Vzostup a pád kultúry automobilizmu

Foto: Flickr

Časť I. Kolosálna, no dočasná

Mnohotvárna kultúra automobilizumu, ktorá vtlačila hlbokú pečať civilizačnému vývoju 20. storočia, naráža v 21. storočí na prekážky priam existenčného rázu. Najohrozenejším sa stal segment individuálnej dopravy osobnými vozidlami so spaľovacími motormi.

Kedy vyhovovala …

Vládnucemu systému, ktorý nastoľuje režim technokratického nevoľníctva, prekážajú na takomto automobilizme prakticky všetky tri hlavné charakteristiky:

  1. Individuálnosť dopravy, keďže môže byť neplánovaná, nepravidelná a improvizovaná, na rozdiel od hromadnej, ktorá býva trasovaná a premáva podľa harmonogramov.
  1. Osobné vlastníctvo vozidlo, umožňujúce majiteľovi (aj keď ho kúpil na pôžičku), aby si ho technicky upravoval a narábal s ním podľa vlastného uváženia.
  1. Spaľovací motor, poháňaný benzínom alebo naftou. Tieto pohonné látky možno nakúpiť a uložiť na istý čas do zásoby. Naplnené kanistre poskytujú vodičovi nezávislú mobilitu a predlžujú cestovné vzdialenosti.

Všetky utláčateľské spoločenské zriadenia sa snažia priamo obmedzovať, alebo aspoň nepriamo kontrolovať voľnosť pohybu podriadených vrstiev. Osvedčeným nástrojom na internovanie tzv. ľudských zdrojov vo vymedzených lokalitách bývalo po zrušení nevoľníctva vykorisťovanie do takej miery, aby sa nemohli nikdy vymaniť z biedy. Uvoľnenie týchto obručí dovolilo podnikateľom v ranom kapitalizme rozvinúť priemyslovú revolúciu a vytvoriť podmienky pre rozvoj vzdelanosti pracujúcich, aby aj z ich radov mohli vychádzať vedci schopní posúvať hranice poznania.

Prudký rozvoj automobilového priemyslu cenovo zdostupnil osobné vozidlá aj širokým vrstvám pracujúcich. V USA už po prvej svetovej vojne a v západnej Európe po druhej. Výrazný vzostup produktivity, nadvýroba a zvyšovanie kúpnej sily pracujúcich v mnohých odvetviach priemyslu posunuli bohaté západné krajiny do civilizačnej fázy tzv. spoločnosti blahobytu (affluent society), ba až nadbytku (Überflussgesellschaft)

Pôžičky na kúpu áut sa dali splatiť za niekoľko rokov a verejnosť začala vnímať autá ako ostatné spotrebné predmety, čo zmenilo jej postoje  k autám. Naučila sa ich vnímať ako spotrebný tovar, ktorý možno vymieňať za novší, modernejší a vzhľadovo atraktívnejší – a to v čoraz kratších cykloch. Nemalá časť obyvateľstva, najmä mužského, podľahla čaru áut ako prostriedku, čo poskytoval vodičovi počas jazdy pocit sily, voľnosti a mužnosti. Marketing a sociálni inžinieri sformulovali pre tento segment populácie ideál životného štýlu, ktorý urobil zo štvorkolesových a dvojkolesových vozidiel (áut a motocyklov) predmety lásky a zbožňovania.

Čoraz výkonnejší priemysel si vyžadoval stále menej pracovných síl, čo viedlo k presunutiu ťažiska hospodárskej činnosti do sféry služieb. Medzi ne musel patriť i dokonalý servis áut, aby sa mohla vo veľkom rozbiehať doprava osobnými autami. O rozkvet kultúry automobilizmu sa pričinila i masová auto turistika opierajúca sa o všestranné poskytovanie ubytovacích, stravovacích, zábavných a iných služieb vodičom zo všetkých spoločenských vrstiev.

Zdroj: Flickr; 1310 Florida Keys 071 Drop Anchor Motel – Oceanside

Takýto komplex služieb vrcholnej epochy automobilovej kultúry predstavoval v druhej polovine 20. storočia obdivuhodnú zložku civilizácie priemyslovo vyspelého Západu. Socialistický Východ mu ju spoza Železnej opony len zasnívane závidel. Z pohľadu mnohých obyvateľov krajín socialistického tábora prebiehala studená vojna v prvom rade na „bojovom poli“ životnej úrovne – a v kategórii automobilizmu ju Východ jednoznačne prehrával. V ich očiach sa Západ oprávnene hrdil prívlastkom blahobytnej spoločnosti, ktorá poskytuje občanom aj čosi viac než plné hrnce: enormný rozsah individuálnych práv a slobôd.

Stredoeurópske krajiny socialistického tábora nedokázali nikdy dobehnúť svojich západoeurópskych susedov v životnej úrovni a v štatistickom ukazovateli počtu áut v osobnom vlastníctve na tisíc obyvateľov. Nevymanili sa ani z technickej zaostalosti svojej domácej automobilovej výroby.

Zdroj: Flickr; Oranžová Lada Skif

… a kedy prestala

Mobilné, scestované, relatívne vzdelané i spokojné – a celkove početné – stredné vrstvy Západoeurópanov boli ponechávané v blaženom stave materiálneho nadbytku len dovtedy, kým v Eurázii nepadla Železná opona. Epochálnu konvergenciu oboch spoločenských zriadení sprevádzal odvtedy vo sfére vedy a techniky dlho pripravovaný rozmach informačných technológií, pretože bol potrebný pre zavádzanie globálneho riadenia.

Nadnárodné mocenské špičky preberali v rýchlom slede vlastníctvo planetárnych zdrojov a správu nad nimi. Bolo len otázkou pomerne krátkeho času, kedy preformátujú automobilovú kultúru márnotratnej spotrebnej spoločnosti. V priebehu úvodných dvoch dekád tretieho tisícročia ju prevrátili hore nohami zavedením doktríny OSN o udržateľnom rozvoji.

Udržateľný znamená v ich chápaní:

– klanovo-korporatívne riadený

– sponzorovanou vedou zaštíťovaný

– nepriedušne kontrolovaný

– trestnoprávne vymáhateľný.

Je pochopiteľné, že individuálnu dopravu osobnými vozidlami poháňanými spaľovacími motormi zamýšľajú zoškrtať na absolútne minimum. Postupujú salámovou metódou a to v prvom rade preprogramovaním myslenia občianskej verejnosti. Začali s tým pred vyše pol storočím a odvtedy vychovali už tri generácie stúpencov, alebo aspoň priaznivcov slniečkársky naivného, no zároveň nekompromisného environmentalizmu.

AUTOR: Patrik Sloboda

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

CHCEM PODPORIŤ

 

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected]

 

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

PREDPLATNÉ ZEM&VEK 2021

 

Náš časopis sa chce vymaniť z bežných stereotypov nielen svojím obsahom a spracovaním, ale aj tým, že nebude publikovať inzerciu a reklamy. K predplatnému síce neponúkame zľavy v hypermarketoch a kozmetických štúdiách, ale našim najúprimnejším poďakovaním za Vašu priazeň je rozšírenie Vášho časopisu. Ostávame aj naďalej bez akejkoľvek reklamy a preto sa nemusíme spovedať žiadnym sponzorom, inzerentom ani politickým stranám. Práve toto je jediným a skutočným kritériom nezávislosti, vďaka ktorej môžeme slúžiť iba Vám, čitateľom. Aj z tohoto dôvodu sme výlučne závislí iba na predaji a predplatnom. Srdečne ďakujeme za Vašu podporu.

 

OBJEDNAŤ PREDPLATNÉ

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár