
Influenceri sú používatelia sociálnych médií s významnými sledovanosťami na stránkach ako Instagram, TikTok a YouTube, ktorí sa často zapájajú do marketingu a propagácie produktov alebo služieb výmenou za platbu. Prieskum odhaduje, že v roku 2022 bolo takmer 10,5 milióna európskych používateľov Instagramu považovaných za influencerov, keďže mali viac ako 1 000 sledovateľov.
Francúzska vláda je pripravená predložiť plán na lepšiu reguláciu komerčnej práce ovplyvňovateľov sociálnych médií – tzv. influencerov, aby sa zabezpečilo, že oni, ako aj spotrebitelia ich obsahu budú lepšie chránení, povedal v pondelok pre Franceinfo minister hospodárstva Bruno Le Maire.
Odhaduje sa, že globálny trh s influencermi na sociálnych sieťach mal v roku 2022 hodnotu viac ako 15,3 miliardy EUR. Vo Francúzsku je influencer marketing jednou z najefektívnejších foriem propagácie francúzskych značiek, pričom 68 % využíva influencerov, najmä na Instagrame, na presadzovanie svojich produktov.
Tento trh s vysokou hodnotou s bezprecedentným dosahom viedol k obavám zákonodarcov o moc a vplyv, ktorý majú.

„Influenceri ako ovplyvňovatelia musia podliehať rovnakým pravidlám ako sú tie, ktoré platia pre tradičné médiá,“ povedal Le Maire a dodal, že internet „nie je DIVOKÝ Západ“, a preto chce „udeliť status a posilniť kontroly“ influencerov.
„Nie je to boj“ proti nim. Namiesto toho musí existovať „systém na ochranu ovplyvňovateľov, nie ich stigmatizáciu,“ poznamenal.
Odvetvie influencer marketingu sa v posledných rokoch rozmáha v Európe aj na celom svete. Začiatkom roka sa vo Francúzsku začala verejná konzultácia, do ktorej boli zapojení hráči v sektore vplyvu, a jej výsledkom bolo niekoľko odporúčaní, ktoré by mohli byť zahrnuté do plánu, ktorý oznámil Le Maire.
Patrí medzi ne právna definícia influencerov a ich zástupcov a posilnenie ich zmluvných záväzkov. Mohlo by sa tiež uvažovať o zákaze alebo obmedzení propagácie určitých produktov, ako aj o vytvorení označenia osvedčujúceho zodpovednosť tvorcu obsahu.
Vlani v januári útvary Generálneho riaditeľstva pre hospodársku súťaž, spotrebiteľské záležitosti a kontrolu podvodov (DGCCRF) zaznamenali „anomálie“ medzi 60 % kontrolovaných influencerov, ktorí „nerešpektovali predpisy o reklame a právach spotrebiteľov“.
Podľa DGCCRF „všetci [kontrolovaní] influenceri nedodržali pravidlá o transparentnosti komerčného charakteru ich publikácií“.
V správe sa uvádza, že niektorí „zavádzali spotrebiteľov o vlastnostiach predávaných výrobkov […] alebo propagovali rizikové výrobky alebo služby“.
V zriedkavých prípadoch niektorí ponúkli alebo dokonca zorganizovali zneužitie verejných prostriedkov určených na školenia na získanie darčekov alebo peňažných odmien alebo prinútili svojich sledovateľov uchýliť sa ku kozmetickým praktikám, ktoré sú nebezpečné pre zdravie.
V posledných rokoch bolo pred súd postavených niekoľko influencerov, ktorí boli podozriví z prípravy podvodov alebo podvodných schém, alebo boli dokonca odsúdení.
V súčasnosti jediné obmedzenia pre influencerov pochádzajú z platforiem, kde musia uviesť, či je príspevok ktorý propagujú odmeňovaný alebo v spolupráci s konkrétnou značkou.
Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.
Zdroj: Davide Basso, EURACTIV.fr – France to regulate social media influencers, Euractiv.com, 14.03.2023
Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.