Voľby pod kontrolou oligarchie a jej agentov

· Čas čítania: 3 min.
foto: archív

Ovplyvňovanie demokratických volieb? Vylúčené! Absurdné! Veď si z predložených kandidátov vyberáme podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia!

Reálny i virtuálny priestor podlieha mnohým formám vplyvu, ktoré môžu zvrátiť výsledky hlasovaní a transformovať všetko, čo hovoríme a čo si myslíme. Za jediné storočie vyjadrilo obavy z ľudskej budúcnosti niekoľko vizionárskych hlasov ako Jack London, Jevgenij Zamjatin, Aldous Huxley, Vance Packard a George Orwell. Na pozadí príbehov odhalili kontúry sily, ktorá je schopná prostredníctvom svojich nástrojov formovať prítomnosť, minulosť i budúcnosť ľudí bez ich vedomia. „Je predstaviteľný svet neviditeľnej diktatúry, ktorá stále používa formy demokratickej vlády,“ povedal britský ekonóm Kenneth Boulding. Môže byť na tomto znepokojivom citáte niečo pravdy? Všadeprítomné metódy vplyvu sa vyvíjajú dekády až storočia.

Od upokojujúcej hudby v supermarketoch, aby sme chodili pomalšie a nakúpili viac, či už to potrebujeme, alebo nie, cez marketingových profesionálov vplývajúcich na módne hity, vkus a zábavný priemysel, po širokú škálu konzultantov, ktorí nám „predávajú“ údajne dôveryhodného politika a profesionála s imidžom, intonáciou, účesom a optimalizovaným prejavom na mieru.

Na pochopenie nových foriem ovládania mysle v období, keď sa obrovské množstvo času trávi v prostredí internetu, treba začať pri pohľade na najpoužívanejší vyhľadávací nástroj Google. Ten sa stal hlavnou bránou všetkých vedomostí, ale len tie vybrané sú podivuhodne a takmer vždy na prvých pozíciách zoznamu výsledkov hľadania. Starostlivo usporiadané poradie je také dobré, že asi 50 % našich kliknutí mieri na dve hlavné položky a viac ako 90 % na výsledky prvej strany, čiže len minimum ľudí pozerá na ďalšie stránky, ktoré sa často rátajú na tisíce a pravdepodobne obsahujú veľa dobrých a užitočných informácií. Keďže ľudia čítajú a klikajú prevažne na vyššie hodnotené výsledky, spoločnosti míňajú miliardy dolárov na ovplyvnenie vyhľadávacieho algoritmu Google, aby sa dostali na vrchol. Niektoré entity to potenciálne môžu mať jednoduchšie, ak sa ich politická či názorová náklonnosť zhoduje so „zásadami“ majiteľov vyhľadávača.

Niekoľko percent rozhodnutých pre určitého kandidáta a ešte väčšia skupina nerozhodných sú manipulovateľnou vrstvou, na ktorú môže mať účinok tzv. efekt vyhľadávacej manipulácie (SEME), čo odhalili vedci z Amerického inštitútu behaviorálneho výskumu a technológií v roku 2014. Ich štúdia dospela k záveru, že vhodnými technikami dokázali presvedčiť na voľbu určitého kandidáta takmer 50 % vzorky, pričom 75 % ľudí v skupine ani netušilo, že si prezerajú úmyselne upravený rebríček výsledkov vyhľadávania.

Richard Strážan

https://www.zemavek-eshop.sk/produkt/rocne-predplatne-2020-januar-december/

Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

[plsc_button url=“http://bit.ly/podporit-zemavek“ target=“_blank“ color=“red“ style=“flat“ radius=“semiround“ size=“lg“]CHCEM PODPORIŤ[/plsc_button]

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

 

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár