Väčšina ekonómov si určite pamätá na grécku katastrofu s hospodárením ich verejných financií, ktoré zachraňovali Európska komisia, Európska centrálna banka a Medzinárodný menový fond predovšetkým preto, aby Grécko nemuselo vystúpiť z eurozóny. Prijaté úsporné opatrenia týkajúce sa zvýšenia daní, šetrenia nákladov vo verejnom sektore a dôchodkoch boli podmienkou pre záchranné balíky od spomínaných organizácií, ktorých dôsledkom bol pokles dlhov k HDP až o pätinu. V reformách však Grécko musí pokračovať, keďže tak ako ostatné členské krajiny eurozóny, sa ich dlhy opäť nabalili z viacerých dôvodov, čo napokon platí pre všetky členské krajiny eurozóny vrátane Slovenska. Pre poriadok si pripomeňme, že dnes sú naše dlhy na úrovni 57 percent, čo je menej ako priemer eurozóny, keď jej dlh je 66 percent priemeru k HDP. O tom, že príčinou dlhu sú fiškálne opatrenia dnes väčšinou koaličných vlád, sa nepochybuje, ale ich negatívne dôsledky znášajú ako napokon každé zlé rozhodnutie politikov, ich daňoví poplatníci. Znižovať deficit škrtaním je to najmenej, čo sa však od politika veľmi nedá očakávať, keďže každý škrt je pre neho existenčné riziko, čo napokon platí aj v prípade, že sa rozhodne akýmkoľvek spôsobom zvýšiť niektorú z príjmových položiek štátneho rozpočtu. Najlepší spôsob boja proti dlhom je požičiavať si peniaze len za podmienky, že dôjde k nárastu HDP, čoho dôsledkom klesne percento deficitu verejného dlhu k HDP, čo sa väčšinou v hospodárení s verejnými financiami nepodarí dosiahnuť.
Súbor opatrení sa dozvieme pred voľbami
Terajšia úradnícka vláda ktorá bude pri moci hovorí, že verejné financie nie sú u nás v dobrom stave a treba s nimi niečo robiť. Čo to bude, všetci sme v očakávaní, určite sa dotknú obidvoch stránok štátneho rozpočtu. Čo nám zatiaľ minister financií doteraz pôsobiaci v Národnej banke Slovenska opatrne prezradil je, že plošné dotácie s trvalým charakterom sa nahradia adresnými dotáciami a čo je pre voličov veľmi dôležité, že súbor opatrení nám bude známy už pred parlamentnými voľbami, ktoré si budeme môcť konfrontovať s predvolebnými sľubmi jednotlivých politických strán ako aj hnutí. Niektoré z nich už naznačili, že ich nebudú zaujímať úradnícke čísla, ale ich dopady na životnú úroveň ich voličských prívržencov. Budeme teda zvedaví, ako sa úradnícka, ale napokon aj následné zvolená koaličná vláda vysporiada s požiadavkou na výrazne zvýšenie peňazí pre armádu vo výške 2 percentá HDP, keďže doteraz to bolo do 1,5 percenta, s akými peniazmi môžeme počítať do projektov zelenej ekonomiky, ktorá má fosílne zdroje energií postupne nahradiť za obnoviteľné, ako sa budeme chcieť vysporiadať so starnutím obyvateľstva, čo si bude vyžadovať viac peňazí na sociálne ako aj zdravotnícke potreby a takto by sme mohli pokračovať. Na otázku, či je dobre, že máme úradnícku vládu, je odpoveď áno preto, že doterajšia len hľadala ako za peniaze nás všetkých zvýšiť deficit verejných financií a keď nechceme dopadnúť ako spomínané Grécko, musíme začať šetriť, s čím sa musí počítať. Úradnícka vláda nemá politickú zodpovednosť za rozpočtové deficity, ale odbornej zodpovednosti sa bývalí centrálni bankári nezbavia.
AUTOR: Ing. Róbert Hölcz, CSc. je ekonóm
Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.
Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].
UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.