Staroba nemusí byť choroba

Tagged With: , , , Add Comment

Staroba – choroba, vravieva sa na Slovensku. A asi si takto vravia vo všetkých vyspelých krajinách. Starí ľudia majú veľa zdravotných problémov, ktoré si spôsobujú sami. Sedím na lavičke a pozerám na ľudí, ktorí prechádzajú okolo mňa. Po sedemdesiatke majú skoro všetci problémy s chodením. Kráčajú neisto a pomaly. Vyvoláva to vo mne smútok, ale môžeme si za to sami. A to hlavne zlým stravovaním a nedostatkom pohybu.

Dve základné príčiny, prečo starí ľudia majú údajne problémy s pohybovým aparátom, sú opotrebovanie kĺbov a nedostatok svalovej hmoty. Aký veľký je rozdiel medzi deťmi poskakujúcimi a pobiehajúcimi po ihrisku a starými ľuďmi šuchtajúcimi sa a trasúcimi pohybmi nalievajúcimi vodu. Skutočne to tak musí byť? Veda v posledných dvoch rokoch odhalila, že nemusí. A dokonca sa množia dôkazy, že zhoršovanie pohybu sa dá nielen zastaviť, ale aj zvrátiť.

Začnime tým, že cvičiť silu stačí raz do týždňa až raz za 21 dní, približne 15 minút. Už to dokáže nielen zastaviť úbytok svalov, ale svaly začnú aj pribúdať. A úplne stačí jedna jediná séria na každú svalovú skupinu. Dokopy asi 8 cvikov precvičí celé telo. Dvíhanie zo zeme k pásu (mŕtvy ťah), drepy, výpony na špičky, brušné zhyby, kľuky alebo tlak činky na lavičke, priťahovanie sa k hrazde a nejaké dva pomocné cviky úplne stačia. Každú sériu budeme vykonávať mimoriadne pomaly, 4 až 10 sekúnd dole a 4 až 10 sekúnd hore. Smerom dole ani hore nezastavujeme, pohyb musí byť pomalý a plynulý. Opakovania postupne pridávame tak, aby sme pri každej sérii išli až do zlyhania (píšte si váhy, čas a počet opakovaní, pretože keď budete robiť ďalšiu sériu o dva týždne, nebudete vedieť, koľko si máte naložiť). Zlyhanie je, keď sa už trasie celé telo a jednoducho odmieta dokončiť cvik. Vtedy môžeme ešte pár sekúnd vydržať v tej polohe, kde sme.

Autor: Dušan Doliak

Mesačník ZEM&VEK si môžete predplatiť na: http://bit.ly/kupit-online-zemavek-april-2019

Zem a Vek
Zopár slov o autorovi...

Pridaj komentár

  & Časopis