Vianočné kontrasty v ďalekej Číne. Kým majdanisti v Hongkongu sviatky znesväcujú, ich rovesníci v Macau ich rešpektujú.

· Čas čítania: 6 min.
Zdroj: Wikipedia

Obe mestá ležia v husto osídlenej oblasti ústia Perlovej rieky do Juhočínskeho mora, obe sú post-koloniálnymi enklávami európskej kresťanskej kultúry v ďalekej Číne a obe majú postavenie osobitných administratívnych oblastí so širokou mierou samosprávy. Od konca vlaňajšieho októbra prekonáva približne 60-kilometrovú vzdialenosť medzi nimi sústava cestných, tunelových a mostových spojení. Zemepisný trojuholník v delte Perlovej rieky medzi mestami Hongkong, Macao a čínskou aglomeráciou Kanton tak dostáva nové impulzy s potenciálom zvýšiť dynamiku celej provincie Kuang-tung. Tá vytvára ročný hrubý domáci produkt v nominálnom vyjadrení vo výške zhruba jeden a pol bilióna dolárov, čo je bezmála úroveň Južnej Kórey alebo Ruska.

 


Mapa trojuholníka miest Kanton Hongkong – Macao

Zdroj: Bing Maps

https://www.bing.com/maps/?v=2&cp=22.25372228598914~113.75760359999998&style=r&lvl=11&sp=Point.22.25372228598914_113.75760359999998_Hong%20Kong%E2%80%93Zhuhai%E2%80%93Macau%20Bridge___

 

Imunita vďaka …

 

Nádejná synergia juhovýchodnej pobrežnej oblasti však začína haprovať. Čínska vláda s úžasom pozoruje, že spoločenský rozvrat v dôsledku sebadeštruktívnej majdanizácie Hongkongu poškodzuje ekonomiku a zahraničný obchod celej krajiny. Odliv kapitálu z Hongkongu rastie a príliv sa spomaľuje. Znepokojení investori presúvajú aktíva mimo Číny do Singapuru, alebo na jej pôde do Šanghaju. Sfanatizovanou mládežou rozvracaný Hongkong prichádza o postavenie finančnej križovatky juhovýchodnej Ázie a vstupnej brány veľkokapitálu do Číny.

 

Tá sa cíti byť nastupujúcim globálnym hegemónom v období, keď ten doterajší nehodlá odstupovať bez kladenie odporu. Rozpútal proti nej studenú vojnu a destabilizuje v Ríši stredu vnútorné pomery tam, kde je politicky najzraniteľnejšia: V samosprávnom Hongkongu. Takmer osem-miliónové veľkomesto prešlo pod čínsku správu len pomerne nedávno, v lete 1999, s tým, že bude požívať ďalších 50 rokov kultúrnu, hospodársku, obchodnú a finančnú samosprávu. Majdanisti v ňom destabilizujú pomery už sedem mesiacov a nedali si pokoj ani na Vianoce. Vyčíňali aj na Štedrý večer a polícia sa ich pokúšala rozháňať slzným plynom.

 

Za takýchto okolností sa vynára otázka, ako je možné, že sa vírus majdanizácie nepreniesol z Hongkongu do podobne samosprávneho Macaa. Možno ju formulovať aj iným spôsobom: prečo dedičstvo kresťanskej kultúry ostáva v Macau pevnejšie než v Hongkongu? Prečo sú Vianoce v post-koloniálnom čínsko-portugalskom kultúrnom prostredí úradne dvojjazyčného Macaa dôstojným obdobím sviatkom pokoja a mieru, no v Hongkongu nie?

 

Pri hľadaní vysvetlenia narazíme skôr či neskôr na faktor rozdielov kultúrneho dedičstva katolíckeho Portugalska a protestantskej Británie v dnes už bývalých zámorských územiach oboch krajín. V Macau sa začali usidľovať pred zhruba päťsto rokmi portugalskí obchodníci, vojaci, dobrodruhovia a s nimi aj misionári. Tí však vštepovali domorodcom predovšetkým duchovné, a nie svetské hodnoty. Varovali ich pred podliehaním mamonu a odrádzali od nazerania na život chamtivými očami, ako i od pechorenia sa za bohatstvom. Číňanom a ich mentalite pripadal dôraz portugalských kňazov na odolávanie vábeniu peňazí prehnaný, no s výnimkou úzkej kasty obchodníkov ho rešpektovali. V dôsledku toho plynul život v Macau pozvoľnejším tempom než o sto kilometrov ďalej v rušnom Hongkongu. Tam sa protestantská etika Britov a jej ústretovosť voči ziskuchtivej podnikavosti skĺbili pomerne hladko s vrodenou činorodosťou miestnych Číňanov. I vďaka týmto rozdielom zatienil obchodnícky zdatnejší britský Hongkong svojho portugalského suseda.

 

Briti a Portugalci zanechali pred dvadsiatimi rokmi vo východnej Ázii odlišné koloniálne dedičstvo. Milióny hongkonských Číňanov-starousadlíkov ostali mentálne akýmisi polovičnými Anglosasmi v tom zmysle, že sa cítia byť individuálne nezávislými a udržiavajú si odstup od štátnej moci a ideológie. Čínska vláda od nich ale očakáva príklon k vlasti, k tzv. osvedčeným čínskym hodnotám. Sama ich však v mene globalizácie, modernizácie a dynamického rozvoja dusí a likviduje. S oduševneným anti-amerikanizmom pod váhou obnovenej studenej vojny u mladých vzdelaných Hongkončanov zo stredných vrstiev však v dohľadnej dobe rátať nemôže.

 

… zdravému konzervativizmu

 

Čínski starousadlíci v Macau sa nachádzajú v inej situácii. Necítia byť polovičnými Portugalcami, pretože nikdy nezažili Portugalsko ako veľkú a vplyvnú globálnu mocnosť. Malá a už po generácie vyhasnutá desaťmiliónová krajina, čo leží na atlantickej periférii európskej periférie eurázijskej pevniny, ich nemá čím inšpirovať. Mrzí ich jej úbohosť, bezvýznamnosť a bezperspektívnosť a pociťujú prirodzenú hrdosť na príslušnosť k starodávnemu čínskemu národu, najmä keď sa po dvoch storočiach poroby opäť stavia na nohy. Nedokážu si vždy ujasniť postoje voči svojmu portugalskému dedičstvu, kresťanstvu a katolíckej vierouke, no zdravý sedliacky rozum im radí, aby ho nezatracovali šmahom ruky a pokúsili sa z neho vyberať kultúrne a duchovné hodnoty, ktoré sa ukazujú ako univerzálne a nadčasové.

 

Týždeň pred Vianocami sa čínsky prezident Si Ťin-pching vybral do Macaa. Počas trojdňovej návštevy sa zúčastnil na oslavách 20. výročia návratu mesta pod čínsku správu a na inaugurácii Ho Iat-Senga, nového šéfa správy. Vyzdvihol pri tejto príležitosti úspech usporiadania „jedna krajina dva systémy“ v Hongkongu a v Macau a ocenil vlastenectvo obyvateľov druhého z menovaných miest. Zahraničným sponzorom majdanizačného rozvracania Hongkongu odkázal: „V nijakom prípade nedovolíme zahraničným mocnostiam zasahovať do záležitostí Hongkongu a Macaa„.

 

Chválu vlastenectva obyvateľov 650-tisícového mesta z úst čínskeho prezidenta treba brať s rezervou. Konzervatívni a kresťanstvom ovplyvnení starousadlíci zvyknú prijímať novoty akéhokoľvek druhu za svoje až po dôkladnom zvážení plusov a mínusov. Vlastenectvo pre nich neznamená slepú oddanosť režimu, ak zavádza, ako ten čínsky, technokratickú totalitu. Necítia zároveň ani potrebu upísať sa Západu a nechať sa deformovať kultúrnym ultraliberalizmom, ako to činia majdanisti a ich sympatizanti v Hongkongu.

 

Starousadlíci v Macau i v Hongkongu sa mentálne odlišujú od novousadlíkov, ktorí sa tam masovo hrnú z pevniny. Prisťahovalcov z Čínskej ľudovej republiky láka do oboch miest predovšetkým vyššia hladina miezd, a nie rozsah občianskych práv a slobôd. Vláda preto podporuje príliv migrantov do Hongkongu, kde vytvárajú protiváhu anglofilným starousadlíkom.

 

V Macau sú starousadlíci konzervatívni a nepodliehajú ľahko vymývaniu mozgov sociálnym inžinierstvom Západu. Vláda preto udržiava prítok novousadlíkov z pevniny v rozumných medziach. Má na to aj iný dôvod. Príliš mnoho ďalších prišelcov by sa do mesta ani nepomestilo. V zozname štátov a závislých území podľa hustoty zaľudnenia mu patrí prvá priečka na svete.

 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_st%C3%A1t%C5%AF_sv%C4%9Bta_podle_hustoty_zalidn%C4%9Bn%C3%AD


Ak vás článok obohatil o ďalší uhol pohľadu, podporte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova. Ďakujeme.

[plsc_button url=“http://bit.ly/podporit-zemavek“ target=“_blank“ color=“red“ style=“flat“ radius=“semiround“ size=“lg“]CHCEM PODPORIŤ[/plsc_button]

Vyhlásenie: Názory autora sa nemusia zhodovať s názormi vydavateľstva Sofian, s.r.o. Zodpovednosť za obsah tohto článku nesie výhradne jeho autor. Vydavateľstvo Sofian, s.r.o. nie je zodpovedné za akékoľvek prípadné nepresné či nesprávne informácie v tomto článku. Sofian, s.r.o. dáva súhlas na zdieľanie našich pôvodných článkov na ďalších nekomerčných internetových stránkach, ak nebude zmenený ich text a názov. Pri zdieľanom článku musí byť uverejnený zdroj a autor. Ak chcete články z nášho webu publikovať v tlači či inými formami, vrátane komerčných internetových stránok, kontaktujte redakciu na [email protected].

UPOZORNENIE
Vážení čitatelia – diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne.

PREDPLATNÉ ZEM&VEK 2021

 

Náš časopis sa chce vymaniť z bežných stereotypov nielen svojím obsahom a spracovaním, ale aj tým, že nebude publikovať inzerciu a reklamy. K predplatnému síce neponúkame zľavy v hypermarketoch a kozmetických štúdiách, ale našim najúprimnejším poďakovaním za Vašu priazeň je rozšírenie Vášho časopisu. Ostávame aj naďalej bez akejkoľvek reklamy a preto sa nemusíme spovedať žiadnym sponzorom, inzerentom ani politickým stranám. Práve toto je jediným a skutočným kritériom nezávislosti, vďaka ktorej môžeme slúžiť iba Vám, čitateľom. Aj z tohoto dôvodu sme výlučne závislí iba na predaji a predplatnom. Srdečne ďakujeme za Vašu podporu.

 

OBJEDNAŤ PREDPLATNÉ

ZDIEĽAJTE ČLÁNOK

Pridaj komentár