Prečo byť vegánom

· Čas čítania: 2 min.
Ilustračný obrázok: Archív

Článkov o dôležitosti bielkovín je veľa a v hlavách ľudí vytvárajú úzkosť z toho, že by mohli mať ich nedostatok. Pravdepodobne aj u vás doma. A pritom sú naše potreby bielkovín veľmi, veľmi skromné. Ľudský organizmus recykluje všetky bielkoviny v organizme a okrem toho si veľa z nich vie vyrobiť (presnejšie aminokyselín).

Začnem tým, že odporúčanie Svetovej zdravotníckej organizácie rozlišuje minimálnu dávku pre tehotné ženy a novorodencov a pre ostatných ľudí. Ešte raz: buď ste novorodenec alebo tehotná žena, a vtedy potrebujete zjesť 5 % energetického príjmu potravín v bielkovinách, alebo nie ste, a vtedy vám stačia 4 %.

Píšeme to naschvál takto, aby sme si všimli, že športovci, kulturisti aj ťažko pracujúci ľudia patria do skupiny, ktorej stačia 4 %. Jeden gram bielkovín má štyri kcal, takže ak človek potrebuje za deň povedzme 2000 kcal, stačí mu 80 kcal, teda 20 gramov bielkovín za deň.

Skúsme si urobiť kontrolný výpočet. Ak kulturista nebude jesť steroidy, prírastok 20 gramov svalov za deň má len v prvých troch mesiacoch, keď sa rozhodne byť kulturista, a potom už nikdy. Ale povedzme, že by tak dokázal priberať svaly celý rok. Tých 20 gramov krát 365 dní je 7,2 kg svalov za rok, čo sa bez steroidov ešte nikomu nepodarilo. Takže aj kulturistom stačí 20 gramov bielkovín denne. Každý z nás zje denne niekoľkonásobne viac bielkovín. Aj vegáni zjedia minimálne päťkrát viac ako je odporúčaná minimálna denná dávka.

Druhou časťou podvodu sú povery o vyššej kvalite bielkovín živočíšneho pôvodu, pričom opak je pravdou. Bielkoviny živočíšneho pôvodu obsahujú viac takých aminokyselín, ktoré vytvárajú v hrubom čreve škodlivé baktérie, a tie spolupracujú na vytváraní rakoviny aj srdcovocievnych chorôb. Až 100 % novinárom a 99 % lekárom nikdy nenapadne, aby si pozreli obsah esenciálnych aminokyselín v rôznych potravinách. Pritom si stačí vytvoriť účet na cron-o-meter.com.

Posledný jednoduchý argument: spomínate si na príklad s gorilou? Samce majú 136 až 195 kilogramov, a pritom majú rovnaké črevá ako človek a väčšinou jedia listy a ovocie. Žiadne mäso, žiadne mliečne výrobky, len listy a ovocie.

Skrátka, jeme príliš veľa bielkovín. Je to ako by si parašutisti brali okrem hlavného a záložného padáka ďalšie tri až šesť záložných padákov. Ako vám povie každý výsadkár, tieto ďalšie padáky by boli dokonca nebezpečné. A to presne živočíšne bielkoviny sú.

Autor: Dušan Doliak

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

CHCEM PODPORIŤ

 

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár