovať nebude. Vysvetlil, že chýbajú finančné prostriedky a proti budovaniu tejto železnice vystupuje väčšina členov jeho strany.

Estónsky denník Postimees cituje ministra financií, ktorý podotkol, že EKRE vždy bola proti realizácii projektu, v rámci ktorého mali vybudovať železnicu, ktorá mala spojiť tri pobaltské štáty s krajinami strednej Európy. Estónske média podotkli, že podobné otvorené priznanie ministra sa dá považovať za definitívny krach tohto projektu. Jedna z vedúcich vládnych strán odmieta financovať budovanie železnice a Európska únia, podľa estónskych analytikov, na túto železnicu nevyčlení ani cent.

Pobaltské média pripomenuli, že ešte vo februári tohto roka premiéri Estónska, Litvy a Lotyšska vyjadrili spoločný záujem o dokončenie budovania železnice Rail Baltic podľa plánu. Estónsky premiér Jüri Ratas média informoval, že pokračuje príprava projektu a aktívne sa pracuje aj na kúpe pozemkov, na ktorých sa bude budovať železnica  /https://www.postimees.ee/6964351/mart-helme-rail-baltic-ei-lahe-edasi-oleme-selle-suurel-maaral-seisma-pannud/.

Ministri troch pobaltských štátov uviedli, že  vlastnými silami sa to nepodarí zvládnuť  a Lotyšsko, Litva a Estónsko požiadali EÚ o dotáciu s tým, že, podľa klasickej schémy, 85 percent výstavby bude financovať Brusel a zvyšok – tri pobaltské štáty. Litovská vláda tento projekt dokonca označila za „záchranné koleso hospodárstva“. Estónska vláda vyčlenila 20 miliónov eur na budovanie elektrickej trate, aby spojila železnicu Rail Baltic s prístavom v hlavnom meste Tallinn.

Lenže proti tomuto projektu sa postavili viacerí politici, vo všetkých troch pobaltských štátoch, hlavne, v Estónsku. Poukázali na to, že realizácia projektu bude iba plytvaním obrovských finančných prostriedkov a pre troch účastníkov projektu zapríčiní iba straty a nie výhody. Mart Helme v rozhlasovej relácii vymenoval všetky nevýhody a vyhlásil, že práve členovia Estónskej konzervatívnej ľudovej strany zastavili realizáciu tohto projektu /https://www.postimees.ee/6964351/mart-helme-rail-baltic-ei-lahe-edasi-oleme-selle-suurel-maaral-seisma-pannud/.

Estónsky minister financií Martin Helme mladší (syn Marta Helmeho) pre domáce média vysvetlil, že sú v súčasnosti vybudované iba tie objekty, ktoré budú užitočné aj bez vybudovania železnice. „V rámci Rail Baltica sme urobili veci, ktoré budú užitočné pre naše hospodárstvo. Financie pripravené na železnicu  sme investovali na budovanie viaduktov a elektrickej trate v Tallinne. Aj keby zostávajúca časť Rail Baltic nikdy nebola vybudovaná, je táto trať k letisku vynikajúcou ideou. Dalo by sa povedať, že financie pripravené na budovanie Rail Baltic boli investované, ale treba si všímať všetky detaily. Chceme investovať do vecí, ktoré sú dôležité a užitočné, ale nemienime napomáhať výstavbe železnice,“ uviedol pre estónske média minister financií Martin Helme.

Pobaltskí analytici poukazujú na nezhody členov rôznych politických strán v troch pobaltských štátoch, a na rozdiely v ich postoji voči budovaniu transpobaltskej železnice. Podľa nich, ak to takto pôjde ďalej, Rail Baltic nikdy vybudovaná nebude.

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

CHCEM PODPORIŤ

 

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

UPOZORNENIE

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

 

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár