Stabilita verejných financií v koronavírusovej ére

· Čas čítania: 5 min.
foto: deposithphotos

Je nespochybniteľné, že koronavírus sa na jednej strane dostáva stále viac  pod kontrolu už aj v tých najviac postihnutých regiónoch sveta, dôkazom čoho je zlepšovanie zdravia ich občanov. Na druhej strane sa zhoršuje ich ekonomická situácia, ako dôsledok hospodárskej recesie, ktorá je vyvolaná  negatívnymi dôsledkami spomínanej pandémie. Sme integrálnou súčasťou globálneho ekonomického priestoru a preto sa nás bytostne dotýkajú všetky negatívne javy spôsobené touto krízou. Pozrime sa teda ako sa koronavírus podpíše na vzniku hospodárskej recesie, ktorú Európska komisia označila ako „recesia historických rozmerov“, s následným negatívnym dopadom na   hospodárenie s verejnými financiami, čo sú peniaze všetkých občanov.

Obrovský prepad zadlženosti

Verejné financie sú predovšetkým dane a odvody od väčšiny účastníkov trhu, ktoré sú príjmom verejných rozpočtov, z ktorých najdôležitejšie sú štátny rozpočet, rozpočet Sociálnej poisťovne a Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Ich hospodárenie bude v tomto roku, ale aj v ďalších, určite deficitné z viacerých dôvodov. Na jednej strane pokles ekonomiky o viac ako 9 percent, nárast nezamestnanosti  o nejaké percentá a tiež nižšie mzdy budú znamenať nižší príjem do spomínaných rozpočtov. Na druhej  strane vláda z dôvodu financovania vyšších  príspevkov na udržanie  pracovných  miest vo všetkých odvetviach národného hospodárstva a  zdravotníckych potrieb občanov zvyšuje výdavky, čoho dôsledok bude obrovský nárast  deficitu verejných financií a tiež verejného dlhu k stále klesajúcemu HDP. A tak nebudeme v najbližších rokoch plniť maastrichtské  kritéria stability spoločnej meny a tiež nebudeme dodržiavať sankčné pásma dlhovej brzdy v rámci ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, s plnením ktorých doteraz sme nemali žiadne problémy. Vlani sme ešte mali deficit verejných financií na úrovni 1,3 percenta a deficit verejného dlhu tesne pod hranicou 50 percent k HDP a tak sme patrili v hospodárení s verejnými financiami  v rámci eurozóny medzi úspornejších. Deficit verejného dlhu v eurozóne   bol 84 percent, v Nemecku necelých 60 percent, pritom medzi najhoršie patrili Francúzsko s takmer 100 percentným deficitom a Taliansko so 138 percentných deficitom  verejného dlhu k  ich HDP. V porovnaní s ostatnými štátmi Vyšehradskej štvorky sme v hospodárení s verejnými financiami na tom o niečo horšie, čo podľa všetkého súvisí s naším členstvom v eurozóne. Keď nemáme vlastnú menovú politiku Národnej banky Slovenska, nemáme ani možnosť ovplyvňovať naše fiškálne hospodárenie s verejnými financiami.

Pandemické náklady vládneho programu  

Stabilita verejných financií je súčasťou Programového vyhlásenia vlády, ktoré parlament odobril. Vláda v ňom počíta s poklesom priamych daní a síce diskutuje sa o zavedení rovnej dane, s uplatnením špeciálnych daní z ekonomickej renty oligarchov, ktorá pochádza z lobistických, ale tiež aj z korupčných príjmov. Určite sa bude zvyšovať daň z nehnuteľností  a tiež niektoré spotrebné dane a v priebehu roka sa počíta so zavedením reverse charge pri  výbere dane z pridanej hodnoty, čím sa ma znížiť rezerva úniku  pri jej výbere. Vláda sľubuje udržateľnosť dôchodkového systému, ktorý však po prijatí ústavného zákona týkajúceho sa zavedenia vekového stropu nároku na odchod do dôchodku bude poriadnym  rozpočtovým problémom. V programe vláda počíta so zásadnými zmenami vo všetkých jeho pilieroch, pričom za najdôležitejšie treba pokladať povinnosť poistenca do 35 rokoch vstupovať do druhého piliera ako aj  práva poistenca byť informovaný už vopred o budúcej penzii zo všetkých troch dôchodkových pilierov.

Skresávanie rozpočtových deficitov 

V Programovom vyhlásení sa však nič nehovorí o tom, ako chce vláda znižovať oba deficitné ukazovatele, keď ich výšku bude zásadným spôsobom ovplyvňovať hospodárskehy pokles, ak teda nepočítame, že  medzi liberálnymi ekonómami sa čoraz viac hovorí o nevyhnutnosti zrušiť už schválený 13. dôchodok pre všetkých vo výške 460 eura, bez rozdielu výšky poberanej penzie. Ak niekto z nich pripúšťa aj jeho vyplatenie, tak vraj diferencovane. Takže ten, kto počas svojho života dobre študoval a pracoval a zastával jednu, alebo aj viac pracovných pozícií s vyššou mzdou, z ktorej platil riadne vyššie odvody a preto má aj vyšší dôchodok, ma byť teraz z tohto dôvodu potrestaný? Ak vláda potrebuje  šetriť vo verejných rozpočtoch, s čím treba súhlasiť, tak treba aj uskutočniť personálny audit  v štátnych a verejných úradoch, kde sa hovorí o prezamestnanosti. Tiež je  potrebné dostať pod kontrolu doterajšie rozšafnené financovanie verejných zákaziek, kde vláda počíta so zapojením Útvaru hodnoty za peniaze tak, aby nedochádzalo k prekračovaniu už schválených výdavkových stropov. Pri terajších personálnych zmenách ústavných činiteľov sme si všimli, čo daňových poplatníkov stoja len na mzdách ich asistenti  a kde sú ďalšie ich náklady spojené s výkonom poradenstva bez kontroly ich prínosu.  Zatiaľ nepoznáme stanovisko vlády, či bude aj viac zdaňovať tých, čo na pandémii viac zarobili, kedy bude zavedená daň z príjmu zahraničných digitálnych spoločnosti a takto by sme mohli pokračovať. Alebo všetky doterajšie vyššie náklady spojené s koronavírusom zaplatia len slovenskí daňoví poplatníci?

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

CHCEM PODPORIŤ

 

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

UPOZORNENIE

Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár