Väčšina médií zámerne šíri hystériu

· Čas čítania: 3 min.
Ilustračný obrázok: Shutterstock

Drvivá väčšina globálnych médií v privátnom sektore šíri celkom synchrónne a organizovane hysterickú propagandu v štýle armagedonu. Televízie sa predháňajú v správach o stúpaní čísel mŕtvych a na obrazovkách sa neustále objavujú politici a moderátori s rúškami, vrátane tlmočníkov pre sluchovo postihnutých s priesvitným krytom na hlave. Šialené, alebo zámerné? Robia tak na základe globálnej koordinácie médií sponzorovaných z veľkej časti farmaceutickým priemyslom, no už na začiatku sa k nim pridali aj užitoční z „alternatívy“. Tí sa dali zviesť vidinou stúpajúcich čísel dosahu šírenia ich hrôzostrašných predpovedí a poplašných správ, neuvedomujúc si, že tieto čísla stúpajú priamoúmerne všetkým. Veľmi spokojne, pohodlne a vypočítavo sa už na začiatku krízy pridali k trendu, kde uzavretých ľudí v karanténe lynčuje jedna zlá správa za druhou. Tento typ „alternatívcov“ tak očakáva väčšie príjmy z reklamy, čo je z dlhodobého hľadiska logika ako vystrihnutá z románu Hlava XXII.

Presne toto je nefalšovaná podoba „nezávislej žurnalistiky“ existenčne závislej na peniazoch súkromných podnikateľov, finančných skupín a kartelov. Jediné skutočne nezávislé tlačené médium s online vydaním je Zem&Vek, ktorý svoju existenciu od samotného vzniku v máji 2013 strategicky postavil na podpore silného, rozhľadeného a mimoriadne verného čitateľského zázemia.

Medzi titulky šíriace paniku patria aj takéto:

Apokalyptický nárast koronavírusu v nemocnici N. Y. C.“

(The New York Times, 23. 3. 2020)

Mestá zombíkov! Smrtiaci koronavírus sa bleskovo šíri.”

(topky.sk, 24. 1. 2020)

Daily Mail: Katastrofa v USA sa začala, v New Yorku zažívajú biblické peklo.”

(Hlavné správy, 29. 3. 2020)

V snahe priniesť čo najväčšiu senzáciu používajú prvky ako výkričníky v titulkoch a úvody takýchto správ obsahujú často bulvárny výraz šokujúce:

Šokujúca správa: Koronavírusom sa nakazili zvieratá v ZOO!”

(pluska.sk, 6. 4. 2020)

Už v januári sa zverejňovali správy o smrteľnom víruse, pričom takéto označenie nemá opodstatnenie ani dnes, keď už o správaní vírusu máme väčšie množstvo informácií:

Európu straší smrteľný vírus: Infekčnému ochoreniu podľahli už desiatky ľudí.”

(Nový Čas, 13. 4. 2020)

Smrteľný vírus prichádza v troch formách, tvrdia vedci.”

(South China Morning Post, 11. 4. 2020)

Sila čísel je dobre známa zo sveta reklamy. Cena 29,99 eura je predsa úplne niečo iné ako 30 eur. Pol roka vyznie ako dlhšia doba než 6 mesiacov a štvrť milióna znie oveľa dramatickejšie ako 250000. V prípade koronavírusu sa často dramaticky prezentovali čísla, ktoré dramatické vôbec nie sú, sú postavené na špekuláciách či predpokladoch. V stave, keď treba situáciu upokojovať, by si médiá mali rozmyslieť, do akej miery budú šíriť prognózy o miliónoch nakazených, či dokonca mŕtvych (čo, mimochodom, vôbec nezodpovedá preukázanej smrtnosti tohto vírusu):

Počet prípadov nákazy koronavírusom v Británii sa zdvojnásobil.“ (Pritom to bolo zo 4 na 8.)

(sme.sk, 10. 2. 2020)

Nový koronavírus má už vyše 800 obetí, prekonal epidémiu SARS.“ (Už sa nenapíše, že neprekonal bežnú chrípkovú epidémiu, pričom SARS bol len strašiakom, ktorý nezaznamenal vysoký počet obetí.)

(Denník N, 9. 2. 2020)

Viac ako pol milióna ľudí je v USA pozitívne testovaných.”

(CBS News, 11. 4. 2020)

Merkelová: Koronavírusom by sa mohli nakaziť až dve tretiny obyvateľstva.”

(sme.sk, 10. 3. 2020)

Šéf OSN: Na koronavírus môžu zomrieť milióny ľudí.“

(Hlavné správy, 19. 3. 2020)

Harvardský vedec predpovedá, že koronavírus nakazí až 70 percent ľudstva.“

(Hlavné správy, 26. 2. 2020)

Koronavírus prežije na displeji mobilu desiatky hodín. Vedci varujú ľudí.“

(zoznam.sk, 3. 3. 2020)

Koronavírus v Číne zabíja aj lekárov.“ (Pritom podľa správy zomreli dvaja.)

(Hlavné správy, 19. 2. 2020)

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

CHCEM PODPORIŤ

 

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár