„Po zákaze áut so spaľovacími motormi rieši EÚ ďalší bláznivý nápad. Chce od ľudí vyberať poplatky za to, že produkujú emisie. Za to, že kúria a používajú autá. Tieto kontroverzné plány už podporili europoslanci a Komisia pracuje na ich zavedení do praxe,“ napísal Dag Daniš vo svojom komentári.
Konkrétne: spoplatniť sa majú emisie z kúrenia plynom, uhlím a drevom, pokračuje. A tiež emisie z benzínu a nafty (áut). Špeciálna európska daň sa má zaviesť o štyri roky, v roku 2027. Predpokladá sa, že pri benzíne a nafte bude predstavovať 10 – 12 centov za každý natankovaný liter. Pri vykurovaní domov a bytov plynom alebo uhlím budú nové poplatky ešte vyššie.
Popri domácnostiach majú za emisie z kúrenia platiť aj kancelárie. Podnikatelia. EÚ tým chce prinútiť ľudí a firmy, aby rýchlo prešli na bezemisné kúrenie a bezemisnú dopravu. Teda, aby investovali desiatky tisíc eur do fotovoltických panelov. Alebo do „elektrovehiklov“ namiesto klasických áut.
Je to jeden z najspornejších nápadov EÚ, ktorý ľuďom a firmám masívne zvýši náklady. V záujme toho, aby sa z Európy vytlačili lacné zdroje energie ako plyn. Nová energia má byť akože zelená – no naozaj len akože, lebo aj elektrárne produkujú emisie. A neúnosne drahá.
Náklady drasticky porastú hlavne ľuďom v strednej a východnej Európe, kde sa desiatky rokov investovalo do vykurovania lacným a pomerne čistým zemným plynom.
Je zarážajúce, že tieto revolučné a vysoko nákladné zmeny prechádzajú potichu a hladko. Bez širšej verejnej a politickej debaty. Bez protestov. Bez zásadných výhrad z východnej Európy, konštatuje Daniš.
Po maratónskych rozhovoroch sa vyjednávači dohodli, že v roku 2027 začnú oceňovať emisie uhlíka pochádzajúce zo spaľovania fosílnych palív v cestnej doprave a vykurovaní s cenovým stropom 45 EUR za tonu emitovaného uhlíka, ktorý bude platiť do roku 2030.
Dohoda je „ešte širšia, ako si predstavovala Európska komisia, pretože zahŕňa „procesné teplo“ z priemyselných činností, ako aj vykurovanie kancelárií, ktoré sú zahrnuté v rozsahu novej schémy.
Poľnohospodárstvo a rybné hospodárstvo nebudú musieť platiť dodatočné náklady na uhlík, pretože ide o „citlivé“ sektory. Vlaky jazdiace na naftu sú tiež mimo rozsahu systému a v dôsledku toho nebudú ich emisie uhlíka zdanené.
Nová schéma prinesie vyššie ceny na pumpe: až 10,5 centov za liter benzínu a 12 centov za naftu, uvádza štúdia Postupimského inštitútu pre výskum klímy.
Ceny vykurovacích palív ako plyn, vykurovací olej a uhlie sa tiež zvýšia na úkor chudobnejších členských štátov EÚ, ktoré sa viac spoliehajú na „špinavé“ fosílne palivá.
Systém obchodovania s emisnými kvótami pre budovy a cestnú dopravu – tzv. ETS2 – budú budú vnímať ako novú daň. Pascal Canfin, predseda parlamentného výboru pre životné prostredie, pôvodne varoval pred týmto systémom a povedal, že ak by bol „ politicky samovražedný “, riskoval by spustenie celoeurópskeho hnutia podobnému žltým vestám vo Francúzsku.
Uvedomujúc si toto riziko, zákonodarcovia súhlasili so zavedením nového sociálneho klimatického fondu, ktorý má akože „chrániť domácnosti EÚ pred rastúcimi nákladmi na pohonné hmoty“. Podľa dohody bude fond predstavovať 87 miliárd EUR a bude sa vyplácať od roku 2026, rok predtým, ako začne platiť nová cena uhlíka. Bude financovaný z príjmov generovaných ETS2, pričom 25 % financií bude pochádzať z krajín EÚ.
Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.
Zdroje:
(1) Revolúcia pokračuje. EÚ chce, aby ľudia platili za emisie z kúrenia a áut, Dag Daniš, Štandard, 17.5.2023
(2) EU approves CO2 tax on heating and transport, softened by new social climate fund, www.euractiv.com,18.12.2022
Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].
UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.